Avatar billede sth Novice
05. februar 2010 - 14:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

hjælp til at beregne leveringstid

Jeg har en tabel der fortæller hvilke dage en kunde har leveringsdag, værdi = 1 betyder leveringsdag værdi = 0 er ikke en leverings dag

Jeg har nu brug for at beregne hvad den længste tid kan være
hvis jeg regner dagen som ordren tastes på med som dag 1
eks:
en kunde har kun levering mandag hvilket giver leveringstid = 5 dage

en kunde har levering mandag og onsdag, dette giver 3 dage

en kunde har lavering, mandag, onsdag og fredag giver 2  dage

Vil jeg på nogen måde kunne beregne max antal daget ud fra nendenstående tabel, eller må jeg  løbe alle muligheder igennem til jeg fidnder de dage som kunde har leveringsdag, altås noget i stil med

if mandag = 1 and trisdag = 0 and onsdag = 0 and torsdag = 0 and fredag = 0 then...
elseif mandag =1 and trisdag = 1 and onsdag = osv

CREATE TABLE `levplan` (
  `levplan_cust` varchar(8) NOT NULL default '',
  `levplan_ship` varchar(8) NOT NULL default '',
  `levplan_days` int(2) NOT NULL default '10',
  `levplan_transport_tid` int(10) unsigned default '1',
  `levplan_time` varchar(10) NOT NULL default '12:00:00',
  `levplan_mon` int(1) NOT NULL default '1',
  `Levplan_tue` int(1) NOT NULL default '1',
  `levplan_wen` int(1) NOT NULL default '1',
  `levplan_thu` int(1) NOT NULL default '1',
  `levplan_fri` int(1) NOT NULL default '1',
  `levplan_sat` int(1) NOT NULL default '0',
  `levplan_sun` int(1) NOT NULL default '0',
  UNIQUE KEY `levplan_cust_ship` (`levplan_cust`,`levplan_ship`)
)
Avatar billede showsource Seniormester
05. februar 2010 - 19:14 #1
Lyder lidt kringlet =:)

Du vil finde max antal leveringsdage for en kunde ?
Kun levering Man-Fre ?

Men jeg tror nu nok jeg ville lave tre tabeller.

En med kunder
id, primary autoincrement
navn, varchar
tlf int
o.s.v.

en med leveringsdage
id, primary autoincrement
ugedag int

og en med kundeleveringer
id, primary autoincrement
kundeid int
ugedag int

Altså, tror jeg at jeg ville ! :O)
Avatar billede sth Novice
10. februar 2010 - 14:29 #2
ja det jeg ønskede var at beregne max antal dage men felterne levplan_mon til levplan_fre

vedr flere tabeller, jo så har jeg en del flere  :-)

jeg forsøgte at lave nogle regler  med en masse if'er men løb sur i det

jeg ende med at sige hvis summen af de nævnte dage var en så var leveringstiden max tid 5 dage hvis summen var 2 var max tid 3 dage osv

dette giver selvf ikke et 100% rigitg resultat, men vil virke