Avatar billede madssch Nybegynder
24. februar 2010 - 13:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

z-index i actionscript 3

Hej Eksperter,

Hvordan bestemmer jeg mine elementers z-index i AS3?
Som det er nu, tildeles senere oprettede elementer den højeste værdi, men dette er ikke altid hensigtmæssigt.

Jeg er ikke specielt rutineret i AS3, så skær venligst ud i pap.  :)

På forhånd tak!
Avatar billede kristianlist Nybegynder
24. februar 2010 - 14:46 #1
Du skal bruge: setChildIndex("element", "layer nummer")

Det er forholdsvis simpelt.
Her er dokumentationen: http://www.adobe.com/livedocs/flash/9.0/ActionScriptLangRefV3/flash/display/DisplayObjectContainer.html#setChildIndex%28%29
Avatar billede madssch Nybegynder
24. februar 2010 - 15:02 #2
Jeps, den er jeg også selv stødt på.
Den giver mig bare en fejl. Skal prøve at forklare:

Mit program består kort fortalt af en billedviser og et ur.
Uret skal altid vises ovenpå billederne, som preloades dynamisk.

Jeg starter programmet således:

preloadImages();
startWatch();

Preloaderen fra preloadImages skal så tildeles childIndex 0 mens urets textfield tildeles childIndex 1.

Problemet er, at uret oprettes på scenen før preloaderen er færdig og preload-objektet dermed tilføjet scenen.
Og jeg kan ikke tildele uret childIndex 1, når der ikke eksisterer noget childIndex 0.

Ydermere preloades billederne dynamisk, så der bliver hele tiden genereret et nyt preloader objekt, som skal placeres under uret.

Jeg håber, at det er til at forstå!  :)
Avatar billede kristianlist Nybegynder
24. februar 2010 - 15:47 #3
Du kan en Event.COMPLETE event listener på din preloader, og så starte "startWatch()" derfra.

Men jeg er lidt i tvivl om hvad det egentlig er du er igang med at lave :)
Avatar billede madssch Nybegynder
24. februar 2010 - 15:57 #4
Okay, men så køres startWatch() vel hver gang et billede er færdig med at preloade.

Jamen kort fortalt, så er det en billedkarrussel, som henter billedinfo via en lang XML.
Mens ét billede vises (billede 1) preloades det næste i rækken (billede 2).
Efter et defineret tidsinterval fader billede 1 ud samtidig med, at billede 2 fader ind.
Når billede 2 er fadet ind fjernes billede 1 objektet og der genereres en ny preloader til det næste billede i rækken.

Og ja, så er der et ur nede i højre hjørne.  :)

Men hvorom alting er, så virker setChildIndex faktisk nu.
Via en try...catch kan jeg først prøve med index 2 og hvis denne fejler, så er det index 1.

Tak.  :)

Smider du et svar?
Avatar billede kristianlist Nybegynder
24. februar 2010 - 17:20 #5
Ja det kommer jo an på hvordan du har lavet det? :D

Men ja, hvis det virker, så virker det.