Avatar billede madiedk Nybegynder
07. februar 2010 - 02:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Viser ikke bogstaver rigtigt (character, charset)

Hej

Jeg har en html side hvor det virker fint når med æøå, men hvis jeg gemmer indholdet af en fil ned i en php variabel og skriver den ud til skærmen så kan den ikke vise øæå og andre tegn også. Hvad og hvor skal det indstillet.

php ser sådan ud, der hvor det ikke kommer rigtigt ud:

        $fp = file_get_contents($path);
        echo $fp;
Avatar billede mike2002 Nybegynder
07. februar 2010 - 02:12 #1
Kan ikke helt huske det, men du kan prøve med urlencode() og urldecode(). Og hvis det ikke virker, så supplér med htmlentities():

$fp = urlencode(file_get_contents($path));

eller

$fp = urlencode(htmlentiteis(file_get_contents($path)));

Husk at bruge urldecode inden du outputter:

echo urldecode($fp);
Avatar billede wanze Nybegynder
07. februar 2010 - 05:01 #2
Din side er garanteret gemt som iso-8859-1, og dokumentet er gemt som utf-8 eller omvendt. Hvis du har en fornuftig editor burde den kunne fortælle dig, hvilket charset der anvendes. Du kan evt. bede din browser om at forsøge at vise siden som utf-8, eller iso-8859-1, hvis den allerede bliver vist som utf-8. På den måde vil du nok kunne konkludere, hvilket charset der anvendes hvor.

Løsningen finder du nok ved at bruge enten utf8_decode eller font=Courier]utf8_encode[/font], når du hiver teksten ud af dit dokument.
Avatar billede majbom Novice
07. februar 2010 - 08:36 #3
du skal sørge for at begge filer er gemt i samme tegnsæt, som regel iso-8859-1 eller utf8
Avatar billede madiedk Nybegynder
08. februar 2010 - 13:45 #4
løsningen var at sætte den rigtige header
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

og når variablen skulle gemmes i en fil så bruge den her:

file_put_contents($path, html_entity_decode($final,ENT_QUOTES, 'UTF-8'));

tak for forslagene