Avatar billede martinsp Nybegynder
13. februar 2010 - 20:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ListView column sortering

Hej Eksperter,

Jeg skal bruge lidt hjælp til avanceret sortering af kolonner. Jeg har fundet en kode der sorterer almindelig tekst, tal og datoer, som fungerer perfekt.

Jeg har dog brug for lidt mere. Koden skal kunne sortere f.eks. "1 time, 37 minutter", "-2 dage, 13 timer" og "56 minutter, 22 sekunder".
Derudover skal der også kunne sortere "Høj, Lav, Mellem", altså "Høj - Mellem - Lav" og "Lav - Mellem - Høj".

Håber I kan hjælpe mig derude :-)

ListView:

http://img4.imageshack.us/img4/4043/listview.png

Nuværende kode:

public class ListViewColumnSorter : IComparer
    {
        /// <summary>
        /// Specifies the column to be sorted
        /// </summary>
        private int ColumnToSort;
        /// <summary>
        /// Specifies the order in which to sort (i.e. 'Ascending').
        /// </summary>
        private SortOrder OrderOfSort;
        /// <summary>
        /// Case insensitive comparer object
        /// </summary>
        //private CaseInsensitiveComparer ObjectCompare;
        private NumberCaseInsensitiveComparer ObjectCompare;
        private ImageTextComparer FirstObjectCompare;

        /// <summary>
        /// Class constructor.  Initializes various elements
        /// </summary>
        public ListViewColumnSorter()
        {
            // Initialize the column to '0'
            ColumnToSort = 0;

            // Initialize the sort order to 'none'
            //OrderOfSort = SortOrder.None;
            OrderOfSort = SortOrder.Ascending;

            // Initialize the CaseInsensitiveComparer object
            ObjectCompare = new NumberCaseInsensitiveComparer();//CaseInsensitiveComparer();
            FirstObjectCompare = new ImageTextComparer();
        }

        /// <summary>
        /// This method is inherited from the IComparer interface.  It compares the two objects passed using a case insensitive comparison.
        /// </summary>
        /// <param name="x">First object to be compared</param>
        /// <param name="y">Second object to be compared</param>
        /// <returns>The result of the comparison. "0" if equal, negative if 'x' is less than 'y' and positive if 'x' is greater than 'y'</returns>
        public int Compare(object x, object y)
        {
            int compareResult;
            ListViewItem listviewX, listviewY;

            // Cast the objects to be compared to ListViewItem objects
            listviewX = (ListViewItem)x;
            listviewY = (ListViewItem)y;

            if (ColumnToSort == 0)
            {
                compareResult = FirstObjectCompare.Compare(x, y);
            }
            else
            {
                // Compare the two items
                compareResult = ObjectCompare.Compare(listviewX.SubItems[ColumnToSort].Text, listviewY.SubItems[ColumnToSort].Text);
            }

            // Calculate correct return value based on object comparison
            if (OrderOfSort == SortOrder.Ascending)
            {
                // Ascending sort is selected, return normal result of compare operation
                return compareResult;
            }
            else if (OrderOfSort == SortOrder.Descending)
            {
                // Descending sort is selected, return negative result of compare operation
                return (-compareResult);
            }
            else
            {
                // Return '0' to indicate they are equal
                return 0;
            }

        /// <summary>
        /// Gets or sets the number of the column to which to apply the sorting operation (Defaults to '0').
        /// </summary>
        public int SortColumn
        {
            set
            {
                ColumnToSort = value;
            }
            get
            {
                return ColumnToSort;
            }

        /// <summary>
        /// Gets or sets the order of sorting to apply (for example, 'Ascending' or 'Descending').
        /// </summary>
        public SortOrder Order
        {
            set
            {
                OrderOfSort = value;
            }
            get
            {
                return OrderOfSort;
            }

    public class ImageTextComparer : IComparer
    {
        //private CaseInsensitiveComparer ObjectCompare;
        private NumberCaseInsensitiveComparer ObjectCompare;

        public ImageTextComparer()
        {
            // Initialize the CaseInsensitiveComparer object
            ObjectCompare = new NumberCaseInsensitiveComparer();//CaseInsensitiveComparer();
        }

        public int Compare(object x, object y)
        {
            //int compareResult;
            int image1, image2;
            ListViewItem listviewX, listviewY;

            // Cast the objects to be compared to ListViewItem objects
            listviewX = (ListViewItem)x;
            image1 = listviewX.ImageIndex;
            listviewY = (ListViewItem)y;
            image2 = listviewY.ImageIndex;

            if (image1 < image2)
            {
                return -1;
            }
            else if (image1 == image2)
            {
                return ObjectCompare.Compare(listviewX.Text, listviewY.Text);
            }
            else
            {
                return 1;
            }

    public class NumberCaseInsensitiveComparer : CaseInsensitiveComparer
    {
        public NumberCaseInsensitiveComparer()
        {

        }

        public new int Compare(object x, object y)
        {
            if ((x is System.String) && IsWholeNumber((string)x) && (y is System.String) && IsWholeNumber((string)y))
            {
                return base.Compare(System.Convert.ToInt32(x), System.Convert.ToInt32(y));
            }
            else
            {
                return base.Compare(x, y);
            }

        private bool IsWholeNumber(string strNumber)
        {
            Regex objNotWholePattern = new Regex("[^0-9]");
            return !objNotWholePattern.IsMatch(strNumber);
        }
Avatar billede Syska Mester
13. februar 2010 - 20:26 #1
Ja ?

Jeg er ikke helt med på hvad problemet så er ?

Som jeg ser det skal du jo parse dine objects ... tage dage, timer, min og sekunder ud ... smide det over i en DateTime og computere de 2 ... og så finde ud af hvad du skal returnere ...

0 = samme
1 = større
-1 = mindre

Mener jeg ...

Samme gælder ved din "Høj, Lav, Mellem" ... samme princip næsten ...

mvh
Avatar billede martinsp Nybegynder
13. februar 2010 - 20:32 #2
Det har du faktisk ret i.

Prøver lige at rode lidt med det, og får jeg det til at virke, får du dine point :-)
Avatar billede martinsp Nybegynder
14. februar 2010 - 00:51 #3
Jeg har fået det til at virke nu :-)

Hvis du smider et svar, skal du få dine points.
Avatar billede Syska Mester
14. februar 2010 - 01:53 #4
svar.

Hjælp til selv hjælp ... godt du kom i den rigtige retning.