Avatar billede wincompro Nybegynder
13. februar 2010 - 12:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C# Namespace spørgsmål

Hvad bruger man namespace til?
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2010 - 12:48 #1
det er en abstrakt container til at gruppere med - et namespace gør altså i sig selv ikke noget men skal ses som hvad der vel bedst kan sammenlignes med mapper i din stifinder.
Avatar billede wincompro Nybegynder
13. februar 2010 - 12:51 #2
forstår det stadig ikke rigtig
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2010 - 13:10 #3
åben din stifinder og i den ser du en masse mapper - fx har du en mappe med Windows, en mappe med Programmer og måske også en mappe med Dokumenter. I Windows mappen gemmer sig en masse filer der alene tilhører Windows - i Programmer mappen gemmer sig alle de programmer du har installeret på din computer - og i Dokumenter mappen gemmer sig, ja, dokumenter.

I fx Programmer mappen ligger en masse ydeligere mapper fx en Microsoft Office, en Adobe og en Google - hvad af disse mapper er en ydeligere specifikation af Programmer og som er beholdere for noget lidt mere specifikt end bare et tilfældigt program. Adobe-mappen indeholde ting specifikt fra firmaet Adobe osv.

I teorien kunne alt vedrørende Windows, Programmer, Dokumenter, Adobe, Google osv ligge i én samlet mappe men det ville være et forfærdeligt rod og dermed besværligt at finde rundt i når engang man skulle finde fx et specifikt dokument. Mapperne letter altså struktureringen af hvad der ligger på din computer.

Namespaces er præcis det samme - det samler din kode i en overskuelig struktur. Ligesom med mapperne på din computer bestemmer du ved namespaces selv hvad de skal hedde og hvor mange mapper og undermapper du vil have.
Avatar billede wincompro Nybegynder
13. februar 2010 - 13:19 #4
så hvis man skriver

namespace test
{
}

så det der er inde imellem {og} høre altså til  det namspace?
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2010 - 13:24 #5
ja

og du kan også skrive

namespace test.blabla

samt skrive samme namespace i flere filer.
Avatar billede wincompro Nybegynder
13. februar 2010 - 13:43 #6
jeg bruger visual C# 2010 express edition beta 2 og når man laver en console application fx. laver den en namespace som hedder det som ens project hedder så hvis jeg lavede en ny namespace under det gamle hvad gør dte så?
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2010 - 13:52 #7
Som nævnt "gør" et namespace ikke noget - det handler kun om en gruppering/strukturering af din kode. Omdøber du et namespace skal evt kode der refererer til namespacet opdateres tilsvarende.
Avatar billede wincompro Nybegynder
13. februar 2010 - 13:59 #8
ok tak for hjælpen :D
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2010 - 16:47 #9
Det svarer iøvrigt til UML package .