Avatar billede d.kryger Praktikant
17. februar 2010 - 09:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tjek om et tegn er i et textarea

Hej eksperter.

Jeg vil gerne have tjekket om der er følgende tegn i mit textarea felt: '

Jeg har prøvet at gøre sådan her (taget ud af en sammenhæng):
else if(document.bestillingsform.annonce.value == "'")
{
alert("Fejl: Tegnet ' er ikke tilladt at bruge i teksten!");
}

Men så får jeg kun vist fejlen hvis det eneste som er i teksten er en '...

Hvordan laver jeg så fejlen kommer når det er en ' i teksten?
Avatar billede scriptkid Nybegynder
17. februar 2010 - 10:03 #1
Du kan gøre det mem IndexOf sådan her

<script type="text/javascript">

var str = document.bestillingsform.annonce.value;
if(str.indexOf("'")){

}
Avatar billede intenz Novice
17. februar 2010 - 10:28 #2
Du skal bruge indexOf.
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_da___DK354&q=javascript+indexOf

Umiddelbart til jeg tro, at dette vil virke:

else if(document.bestillingsform.annonce.value.indexOf("'") == -1)
{
alert("Fejl: Tegnet ' er ikke tilladt at bruge i teksten!");
}
Avatar billede d.kryger Praktikant
17. februar 2010 - 10:43 #3
-> intenz: Det virker desværre ikke, hvis jeg sætter den ind så kommer den med fejlen, hvis der ikke er en ' i teksten og hvis der er en ', så kommer den ikke...

Kan du hjælpe med at lave den som den skal være?
Avatar billede d.kryger Praktikant
17. februar 2010 - 11:21 #4
Kan nogen andre hjælpe?
Avatar billede scriptkid Nybegynder
17. februar 2010 - 14:29 #5
hvad for en fejl får du hvis du køre denne kode:

if(document.bestillingsform.annonce.value.indexOf("'") == -1)
{
alert("Fejl: Tegnet ' er ikke tilladt at bruge i teksten!");
}

note: jeg ville nok bruge document.getElementById(dit fields id).value
Avatar billede d.kryger Praktikant
18. februar 2010 - 10:59 #6
Hej eksperter.

Jeg har selv rodet lidt rundt med koden, så nu virker det. Jeg gjorde sådan:

if(document.bestillingsform.annonce.value.indexOf("'") == -1)
{
// Ingen fejl!
}
else
{
alert("Fejl: Tegnet ' er ikke tilladt at bruge i teksten!");
}

Scriptkid -> Vil du ikke ligge et svar så fordeler jeg point...