Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
09. februar 2010 - 20:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP dato omregning

Hej
Jeg har nu forsøgt mig rundt på nettet og jeg kan simpelthen ikke finde løsningen - Jeg skal nok have det skåret ud i pap - jeg synes i hvert fald det er svært.

Jeg har en dato i min database,som VARSCHER(eller hvordan det staves) - 09/02 20:45

Den vil jeg gerne have regnet om til sekunder og derefter tilbage til "09/02 20:45" ).

Er det fordi jeg ikke har noget årstal at den bliver helt fucked? Hvis ja er der en måde jeg kan tillægge datoen et årsdal? (Det er ikke muligt at ændre i min database (09/02 20:45).
Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
09. februar 2010 - 22:01 #1
Kunne godt bruge lidt hjælp:-)
09. februar 2010 - 22:03 #2
En gang til - det er sikkert mig der er tumpet, men hvad vil det sige at regne et tidsPUNKT om til sekunder?  Sekunder har noget at goere med tidsRUM, altsaa tidsafstanden mellem to tidspunkter.

Mysql har en datatype der hedder UNIXTIMESTAMP og som , givet en aar/dato/klokkeslet, angiver hvor mange sekunder der er gaaet siden 1 januar 1970.  Er det saadan noget du har brug for?  Eller vil du beregne hvor mange sekunder der er gaaet siden 1 januar midnat 2010?  Hvad er dit formaal med at "regne om til sekunder og derefter tilbage til "09/02 20:45"?  Hvorfor er det ikke muligt at aendre i din database?  Hvis du har din dato udtrykt som datatype VARCHAR (hvis det er det du mener) saa kender jeg ingen loesning.

Med mindre der er Eksperten medlemmer der er mindre tumpede og bedre til at gaette end mig saa maa du forklare det bedre hvis du vil have hjaelp.
Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
09. februar 2010 - 22:56 #3
Når jeg skriver "i sekunder" så er det (selvfølgelig) ment fra 1/1-1970 ;-)

Ja det er "VARCHAR" jeg mener. Skal jeg ændre det til noget andet da - i så fald hvad?

Jeg kan ikke ændre på inputtet "09/02 20:45" da det er sådan jeg henter det fra en anden hjemmeside og logger det i min database.

Det jeg vil er at gøre "09/02 20:45" til sekunder siden 1/1-1970

Håber det var bedre forklaret, ellers råb mig op igen;-) Og tak for du gider hjælpe!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2010 - 01:30 #4
Jeg tror at vi mangler noget information, men hvis det virkeligt altid er formatet så:

SELECT UNIX_TIMESTAMP(CONCAT('2010-',SUBSTR(felt,1,2), '-', SUBSTR(felt,4,2),' ',SUBSTR(felt,7))) FROM ...
Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
10. februar 2010 - 01:50 #5
Arne> "09/02 20:45" er altid formatet, hvis det var det du tænkte på?

Det ser noget avanceret ud - Er det korrekt at jeg skal ændre feltet hvor jeg gemmer datoen fra VARCHAR til UNIXTIMESTAMP? (tror jeg kan, men ved ikke helt hvad UNIXTIMESTAMP er - kigger på det efter noget søvn)

Skal jeg indsætte noget i den komandoen du har lavet? Jeg forstår den ikke nemlig. Eller er det bare som det står?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2010 - 02:09 #6
Det er stort set som det står.

felt skal erstates med det rigtige feltnavn.

... skal erstattes med tabelnavn og diverse where betingelser.
Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
10. februar 2010 - 15:30 #7
Jeg har prøvet nu der opstår to problemer:
1) Er det korrekt at jeg skal ændre feltet i databasen fra VARCHAR til UNIXTIMESTAMP? Hvis ja, så kan jeg kun finde noget der hedder TIMESTAMP altså uden UNIX. Hvis jeg vælger den skal jeg give den nogle start værdiger mm. hvad skal jeg vælge der?

2) Min query ser sådan ud:
$svar = mysql_query("SELECT UNIX_TIMESTAMP(CONCAT('2010-',SUBSTR(dato,1,2), '-', SUBSTR(dato,4,2),' ',SUBSTR(dato,7))) FROM dagens_spil WHERE gameid = \"gameid=323178\"") or die (mysql_error());

Korrekt? Jeg får ingen fejl, men kan ikke kalde noget ud- S¨hvad skal jeg skrive for at kalde datoen ud fx
while($test = mysql_fetch_array($svar))
{
$dato     = $test[dato];
}

Igen tak for du gider hjælpe jeg sætter pris på det:-)
16. februar 2010 - 19:33 #8
OlsnJensen, forventer du flere indlaeg paa dette spoergsmaal?  Det sker sjaeldent med spoergsmaal der er en uges tid gamle og der ikke har vaeret aktivitet i adskillige dage.  Maa jeg foreslaa at du lukker spoergsmaalet (efter at have bedt om svar fra rette vedkommende (ikke mig.)  At lukke giver god orden, og saa staar det ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2010 - 19:39 #9
re 1)

