Avatar billede jpeace Nybegynder
18. februar 2010 - 10:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Shortcuts på webside

Jeg har brug for at lave genvejstaster på en webside, dvs. til knapper, måske sætte fokus i TextBox, (evt. faneblade).

F.eks. kunne alt + g - trigger en godkend knap.

Er der noget standard man kan bruge til det?

Eller skal man hente noget 3rd party til det? Det vil jeg dog helst undgå.

Platform info:
Visual Studio 2008, C#/ASP.net 3.5.
Brug af css style sheet.
Avatar billede platik Nybegynder
18. februar 2010 - 20:15 #1
Den nemme måde er AccessKey, men vist ikke alle browser der æder den.

Eksempel.
<asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server" AccessKey="W"></asp:TextBox>

alt+w sætter så fokus,
Avatar billede jpeace Nybegynder
18. februar 2010 - 22:40 #2
Tak for forslaget. Jeg kender det godt, men synes ikke at det virker særlig godt.

Men det kræver måske en hel del java-script??
Avatar billede jpeace Nybegynder
25. april 2010 - 23:06 #3
Jeg må erkende at accessKey i mange tilfælde virker fint - det er mest når et shortcut allerede er i brug at der er et problem. Dette kan dog fanges med noget javascript.

platik -> smid et svar så sender jeg nogle points.

PS: Kan man få AccessKey til at virke med asp:RadioButtonList, når jeg populere denne i code behind? Jeg kan ikke få fat i nogen "AccessKey" property for ListItem...

<asp:RadioButtonList ID="RadioButtonListSvar" runat="server" AutoPostBack="true" AccessKey="e"
OnSelectedIndexChanged="SvarOnSelectedIndexChanged">
</asp:RadioButtonList>

Jeg populerer RadioButtonList i code behind:

private void PopulateRadioButtonListSvar()
{
    if (RadioButtonListSvar.Items.Count != 0) return;

    foreach (var item in Enum.GetNames(typeof (Svar)))
    {
        var itemType = (Svar) Enum.Parse(typeof (Svar), item);
        ListItem listItem = new  ListItem(itemType.ToString().Replace("_", " "), itemType.ToString());
        RadioButtonListSvar.Items.Add(listItem);
    }

Okay, det blev så lige et længere tillægsspørgsmål.
Avatar billede jpeace Nybegynder
08. maj 2010 - 21:42 #4
platik -> giv et svar så får du points.

Jeg har brugt AccessKey hvor det var muligt og det virker fint.
Avatar billede jpeace Nybegynder
10. februar 2012 - 12:23 #5
Vælger at lukke dette spørgsmål, da jeg ikke kan give points til platik.