Avatar billede tumlehund Nybegynder
18. juli 2001 - 15:06 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

Forhekset PC part II

Ja, så har jeg nyt i sagen om min forheksede computer...

Se evt. mit første spørsmål her:
http://www.eksperten.dk/spm/84839

Der er sket det, at jeg har skiftet RAM og grafikkort ud. Nu står den ikke længere og siger DUUUT - DUUUUT - DUUUUT, men nu får jeg istedet Blue Screen of Death.

Det er satdigvæk en PERIODISK fejl - dvs. det er ikke på bestemte tidspunkter jeg får fejlen. Jeg kan bruge computeren i flere uger uden der er noget galt, og så lige pludselig... BANG!

Igår aftes skete der følgende:
Jeg havde brugt computeren fra kl. ca. 16.00 - jeg havde lavet noget hjemmsideprogrammering. Kl. ca. 22.00 spillede jeg lidt Age of Kings, og pludselig forsvandt spillet, og jeg var ude på Skrivebordet i Windows igen. Jeg startede spillet op igen, men kort efter skete det samme igen. 3. gang jeg prøvede kom der en Blue Screen of Death.

Computeren startede herefter op normalt, og efter CTRL-ALT-DEL og indtastning af password, kom jeg ind til Skrivebordet i Windows igen. Jeg startede Stifinderen, og klikkede lidt rundt, og pludselig... BANG! Blue Screen of Death igen...

Computeren startede nu op igen, og der skete nu ca. det samme som beskrevet ovenfor.

Denne proces gentog sig ca. 10 gange. Til sidst ville computeren dog ikke starte op - der var bare sort skærm. Jeg forsøgte at trykke på Reset-knappen på kabinettet - men den ville ikke starte op.

Så pillede jeg kabinettet af og mens jeg trykkede på Reset lirkede jeg lidt på mit netkort, som jeg kunne se ikke sad helt i. Jeg prøvede først at presse det HELT ind, hvorefter jeg trykkede Reset - det hjalp ikke. Herefter prøvede jeg at lirke lidt på de forskellige kabler - IDE, Floppy, RAID, og prøvede flere gange at trykke Reset.

Til sidst startede computeren op!

Jeg kom nu helt ind i Window og kunne klikke rundt og strate programmer helt normalt. Ingen Blue Screen of Death... Jeg prøvede nu at lirke lidt på netkortet, for at se om jeg kunne fremprovokere en Blue Screen of Death - det kunne jeg ikke, selv om kortet var rimelig langt ude af sit slot...

Jeg er overhovedet ikke overbevist om at problemet er gået væk. Jeg tror at det enten er en hardwarefejl, eller en device-driverfejl.

Desværre kan der nu igen gå X-antal uger, før maskinen crasher igen.

Hvad fanden er der galt med kortet?!?! Jeg er sgu godt træt af at have givet forholdsvis mange penge for noget, som ikke fungerer optimalt.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
18. juli 2001 - 15:11 #1
Hvad skriver maskinen til dig i BSOD
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 15:23 #2
Har du prøvet SFC Scannow, det gendanner dine systemfiler!
Avatar billede Spotgun Seniormester
18. juli 2001 - 15:27 #3
Har du muligvis haft strømafbrydelse/lynnedslag for nylig??? Ellers så (som nævnt tidligere) find ud af, om din strømforsyning er stor nok eller om der er køling nok på din CPU/MB.

Periodiske fejl burde annuleres som eksistens
Avatar billede tumlehund Nybegynder
18. juli 2001 - 15:44 #4
\"Periodiske fejl burde annuleres som eksistens\" -JAJAJAJA!!!!!! :-)

Jeg har ikke haft lynnedslag, og jeg har faktisk fået et nyt kabinet med en noget større strømforsyning, så der skulle være juice nok. :-)

Det kan heller ikke være systemfilerne - jeg HAR allerede lavet en geninstallation af Win2000.

Ud af de ca. 10 gange jeg fik BSOD igår, fik jeg temmelig forskellige fejlmeddelser. Jeg fik ikke skrevet dem alle ned, men der var ca. 6-8 forskellige meddelser ialt.

