Avatar billede teamdev Novice
22. februar 2010 - 19:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

select fra tabel hvis 1 og 2 forskellige udsagn er sande

Hej der kloge mennesker

Jeg vil gerne vælge en post i en tabel ud fra noget der minder om dette:
select * from tabel where size="xxx" and antal < antal2 or value < value2 order by RND 0,1
men den vælger jo bare et eller andet tilfældig fra tabellen p.g.a or

det jeg vil er at den skal finde alle poster hvor size er en given størrelse, og derefter skal 1 af de 2 følgende udsagn være sande
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2010 - 20:15 #1
proev:

select * from tabel where size=xxx and (antal < antal2 or value <  value2 order) by rand() limit 0,1
22. februar 2010 - 20:30 #2
Men hvad er der galt med dit query?  Hvilke resultater giver det som du ikke oensker?  Jeg lavede en lille tabel og koerte din query (bortset fra order and limit).  Jeg viser tabellen nedenfor.

Paa querien SELECT * FROM teamdrev WHERE size = 10 and antal < 18 OR value < 18 gav den foelgende:
size  antal  VALUE

og paa querien SELECT * FROM teamdrev WHERE size = 10 and antal < 18 OR value < 18 gav den foelgende:
size  antal  VALUE

Ville du have noget andet?  I saa fald hvad?

Her er tabellen:

  size  antal  VALUE
Avatar billede teamdev Novice
22. februar 2010 - 20:34 #3
Kors det er jo klart :-) takker arne, smid et svar
Avatar billede teamdev Novice
22. februar 2010 - 20:37 #4
Christian --> der var det galt at første del altså size skulle være sand og bare 1 af de 2 andre. med mit query blev det til at enten skulle size og antal være sande, eller value og det blev noget skidt
Avatar billede teamdev Novice
22. februar 2010 - 20:38 #5
arnes svar var lige det jeg efterspurgte
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2010 - 20:40 #6
svar