19. februar 2010 - 11:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fjerne kolonne-overskrifter fra tabeller.

Jeg bruger Access 2007.  Tabeller i dataark gengivelse viser hver kolonnes navn.  Man kan indsaette andre kolonne overskrifter, men jeg har ikke fundet en maade helt at fjerne overskrifterne.  Jeg har design-gengivelse rodet med egenskabs-vinduet (mit program er paa hollandsk saa jeg bruger nok nogle forkerte navne, jeg haaber det er forstaaeligt) men uden held.  Jeg haaber at nogen kan give mig loesningen.

De tabeller jeg gerne vil fjerne overskrifterne fra er de jeg bruger til at lave subformulerer af.  Jeg har en tabel over personer der hver kan vaere med i adskillige grupper.  Jeg har derfor, paa traditionel vis, en tabel over personer, en tabel over grupper, og en Person_Gruppe tabel der viser mange-til-mange relationerne.  Jeg har saa en formular over person tabellen.  Der indsaetter jeg en subformular med de grupper personen er med i ved med musen at traekke person_gruppe tabellen ind paa person formularen i design gengivelse.  I dataarkgentivelse sidder subformularen saa som en lille tabel.  Men eftersom jeg ovenover laver en label der siger  "Er medlem af: " saa er kolonne overskrifterne i subtabellen overfloedige.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2010 - 18:37 #1
Prøv at lave en formular uden kolonnenavne (feltnavne), og lad din underformular få denne formular som datagrundlag. Så burde dit problem være løst. (acc 2000)
19. februar 2010 - 19:44 #2
Jeg har (som du ved) rodet meget rundt med underformularer (men lad mig nedenfor fortaelle dig om lidt fremskridt) og er kommet til den konklusion at langt den simpleste loesning, naar man foerst har de rigtige tabeller paa plads med den rette referentielle integritet, saa at lave underformularer ved direkte at traekke de relevante tabeller ind paa hovedformularen.  Mindre arbejde, faerre formularer og queries, bedre oversigt.  Jeg havde derfor haabet at du eller andre vidste hvordan man, paa en tabel, kan slaa feltnavnene fra.  (Og det haaber jeg stadig paa.)

Du svarede paa noget lidt andet, hvordan jeg kan lave en underformular uden at bruge en eksisterende tabel.  Det er jeg godt klar over, og jeg koerte det lige hurtigt igennem igen:  Jeg lavede en formular med den paagaeldende tabel som "recordsource" (eller hvad det hedder paa dansk) og slettede de tre "labels."  Naar jeg saa koerer den formular faar jeg kun data, ingen feltnavne.  Men hvis jeg saa indsaetter den formular som underformular saa faar jeg, i dette tilfaelde, kun den foerste af adskillige grupper en person tilhoerer med mindre jeg for underformularen vaelger dataark-gengivelse.  Saa faar jeg alle grupperne, OG feltnavne.

Feltnavnene kommer fordi der et eller andet sted er kode, sandsynligvis VBA kode, som danner feltnavnene, saa jeg haabede at kunne finde den kode og vaelge den fra.  Har du nogen ide?

Ikke denne traad vedkommende, men du husker maaske mine forsoeg med tre-niveaus formular med under- og under-under formularer?  Fordi der er en mange-til-en relation mellem person og adresse (der er ofte mere end en person paa en adresse) har jeg i person tabellen en adresseid med fremmednoegle til en saerskilt adresse tabel.  For i en formular at faa samtlige personer paa en adresse troede jeg at jeg skulle lave en adresse formular med person som underformular, men det virkede ikke hvis jeg saa for hver person ville have under-under-formularer for gruppemedlemskab og lignende.  Men det kan sagtens lade sig goere at have en person formular med adresse som underformular og gruppe som underformular saaledes at jeg for hver person faar samtlige grupper og samtlige andre personer paa adressen.  Saa blev jeg saa meget klogere.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2010 - 19:55 #3
I min version er der ikke nogle problemer med at have en subform uden feltnavne. Det er jo kun etiketter og har derfor ikke noget at gøre med data.

Hvorfor du ikke får samtlige data uden feltnavne skal jeg være usagt, men jeg er sikker på, at det også er muligt i 2007 at fjerne etiketterne. Har du valgt at lade formularen vise fortløbende poster?
19. februar 2010 - 20:37 #4
1)  Du siger "..jeg er sikker på, at det også er muligt i 2007 at fjerne etiketterne."  Vil det sige at du i Access 2000 kan fjerne etiketterne FRA TABELLER?

2)  Pudsigt nok synes jeg nu, i en underformular med en formular som kilde, og ved at bruge fortloebende poster, at kunne faa alle vaerdier og uden felt-etiketterne.  Eller ogsaa har jeg arbejdet saa laenge med det at jeg halusinerer.  Jeg haaber det virker i morgen ogsaa.

3)  Saa du svarede ikke (endnu) paa mit DIREKTE spoergsmaal, men ved at arbejde med dine indlaeg er jeg kommet fremad, saa lad mig kvittere med points.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2010 - 20:53 #5
Tak for point - Men du kunne have ventet til imorgen og kontrollere, at det også fungerer.

Jeg er næsten sikker på, at du ikke kan fjerne etiketterne fra en tabel, når du bruger den som underformular. Mit postulat er, at en underformular er en afspejlning af datakilden og vil vise de objekter, der også er i datakilden.

Vi ser ofte underformluarer, der er meget grimme (subjektivt) og dermed ofte meget ubehjælpsomme at arbejde med. Årsagen er som regel, at brugerne ikke ar klar over, at en underformluar kan have en anden formular som datakilde. Jeg selv bruger ALDRIG en tabel / forespørgsel som datakilde alene af den grund, at den ikke kan formatterers som en formular kan.

Konklusionen må være:

1. Du kan ikke fjerne etiketter fra en underformular der bruger en tabel som datakilde.

2. Jeg er sikker på, ar du ikke ser syner. Det fungerer også LØR.

3. Håber det er opfyldt nu.