Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 14:44 Der er 13 kommentarer

Forbind til SQL Database

Jeg er ved at leget med nogle databaser i C#, og den driller, jeg kan ikke connecte til databasen, den melder fejl når jeg prøver at åbne forbindelsen.

Fejlen ligger umiddelbart i min connection string, men jeg ved ikke lige hvad jeg gør galt...

En der kan hjælpe?

<--- KODE START --->

public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        System.Data.SqlClient.SqlConnection con;

        private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            MessageBox.Show("Program Åben");

            con = new System.Data.SqlClient.SqlConnection();

            con.ConnectionString = "Server=.\\SQLExpress;AttachDbFilename=C:\\Users\\Rasmus\\Documents\\Visual Studio 2008\\Projects\\DBtest\\DBtest\\MyDatabase.sdf;Database=MyDatabase;Password=rasmus18!; Trusted_Connection=Yes;";

            con.Open();
            MessageBox.Show("DB Åben");

            con.Close();
            MessageBox.Show("DB Lukket");

        }

<--- KODE SLUT --->
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 15:11 #1
Hvilken fejl?
Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 18:34 #2
At den ikke kan få forbindelse til databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 18:38 #3
Kan vi faa den fulde fejlbesked?
Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 18:48 #4
Selvfølgelig :)
Skulle lige have startet bærbaren op :P

"Der opstod en netværksrelateret eller forekomstspecifik fejl, da det blev forsøgt at oprette forbindelse til SQL Server. Serveren blev ikke fundet, eller der var ikke adgang til den. Kontroller, at forekomstnavnet er korrekt, og at SQL Server er konfigureret til at tillade fjernforbindelser. (provider: SQL-netværksgrænseflade, error: 26 - Fejl ved søgning efter angivet server/forekomst.)"

Jeg kommer så pludselig til at tænke på, hvor kan jeg se hvad databasens navn er?
Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 18:53 #5
Jeg bruger forresten Microsoft Visual C# 2008 Express Edition, hvis det gør nogen forskel.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 18:54 #6
Koerer din SQLServer Express Edition ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 18:55 #7
Jeg ser ioevrigt lige filnavnet:
  MyDatabase.sdf

Er du sikker paa at det er en SQLServer fil og ikke en SQLServer CE fil ??

Normalt saa er .mdf => SQLServer men .sdf => SQLServer CE.
Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 19:00 #8
Muligvis, altså jeg har installeret Microsoft SQL Server 2008 Express Edition, men serveren har jeg oprettet inde fra Visual C#...
Avatar billede turbodk Nybegynder
16. februar 2010 - 19:03 #9
Okay, Stifinderen siger at det er en SQL Server Compact Edition Database File...
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 19:13 #10
Connection string for en CE database ser ud som:

SqlCeConnection con = new SqlCeConnection("Data Source=TestEmb.sdf; Password=hemmeligt");
Avatar billede turbodk Nybegynder
17. februar 2010 - 11:30 #11
Hmm jeg kan umiddelbart ikke få det til at virke..

Jeg kan jo umiddelbart ikke bare bytte min

con.ConnectionString = "Server=.\\SQLExpress;AttachDbFilename=C:\\Users\\Rasmus\\Documents\\Visual Studio 2008\\Projects\\DBtest\\DBtest\\MyDatabase.sdf;Database=MyDatabase;Password=rasmus18!; Trusted_Connection=Yes;";

ud med det du foreslår der.

Jeg har prøvet blot at skifte selve stringen ud, altså det efter =", men det virker heller ikke.
Avatar billede turbodk Nybegynder
17. februar 2010 - 12:25 #12
Nu har jeg fået den til at koble op til databasen ved hjælp af følgende tutorial:

http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp_s12p4.html

Så jeg bruger Acces nu..
Men når jeg ligger en ny linje ind inde i Visual C#, så kommer den linje ikke ind i Acces-filen, skal den ikke det?
Avatar billede turbodk Nybegynder
17. februar 2010 - 13:14 #13
Og jeg kan i øvrigt heller ikke læse de nye linjer fra mit program, men går jeg ind og kigger i tabellen inde i C# så kan jeg sagtens se dem.