Avatar billede glaede.dk Nybegynder
10. februar 2010 - 19:20 Der er 2 kommentarer

Makroproblemer ved åbning af fil 2. gang

Hej,

Jeg har et mystisk problem som jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med.. Sagen er den at jeg er ved at lave nogle dokumenter, som automatisk skal opdatere noget indhold fra et Excel ark over i et Word ark - dog uden at benytte Words egen feature til dette da den ikke selv fatter at links skal være relative og ikke absolutte.. Derfor har jeg fundet en løsning på nettet som jeg har redigeret en smule og den virker også perfekt FØRSTE gang man åbner et dokument. Hvis man derefter gemmer filen og åbner den igen, så ødelægger den ens links! Jeg fatter ikke hvorfor.. Det skal nævnes at på 2/4 computere er der ikke noget problem. Det er kun ved 2 af computerterne at problemet eksistere.

Er der nogen derude der kan gennemskue hvad problemet skulle være?

Jeg ved at fejlen ligger et sted i denne stump kode (ikke mig som har skrevet koden, og jeg er bestemt ikke VBA haj):

Private Function UpdateLinks()
Dim alink As Field, linktype As Range, linkfile As Range
Dim linklocation As Range, i As Integer, j As Integer, linkcode As Range
Dim link As String

Dim counter As Integer

counter = 0
For Each alink In ActiveDocument.Fields

    If alink.Type = wdFieldLink Then
    Set linkcode = alink.Code
    i = InStr(linkcode, Chr(34))
    Set linktype = alink.Code
    linktype.End = linktype.Start + i
    j = InStr(Mid(linkcode, i + 1), Chr(34))
    Set linklocation = alink.Code
    linklocation.Start = linklocation.Start + i + j - 1

        If counter = 0 Then
        Set linkfile = alink.Code
        linkfile.End = linkfile.Start + i + j - 1
        linkfile.Start = linkfile.Start + i

        End If

    link = ActiveDocument.Path + "\" + "2.Sheet.xlsx"

    link = Replace$(link, "\", "\\")

    linkcode.Text = linktype & link & linklocation
    counter = counter + 1
    End If

Next alink

End Function
Avatar billede tjp Mester
11. februar 2010 - 10:38 #1
Hvordan ødelægger?
Avatar billede mortenastrup Nybegynder
11. februar 2010 - 22:55 #2
Hvis man går ind og kigger på oversigten over links i det oprindelige dokument, så er der omkring 25 links i alt som har den rigtige sti osv (efter man har åbnet dokumentet første gang).

Anden gang man åbner det, så er der kun to links tilbage, og de har ikke den rigtige sti.

Det skal måske nævnes, at dokumentet og makroen er lavet i Office 2010 beta, men som et .doc. Derfor er fejlen først opdaget da vi begyndte at teste det i Office 2007 og 2003.

Mvh Morten