Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2010 - 08:52 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Linieskift og MySQL

Har et en database hvor jeg henter noget data i, men mit problem er hvordan jeg får lavet nogle linieskift.

Her tænkes ikke på wordwrap, men brugerdefineret linie skift.

Jeg bruger i VB vcrlf til linieskift, men den er mysql ikke sådan helt med på, så kunne godt bruge lidt hjælp til mine strenge for:

INSERT INTO og igen for SELECT FROM for at have mine linieskift.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. februar 2010 - 09:47 #1
Det har næppe noget med mysql at gøre. Du skal blot erstatte dit vbcrlf med "<br>" lige før du udskriver det til HTML.
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2010 - 11:22 #2
Kan godt se det er lidt misvisende, jeg både sender og henter data fra en VB.Net app.
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 11:46 #3
Derfor skal du alligevel gøre som erikjacobsen foreslår - replace VbCrLf med et html-linjeskift når du henter data ud;

ditstringobject.Replace(vbcrlf,"<br>")
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2010 - 12:02 #4
Tror jeg er lidt lost her ?

Men jeg kan ikke lige se hvad jeg skal med en <BR>, det laver vel kun et linieskift for mig i HTML kode ?

Min SELECT quiery ser sådan her ud:
sel = New MySqlCommand("SELECT * FROM beskrivelse ORDER BY be_ID ASC", conSQL)

Og min nuværende INSERT ser sådan her ud:
INSERT INTO beskrivese (1) VALUES (textBOX1.text & VbCrLf & textBOX2.text)

Men ved ikke helt hvad jeg gør galt for når jeg henter det så får jeg teksten ud som om jeg har skrevet det sådan her:
..... VALUES (textBOX1.text & textBOX2.text)
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 12:21 #5
Det er vel også i din HTML linjeskift mangler - mysql forstår fint vbcrlf men det gør HTML ikke. Derfor skal du replace når dataene skal vises på hjemmesiden.

Kig i øvrigt på brug af parametre når du arbejder med SQL så du undgå SQL Injections http://web-dev.dk/post/2008/07/SQL-injections---mere-end-bare-et-pling.aspx
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2010 - 12:32 #6
Jeg har intet html nogen steder det er en windows app.

Tror jeg lige må gå mine strings efter hvis mysql skulle kunne forstå vbcrlf
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 14:10 #7
Dejligt at få samtlige oplysninger på en gang så vi ved hvad vi har at arbejde med.

Så benyt Environment.NewLine i stedet for <br>.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 15:18 #8
Environment.NewLine og vbCrLf er ens
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 15:19 #9
Hvis du bruger parameters når du gemmer og den TextBox hvor du viser efter at have hentet er sat til multi line, så burde det virke.
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2010 - 21:42 #10
keyseroze:
troede det gav sig selv, når jeg nu spørger i VB.NET og ikke ASP.NET.......

HTML er noget der er blandet ind i det af andre.

arne_v
parameters ? altså txt1.text & vbcrlf & txt2.text

så hvis jeg sætter multiline så skulle det virke?
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 22:25 #11
ASP.NET er ikke et sprog - du kan sagtens benytte VB.NET i ASP.NET.

Lidt om parametre; http://www.knowdotnet.com/articles/dynamicsqlparameters.html
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2010 - 23:07 #12
parameters:

http://www.eksperten.dk/guide/832

og begge dele: parameters naar du gemmer og multi line naar det skal vises
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 00:58 #13
tubber?
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:51 #14
lukketid?
Avatar billede tubber Juniormester
12. december 2010 - 11:18 #15
Undskylder mange gange, men har været lidt væk fra cyberspace pga. arbejde :(

Arne_v lægger du også lige et svar så jeg kan få give point.

/Tubber
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2010 - 16:08 #16
ok