Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 18:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Argumenter for flere databaser

Vi har et temmelig komplekst website, der bl.a. trækker indhold fra 90 MySql tabeller. Her er oplysninger om sidestrukturer, medlemmer, medlemstyper, varer, varetyper, bestillinger og meget, meget mere.

Siden er opbygget igennem flere år af forskellige programmører, der dog har været gode til at overholde en logisk navngivning, så det er faktisk temmelig nemt at finde rundt i de mange tabeller, der ligger i denne ene database.

Nu vil vi nu gemme oplysniger om besøgens færdsel på hjemmesiden, og vi er blevet uenige om hvorvidt test og resultater skal gemmes i samme database som resten af hjemmesiden med tabelnavne, der klart angiver sammenhængen - eller der skal oprettes en helt ny database til formålet.

Hvad er argumenterne for og imod flere databaser fremfor flere tabeller i samme database?

På forhånd tusind tak for alle jeres bidrag :-)

/Plaf
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:08 #1
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle vaere i samme database. Den historik er jo ogsaa en del af databasen.

Hvis I skal koere heftig analyse paa data, saa kopier fra online database over i en warehouse database og analyser paa den.

Og 90 tabeller er altsa ikke mange.

9000 tabeller ville vaere mange.
Avatar billede tubber Juniormester
12. februar 2010 - 19:11 #2
Mit umiddelbare vil være at lave en ny database.
Grunden til det er at I, i forvejen har en meget kompleks database, så for ikke at "forstyrre" kunderne ved at trække statistik så vil det efter min mening være smart med en ny DB.

Argumentet for at det skal i samme database skulle være at data fra statistik skulle sammen holdes med eksisterende data.
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:13 #3
Tusind tak for svar arne_v. Jeg er fuldstændig enig, men prøvede virkelig at skrive spørgsmålet så "neutralt" som muligt. Vi har fået en nyuddannet datamatiker, som påstår at sådan GØR MAN... Hans argument er at 90 tabeller roder...

Men jeg modtager GERNE modargumenter, for jeg har ikke fået andre end de 2 nævnte ovenfor... :-) Og nu er jeg så lidt frustreret, for sådan har jeg ALDRIG været med til at gøre...

/Plaf
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:14 #4
Til Tubber: Det var også et af mine argumenter... det må da blive svært at joine tabeller fra forskellige databaser (?)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:27 #5
Man kan godt joine tabeller i to databaser via syntaxen databasenavn.tabelnavn, men performance er nok ikke super.
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:32 #6
Tak for svar arne.

Skal/kan man åbne og lukke forskellige databasaforbindelser i en enkelt forespørgsel?

Det svækker jo selvfølgelig mit argument en smule... :-) Dog synes jeg måske stadig det er MERE rodet pludselig at have en enkelt database ved siden af til de her test-resultater...

ER det ikke bare et spørgsmål om smag? FINDES der et facit sådan som min unge kollega påstår?

Hvad gør MAN?

/Plaf
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:34 #7
nyuddannet datamatiker ??
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:35 #8
Jeps - nyuddannet datamatiker :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:36 #9
Hm. Jeg argumenterer jo netop for at der ikke skal vaere en separat database til tabellerne i online databasen (med den ekstra pointe at det jo er normalt at kopiere database til en warehouse database for analyse).
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:36 #10
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:38 #11
Forbindelser er ikke til databaser men til servere.
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:43 #12
Altså arne_v - vi to er enige!!! :-)

Jeg er jo bare en gammel selvlært rotte, der skal bruge flere argumenter end "sådan har jeg lært det, og sådan gør MAN"...

:-)
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:46 #13
30.000 tabeller... Giiiiisp :-) Nej, så er 90 ikke mange...
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 19:53 #15
Tror jeg fik svar på mit sprøgsmål :-) Nemlig: Der ER ikke noget svar... det er vist et spørgsmål om temperament...

Dog kan jeg se, at jeg helt bestemt har ret i en ting: 90 tabeller er IKKE mange :-)

Til arne_v: Hvordan kunne du gætte, jeg beskrev en nyuddannet datamatiker?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:50 #16
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:53 #17
Saa hvis vi skal opsummere til en tommelfingerregel:

<100 tabeller : normalt
100-999 tabeller : mange tabeller men OK
1000-9999 tabeller : muligvis et problem
10000- tabeller : sandsynligvis et problem
Avatar billede tubber Juniormester
12. februar 2010 - 19:54 #18
hehe må bøje mig her, er mest vandt til access databaser men igang med at lære mysql :)

Så formodede at det med mange tabeller var noget alla access, men så igen så viser database server sin styrke her :)
Og jeg har lært noget :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 19:55 #19
I #3 skrev du "Vi har fået en nyuddannet datamatiker, som påstår at ...", saa det var ikke gaet.

Spoergsmaalstegnene var undren over at en nyuddannet datamatiker mente sig istand til at komme med den slags paastande.
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 20:06 #20
Nåe ja - jeg skrev jo faktisk selv "nyuddannet datamatiker"... he he... så er du jo ikke synsk :-)

Åhja, og det er den slags påstande heeeeele tiden... så jeg bliver helt træt... særligt når argumentationen aldrig er andet end "sådan har jeg lært det, og sådan gør MAN"... hele tiden, hele tiden, hele tiden...

Han ved jo, jeg er selvlært - og han har papirer, men det fungerer da, det jeg har lavet de sidste år.. Idag slap min tålmodighed, overbærenhed og argumenter vist bare op :-)

Læg nogle svar, så giver jeg point.
Avatar billede tubber Juniormester
12. februar 2010 - 20:09 #21
Der er 3 grunde til du skal sende dem til arne_v

1: Jeg bidrog ikke med så meget
2: Jeg lærte noget der rent faktisk besvare et åbent spg i VB.NET
3: arne_v har vist mere brug for pointene end jeg har, tænk hvis han skulle få brug for at stille et spg. o¿O
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 20:10 #22
http://www.mysql.com/it-resources/case-studies/mysql-cox-casestudy.pdf

har en case study som siger :

Already the database
includes more than 3,600 tables
and two billion rows of data.
Overall, the MySQL database
handles approximately four
million inserts every two hours.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 20:11 #23
svar fra mig
Avatar billede tubber Juniormester
12. februar 2010 - 20:14 #24
Oh lige mht rod i tabellerne som Datamatikkeren snakkede om, så er der 2 typer rod.

Der er rod i ordnen, og så er der orden i rodet.

Så er det vel op til programøren hvad det skal være, og du nævner selv at folkene igennem tiden har været gode til at navngive osv........
Avatar billede plaf Nybegynder
12. februar 2010 - 20:15 #25
Tak arne_v. Du fortjener 60 point :-) Jeg gemmer links og sender også til den unge mand. Så har han lidt godnat-læsning :-)

Tubber du skal have tak for dit bidrag. Dejligt du også lærte noget :-) God weekend