Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
08. februar 2010 - 22:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Krydstabulering ud fra mange til mange tabel

Hej eksperter.

Jeg har en lille ting som har ligget og ruget, og jeg har ikke selv kunnet finde en fornuftig løsning:

Følgende tabeller:

tbl_produkter:
ID
ProduktNavn
------------------------------------------------
tbl_service:
ID
ServiceNavn
ProduktID (relateret til ID i produkter)
------------------------------------------------
tbl_person:
ID
PersonNavn
------------------------------------------------
tbl_service_signup:
ID
ServiceID (relateret til ID i service)
PersonID (relateret til ID i person)
aktiv (Yes/No)
------------------------------------------------

tbl_service_signup er en mange-til-mange tabel som holder styr på alle de perosner som er tilmeldt til (typisk mere end en service)

Jeg vil så gerne lave et udtræk som ser således ud:
                    ServiceNavn1  ServiceNavn2 ServiceNavn3
PersonNavn1              Yes          No
PersonNavn2                              No              Yes
PersonNavn3              Yes          Yes              Yes

Bemærk der mangler to felter.
Det jeg vil have er altså: Et 'dataark' som indeholder alle udvalgte personers tilmelding til alle services som hører til et bestemt produkt. Er der ikke nogen tilmelding skal der være tomt (eller et X eller...) Er der en tilmelding (og Aktiv 'Yes') skal der stå 'Yes', og ligeledes med 'No'.

Håber jeg har fået det forklaret tydelige nok.

Forventer ikke en færdig kode, men gerne en SQL-sætning, eller et semifærdig VBA-script, en henvisning eller...
Avatar billede mugs Novice
08. februar 2010 - 22:40 #1
Prøv om du kan få hjælp på Thomas Jepsen's udmærkede hjemmeside:

makeITeasy.dk

Under downloads ligger (bl.a. fremragende funktioner) et eksempel på "Dynamisk rapport...".

Jeg har ikke selv erfaringer med den.
Avatar billede fdata Forsker
08. februar 2010 - 23:33 #2
Du kan klare det via en lille to-trins raket.

Først opretter du en forespørgsel, som opstiller det samlede datagrundlag (opret en ny forespørgsel uden tabeller, skift til SQL view og copy/paste nedenstående ind):

SELECT t_Person.PersonNavn, t_Service.ServiceNavn, t_Produkter.ProduktNavn, t_Service_Signup.Aktiv
FROM (t_Service_Signup INNER JOIN t_Person ON t_Service_Signup.PersonID = t_Person.ID) INNER JOIN (t_Service INNER JOIN t_Produkter ON t_Service.ProduktID = t_Produkter.ID) ON t_Service_Signup.ServiceID = t_Service.ID;

Gem den som Q_Service_Signup

Opret så krydstabuleringen på samme måde:

TRANSFORM First(IIf([Aktiv],"Yes","No")) AS A
SELECT Q_Service_Signup.PersonNavn
FROM Q_Service_Signup
GROUP BY Q_Service_Signup.PersonNavn
PIVOT Q_Service_Signup.ServiceNavn;
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
09. februar 2010 - 09:13 #3
Jeg vil prøve begge metoder senere, der er lige landet en bunke arbejde på bordet, så bliver nok først i morgen - dårlig timing :(
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
13. februar 2010 - 20:11 #4
Hey fdata, og alle jer andre

Din metode fungerer perfekt.
Mugs, det er lidt det samme TJ gør, men alligevel ikke, desuden tæller han op (en simpel tilretning), og jeg skal ikke nødvendigvis rapportere det som TJ gør, men ellers en smart ting han havde bygget.

Nogen ideer til hvordan man kan bruge en forespørgsel i en anden forespørgsel uden at oprette den først. Altså så den bliver kilde til forespørgsel2?
Avatar billede fdata Forsker
16. februar 2010 - 21:44 #5
Bruge en forespørgsel uden at oprette den?
Tjah. Rent teknisk er det jo nok muligt at "indlejre" den ene i den anden; men hvorfor dog? Det er da langt mere overskueligt og ikke mindst let at vedligeholde, hvis de ligger hver for sig.

Tak for point i øvrigt ;o)