Jeg har alle 10 dumps, og jeg har set i nogle af dem, at der står nv4_disp.dll, som er en del af driveren til grafikkortet. Derfor installerede jeg også en ny grafikkortdriver.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
18. juli 2001 - 15:55 #5
Og du kender siden
http://search.support.microsoft.com/kb/c.asp?FR=0&SD=tech&LN=EN-US

MS Knowledge Base på nettet.
Avatar billede the_email Nybegynder
18. juli 2001 - 17:13 #6
Mit bedste bud er at din CPU ikke bliver køllet ordentligt eller at den overclocket, det behøver ikke at være noget du selv har gjort men at fabrikanten har testet din CPU til en 800 MHz men kun kan kører 750 MHz så opstår der typisk fejl hvor den lukker programmer ned uden nogen besked min grandonkel havde samme problem og fik en ny CPU på garantien.

TheEmail
Avatar billede martins2040 Nybegynder
18. juli 2001 - 17:34 #7
Jeg vil ogsa sige det lyder som en ram eller cpu fejl.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
18. juli 2001 - 19:02 #8
martins2040 -> Det er IKKE en RAM-fejl - jeg HAR skiftet RAM\'en ud...

the_email ->  jeg kan ikke se, at CPU\'en skulle være for varm. Den holder sig mellem 26 og 36 grader.

Det KAN være en CPU-fejl, men er der en konkret måde at teste det på, eller kan man bare gætte?

Her er de fejlbeskeder jeg nåede at skrive ned igår:
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
NTFS_FILE_SYSTEM
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PFN_LIST_CORRUPT
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
BAD_POOL_CALLER

Og her er links til de 9 BSOD dumps:
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-01.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-02.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-03.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-04.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-05.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-06.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-07.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-08.txt
http://62.242.86.84/dump/Mini071701-09.txt

Håber der er nogen, som kan få noget ud af dem! PLEASE!!!!
Avatar billede tumlehund Nybegynder
18. juli 2001 - 19:42 #9
Jeg skal måske lige nævne, at de gange jeg genstartede computeren, var i Safe Mode, og det er vel hermed udelukket, at det kan være et driver problem, ELLER HVAD?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 20:32 #10
Næ, tværtimod, når du kører i Safe mode, så bruger den de sikre drivere, ellers ville du kunne starte og ændre din opløsning, det kan man ikke, altså er de normale drivere midlertidigt skiftet ud med sikre drivere.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
19. juli 2001 - 00:02 #11
OK, men hvad så med ovenstående dumps? Er der nogen, der kan få hoved og hale i dem?
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
19. juli 2001 - 00:23 #12
Har du overclocket din cpu? Hvis du har prøv at clocke den til sin standard hastighed
Avatar billede tumlehund Nybegynder
19. juli 2001 - 10:24 #13
Jeg har ikke overclocket dem. Jeg legede godt nok med at overclocke dem (via BIOS), men besluttede at droppe det igen, så nu kører de standard hastighed.
Avatar billede makse Nybegynder
19. juli 2001 - 12:14 #14
Start helt forfra.
Tag alle udvidelses kort ud, så du kun har grafikkortet i.
Rengør alle slots, blæsere mm. for støv. Se efter fremmed objekter på eller under bundkortet.
Brug evt. nogle andre IDE kabler.
Tilslut kun harddisken med styresystemet. Intet CD-Rom drev mm.
Hvis den kan køre med det, tilføjer du en enhed af gangen, indtil den crasher.

Hvis den ikke kan køre stabilt, med ovenstående konfiguration, så få testet CPU og bundkort i en anden PC.

Hvor stor en strømforsyning har du?
Avatar billede tumlehund Nybegynder
19. juli 2001 - 12:57 #15
makse>> god ide, selv om det er belastende er nok snart eneste udvej...

Problemet er bare, at det er PERIODISK, og det vil altså tage MÅNEDER at finde fejlen, da der går uger imellem jeg crasher. Der må være en måde hvorpå man kan teste (=måle) om fx CPU\'en er beskadiget.