Nej. SUBSTR forventer at feltet er VARCHAR. Hvis du skiftede felt type vbille vi undgaa alle disse problemer !

re 2)

Hvad mener du med "men kan ikke kalde noget ud". Hvis while loekken gennemloebes 0 gange, saa er det data og where betingelsen som ikke matcher.
20. februar 2010 - 19:47 #10
OlsnJensen, saa du fik endnu et indlaeg paa spoergsmaalet.  Men du reagerede ikke hvilket igen lader mig formode at spoergsmaalet ikke laengere er "live" og boer lukkes, efter at du har bedt om svar fra og givet points til det medlem der hjalp (selv naaede jeg det ikke).  Saa har du ryddet op hvilket giver god orden, og du har holdt hvad du lovede hvilket motiverer medlemmerne til at svare paa fremtidige spoergsmaal, og saa staar spoergsmaalet ikke laengere som aaben i min (og andres) liste af indlaeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 01:05 #11
Han er vist ikke intresseret i hjælp.
02. marts 2010 - 14:57 #12
arne_v, efter seks maaneder som medlem paa Eksperten opdager jeg (hvis jeg ikke havde vidst det foer) at folk er forskellige.  Jeg synes selv, naar jeg har rejst spoergsmaal, at jeg har en gaeld til de der har gjort sig den umage at reagere, frivilligt og gratis.  Udover prompt pointsafgivning til de der giver brugbare indlaeg skylder jeg reaktioner til resten saa som en forklaring hvorfor deres indlaeg ikke hjalp.

Det er nok naivt af mig at forvente at andre skal have samme indstilling, men det bliver ved at overraske og skuffe mig naar folk rejser spoergsmaal og saa lader det ligge, ligesom naar nogen ringer paa doerklokken og saa stikker af.  Hvad der isaer er en "turn off" er naar en sporgsmaalstiller i en reaktion proever at fortaelle mig hvor dum jeg er, saasom "..naar jeg skriver "i sekunder" saa der det selvfoelgelig ment fra 1/1-1970."  Naar jeg faar saadan et "kan du ikke se hvor dum du er mand" input saa er jeg faerdig med det spoergsmaal (og med den spoerger.)

Men indtil videre har jeg haft langt mere gavn end problemer ud af eksperten, for det foerste direkte hjaelp med mange problemer, for det andet anledning til at udvikle mine kundskaber ved at besvare spoergsmaal.  For eksempel var php et lukket land for mig indtil jeg begyndte med google og 'trial and error' at besvare spoergsmaal.

Og saa maa jeg jo tage det sure med det soede.  En forhaandsregel tager jeg mig dog.  Naar jeg ser et spoergsmaal der kunne interessere mig kikker jeg foerst paa hvor mange points spoergsmaalsstilleren har udestaaende.  Er det mere end 1000 (og spoergsmaalsstilleren saaledes tydeligvis ikke tager det saa noeje) saa dropper jeg straks spoergsmaalet.  Nogle gange, hvis efter nogen timer ingen har svaret og jeg mener at kunne hjaelpe skriver jeg og opfordrer spoergsmaalsstilleren til foerst at lukke sine gamle spoergsmaal og saa vil jeg gaa i gang.  Og ved du hvad, i adskillige tilfaelde har spoergsmaalsstilleren saa lukket spoergsmaal (og derved blevet dagens topscorer for points).

Vi faar nu se hvordan det videre gaar, eller ikke gaar, med dette spoergsmaal.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2010 - 20:22 #13
Den med at opfordre folk til at lukke spørgsmål er ikke altid en god ide.

Nogle gange resulterer det i at de lukker og selv tager point i alle spørgsmål inkl. dem hvor de faktisk gar fået et godt svar.
03. marts 2010 - 09:27 #14
Ja i saa fald faar de ydende medlemmer ikke deres points.  (Men det goer de jo heller ikke hvis spoergeren lader spoergsmaalet forblive aabent for evigt.)  Jeg ville meget gerne stoette tiltag til at uddanne (opdrage) de ikke-lukkende medlemmer.  Hvad den bedste maade er jeg for ny paa forummet til at kunne bedoemme.  Hvad mener du?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2010 - 20:29 #15
Det sker faktisk at spoergere efter 2-3-4-5 år kommer tilbage og afslutter spørgsmål.

Jeg ved ikke hvad den optimale løsning er.

Jeg gør selv lidt i at rykke i de spørgsmål som jeg selv deltager i. Det har vel en ca. 50% success rate.

Jeg har ret dårlige erfaringer med folks "du har X åbne spørgsmål og vi vil ikke hjælpe dig førend de er lukket" - det ender i 90% af tilfældene med "tag selv point i X spørgsmål".
Avatar billede OlsnJensen Nybegynder
03. oktober 2010 - 09:06 #16
Send mig lige et svar så godkender jeg og lukker - tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2010 - 22:26 #17
svar