Avatar billede johnnyl Novice
05. februar 2010 - 18:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Subtotal

Har mange rækker hvor jeg lægger antallet af ens sammen
Men i den række hvor Subtotal lægger antal sammen, vil jeg gerne have teksten med ned under Total se ????, så hvordan får jeg den til at skrive Nylon og Tu der hvor ????? er.

NR              Tekst  Antal
02          Nylon     1
02          Nylon    2
02 Total      ?????    3
303          Tu      18
303          Tu    190
303          Tu      2
303 Total      ?????  210
Avatar billede vejmand Juniormester
05. februar 2010 - 19:11 #1
=LOPSLAG("02";A1:B20;2;FALSK)
=LOPSLAG("303";A1:B20;2;FALSK)

Alternativ:
=LOPSLAG(A1;A1:B20;2;FALSK)
Avatar billede johnnyl Novice
05. februar 2010 - 21:07 #2
Ja den kan bruges, men så skal jeg ind og skrive formlen 200 til 250 steder og det vil sikkert være lettere bare at copy - past det der står i linjen ovenover, så jeg skal helst have det til at ske på en mere "automatisk måde"
Avatar billede kabbak Professor
05. februar 2010 - 23:12 #3
Sub subtotal()
    Dim RW As Long, I As Long
    Range("A1").Select
    Selection.subtotal GroupBy:=1, Function:=xlSum, TotalList:=Array(3), _
                      Replace:=True, PageBreaks:=False, SummaryBelowData:=True

    RW = Range("A1").CurrentRegion.Rows.Count
    For I = 2 To RW
        If InStr(1, Cells(I, 1), "Total") > 1 Then
            Cells(I, 2) = Cells(I - 1, 2)
        End If
    Next
End Sub

hav arket aktiv, inden du kører koden
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2010 - 05:55 #4
Hvis din opstilling er lavet ved hjælp af Subtotal-værktøjet så går jeg ud fra, at der hvor du har sat spørgsmålstegn, der står der faktisk 0 frembragt af formler i stil med: =SUBTOTAL(9;B2:B3).
Hvis du er enig i det, så prøv følgende:

1. Marker det relevante område i kolonnen med "Tekst".
2. Tryk på F5 og tryk på knappen Speciel.
3. Sæt prik ved Formler og tryk på OK.
4. I formelfeltet sletter du det der allerede måtte stå, indtaster herefter et lighedstegn og trykker på cellen umiddelbart ovenover den første celle der er fremhævet, altså på B3 hvis B4 er den første celle der er fremhævet.
5. Hold Ctrl-tasten nede før du trykker på Enter.

Hans
Avatar billede johnnyl Novice
06. februar 2010 - 09:02 #5
Ja jeg kan godt gå ind i det tomme felt og skrive = det der står ovenover, men når jeg skal gøre det flere hundrede gange, ned gennem arket så bliver det trættende.
Avatar billede johnnyl Novice
06. februar 2010 - 09:05 #6
Kabbak: Det virker bare et tryk og alt er udfyldt, vil nu prøve om jeg kan forstå det der står i din Makro, men send et svar så jeg kan give dig point for din gode løsning. TAK for hjælpen til dig og de andre som gjorde et godt forsøg.
Avatar billede kabbak Professor
06. februar 2010 - 09:13 #7
Sub subtotal()
    Dim RW As Long, I As Long
    Range("A1").Select' aktiverer A1
'laver subtotaler
    Selection.subtotal GroupBy:=1, Function:=xlSum, TotalList:=Array(3), _
                      Replace:=True, PageBreaks:=False, SummaryBelowData:=True

    RW = Range("A1").CurrentRegion.Rows.Count' tæller hvor mange rækker der er data i
    For I = 2 To RW
        If InStr(1, Cells(I, 1), "Total") > 1 Then' hvis der indgår teksten "Total" i det der står i cellen, skal den til højre derfor
            Cells(I, 2) = Cells(I - 1, 2)' have værdien fra cellen ovenover
        End If
    Next
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2010 - 13:19 #8
Du har fået en løsning fra kabbak som du foretrækker, og det er fint, men jeg havde forventet, at du i det mindste ville prøve at gøre som jeg beskrev. Hvis du havde gjort det, så ville du vide, at du ikke behøvede at gøre noget flere hundrede gange og dermed ikke behøvede at blive træt af den grund. Er det dig helt ubegrivbeligt hvad jeg skrev under punkt 1?