Min strømforsyning er 350W (så vidt jeg husker), og skulle således være mere end tilstrækkelig.
Avatar billede makse Nybegynder
19. juli 2001 - 13:01 #16
Du kan teste din CPU mm. med det her program http://www.tweakfiles.com/diagnostic/hotcputester.html

Der findes flere programmer du kan prøve på www.tweakfiles.com
Avatar billede tumlehund Nybegynder
19. juli 2001 - 14:23 #17
makse>> 1000 tak, det vil jeg prøve!
Avatar billede makse Nybegynder
19. juli 2001 - 14:27 #18
Hvis du kan få den til at crashe med det program, eller et af de andre fra Tweakfiles, kan du jo starte den føromtalte lange process. :) Og så køre programmet efter hver hardware ændring.
Avatar billede hy Nybegynder
19. juli 2001 - 21:37 #19
Lige for at blande mig lidt, har lidt af samme problem (http://www.eksperten.dk/spm/88589), men hvis den crasher når Hot CPU køre, kan det så ikke være CPU\'en der er fejl i, har hentet Hot CPU, CPU tester viser 95 %, men lige før et crash faldt den til 0, hvorefter den steg til 95 % igen, og crashede 20 sek. efter, fejlbesked :
Unexpected_kernel_mode_trap

Har haft alt hardware koblet fra og der crasher den stadig ?

Har smidt 50 p oven i http://www.eksperten.dk/spm/88589

hyde
Avatar billede tumlehund Nybegynder
20. juli 2001 - 10:17 #20
Nu har jeg har Hot CPU Tester til at køre i 9 timer, og computren er ikke crashet. Der var ca. 42 grader imorges da jeg stoppede testen. Nu har jeg så sat Hot CPU Tester til at køre på den anden CPU, og glæder mig til at se om der er sket noget, når jeg kommer hjem iaften.

Programmet tester desværre ikke CPU\'en fuldt ud. For at at få alle features testet (L1 og L2 cache, Chipset på MB osv.) skal man købe programmet.

Hvis min computer ikke er crashet iaften, så vælger jeg at tro at problemet er løst ved at jeg har opgraderet mine grafikkortdrivere. Hvis problemet så alligevel skulle opstå igen, må jeg ofre $20 på programmet, så jeg også kan få checket motherboard og chipset...
Avatar billede tumlehund Nybegynder
20. juli 2001 - 20:47 #21
Ja, så er test nr. 2 slut - og maskinen er ikke crashet... SKULLE man mon være så heldig, at det er de nye grafikkortdrivere, der har afhjulpet problemet???
Avatar billede makse Nybegynder
20. juli 2001 - 20:51 #22
Når man bla. får fejl i nv4_disp.dll, bliver den fejl normalt løst med de nyeste drivere. Svjh bliver fejlen rettet i version 11.00 og nyere.
Avatar billede makse Nybegynder
20. juli 2001 - 20:52 #23
Test evt. maskinen med 3DMark 2000/2001 på http://gamershq.madonion.com/download/
Avatar billede tumlehund Nybegynder
22. juli 2001 - 22:23 #24
FUUUUUUCK!!!! Så er det sket igen.... Det har altså IKKE hjulpet at installere nye drivere. Hmmm... Jeg fik en UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP...

Se evt. dumpet her:
http://62.242.86.84/dump/Mini072201-01.txt

ANYONE???
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 10:02 #25
Makse>> Kan du ikke lige svare også, så du kan få nogle point????

Selv om I ikke har givet mig svaret, skal I alligevel have nogle point for jeres indsats.

retaxes>> - du får også lige nogle af de point du blev snydt for i et andet spørgsmål... :-)
Avatar billede makse Nybegynder
24. juli 2001 - 10:08 #26
Takker. Har du prøvet kun at køre med en CPU?
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 10:30 #27
Ja, jeg har prøvet kun at køre med 1 CPU, og jeg HAR prøvet dem begge to (een ad gangen)... :-)

Jeg har sådan set udelukket CPU\'erne - ellers skal jeg da godt nok have været NOGET uheldig...!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 11:12 #28
Takker for pointene ;o)
Det har været en sej omgang for dig ;o(