Avatar billede madssch Nybegynder
23. februar 2010 - 09:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fullscreen flash

Hej Eksperter,

Jeg skal til at påbegynde et lille flash projekt, og har brug for lidt tips til at komme i gang. Min viden om ActionScript er rimeligt begrænset, men jeg er godt hjemme i JavaScript, og regner den vej med, at kunne komme efter det lidt efter lidt.

Jeg vil gerne lave så meget som muligt vha. ActionScript og ikke så meget "drag-and-drop".
Om det er AS2 eller AS3 er for så vidt ligegyldigt - men 3 er vel altid bedre, ikke?  :)

Mit første spørgsmål går på, at flash'en skal tilpasse sig brugerens skærm. Altså, scenen skal ikke være en fast pixel-størrelse, men skal være variabel. Det er så op til mig at placere og tilpasse øvrige movieclips ud fra størrelsen på scenen. Det er vigtigt, at elementerne ikke skaleres med scenen, men beholder deres oprindelige størrelse.
Hvordan gør jeg det?

Der kommer sikkert flere spørgsmål i dette forløb.
Jeg vil selvfølgelig øge points i forhold til antal besvarede spørgsmål og tildele dem til de rette personer.  :)

På forhånd tak!
Avatar billede madssch Nybegynder
23. februar 2010 - 10:22 #2
Tak for hurtigt svar!
Jeg havde næsten regnet ud, at jeg kunne sætte bredde/højde i embed'en til 100%, men troede også, at man kunne gøre det direkte i AS.
Men løsningen er fin - specielt kombineret med "noScale", som jeg ikke kendte.  :)

Jeg er i mellemtiden stødt på endnu et spørgsmål:

Som sagt, så vil jeg gerne holde mest muligt i AS, hvilket vil sige, at jeg gerne vil oprette mine movieclips m.v. dynamisk.
Jeg er bekendt med syntaksen, men får alligevel altid fejl.
Se dette eksempel:

    var myButton = new Button();
    myButton.width = 100;
    myButton.height = 24;
    myButton.label = 'Knap';
    addChild(myButton);

Fejlen er noget i stil med "Type was not found or was not a compile-time constant: Button.".

Det samme gælder når jeg opretter dynamiske movieclips.

Hvad skyldes det?

Tak!
Avatar billede madssch Nybegynder
23. februar 2010 - 10:24 #3
Jeg har fundet du af, at Button vist er omdøbt til "SimpleButton" i AS3.
Nu får jeg i hvert fald ingen fejl, men knappen er heller ikke synlig?
Avatar billede madssch Nybegynder
23. februar 2010 - 10:38 #4
Den manglende button var desværre en fejl-40 - beklager!

MichaelWJ-IT > smider du et svar, så du kan få dine points? Jeg kan alligevel vist bedst styre det, hvis jeg opretter seperate spørgsmål. Jeg er nemlig bange for, at der kan opstå en god håndfuld spørgsmål undervejs.  :)

Tak.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
23. februar 2010 - 18:28 #5
OKi..