Hans
Avatar billede johnnyl Novice
07. februar 2010 - 10:28 #9
Hej Hans
Jeg ville meget gerne have det til at fungere det du skrev(altid rart med ny viden) Men kan ik få det til at fungere.
Jeg ender med der bare står =B3
Så resten af arket sker der ik noget med, men måske er der noget jeg ik helt har forstået ?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2010 - 14:29 #10
OK - hvis "NR", "Tekst" og "Antal" står i A1, B1 og C1 og der, hvor du i din ovenstående opstilling første gang skriver ?????, det er i celle B4 og denne celle indeholder formlen: =SUBTOTAL(9;B2:B3). Hvis vi er enige så langt, så gør følgende:

Stil dig i celle B2, hold Ctrl og Shift nede før du trykker på pil ned. Herved markeres hele det relevante område i kolonne B. Stadigvæk med dette område markeret,tryk nu på F5 hvorved dialogboksen Go To fremkommer (oversæt venligst selv, hvis du bruger dansk version). I Go To dialogboksen trykker du på den knap i nederste venstre hjørne der hedder Special. Herved fremkommer Go To Special dialogboksen. Sæt prik ved Formulas og tryk på OK. Herved fremhæves (med sort rektangel) alle de celler der indeholder formler.Bemærk, at B4 er den aktive celle. Gå nu op i formelfeltet og fjern det, der allerede står der. Indtast:
=B3. Hold Ctrl-tasten nede før du trykker på Enter. Herefter skulle du have det ønskede resultat.

Du er selvsagt i din gode ret til at foretrække kabbaks løsning. Jeg har bare helt generelt den holdning, at jeg foretrækker VBA-frie løsninger hvor det overhovedet er muligt, blandt andet fordi nogle større firmaer blokerer for brugen af VBA. På den baggrund skal mit indlæg ses.
Avatar billede johnnyl Novice
07. februar 2010 - 15:32 #11
NR              Tekst      Antal
02                Nylon        1
02                Nylon        2
02 Total      ?????      3
303              Tu            18
303              Tu          190
303              Tu              2
303 Total    ?????    210

"NR", "Tekst" og "Antal" står i A1, B1 og C1
Værdien 3 og 210 i c4 og c8 indenholder formlen =SUBTOTAL(9;C2:C3) og =SUBTOTAL(9;C5:C7)
De 2 steder hvor der står ???? vil jeg gerne have Excel til at udfylde med henholdsvis Nylon og Tu
Så når arket er lukket i niveau kan jeg se teksten.

Ja du har ret i din sidste kommentar, jeg bruger kun VBA fordi jeg ik havde andre muligheder, så derfor forsætter jeg tråden med dig, i håb om jeg kan få løsningen der ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2010 - 16:29 #12
Ja, men i celle B4 og B8 står der ikke 0 der, og i formelfeltet henholdsvis =SUBTOTAL(9;B2:B3) og =SUBTOTAL(9;B5:B7)? Er spørgsmålstegnene ikke noget du selv hat sat ind i din post her. Der er vel ikke noget der er fremkommet i Excel ved brug af Subtotal-værktøjet?

Hans
Avatar billede johnnyl Novice
07. februar 2010 - 17:20 #13
Jo ???? har jeg sat, for at vise det er disse tomme celler der skal udfyldes med tekst i. Det er i kolonne C at formlerne står
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2010 - 18:12 #14
Ja men det skal du ikke, altså selv sætte spørgsmålstegn, altså i Excel forstås. Det er netop hele pointen at der, når du har brugt Subtotal-værktøjet, står formler (der returnerer værdien nul) i alle de celler, hvor du ønsker teksten fra cellen umiddelbart ovenover. Prøv at lave din Subtotal-øvelse helt forfra, undlad selv at sætte spørgsmålstegn nogen steder og følg så de punkter jeg et par gange har beskrevet.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2010 - 18:15 #15
Hvis du stadigvæk ikke kan få det til at fungere, så kan du, hvis du vil, prøve at sende mig en kopi af din fil, så vil jeg kigge på det. Metoden virker.

Hans
Avatar billede johnnyl Novice
07. februar 2010 - 21:04 #16
YES, Da jeg brugte Subtotal havde jeg kun sat flueben ved antal nu satte jeg et ekstra flueben ved Tekst og derefter skete der alt hvad du skrev.
Tak for din tålmodighed send lige et svar og få point
Avatar billede vejmand Juniormester
07. februar 2010 - 21:08 #17
johnnyl >> Du har jo uddelt point én gang i dette spørgsmål, så det kan du ikke igen.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2010 - 01:00 #18
Jeg er her ikke for at få point, så glem bare det.
Hans