Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
04. februar 2010 - 21:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ram attributes med javascript

Hejsa Eksperter

Ja, overskriften siger lidt af det, men i får lige en lille forklaring. Er rimelig grøn til javascript, så det er sikkert mega nemt.

Jeg vil gerne ind og ramme valuen i denne <input> og trace den ud i console. Således at den tracer det ud som man skriver ind i <input> taget Min kode ser således ud:

<input id="lastname" value="" lang="da" tabindex="3" />

var myId = document.getElementById("place").getAttribute("value");

console.log(myId);

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede tjens Nybegynder
04. februar 2010 - 23:24 #1
Ikke testet men jeg mener at value er en egenskab og ikke en attribut:

var myId = document.getElementById("lastname").value;

PS: hvorfor står der henholdsvis lastname og place på de 2 linier?
Det skal være samme id.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
04. februar 2010 - 23:26 #2
Hej

getAttribute virker ikke super i IE, mener jeg - setAttribute gør i hvert fald ikke, ved jeg af erfaring. Så skal filen vist være i xml.

Men hvis du bare skal have værdien af et input felt, skriver du bare:

<input id="lastname" value="" lang="da" tabindex="3" />

var myId = document.getElementById("lastname").value;
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
04. februar 2010 - 23:42 #3
Takker for nogle gode svar :)
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
05. februar 2010 - 12:46 #4
Jeg skal have skrevet det ud man skriver ind i <input> feltet!
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
05. februar 2010 - 12:52 #5
Jeg får denne fejl i min console..

document.getElementById("place") is null
Avatar billede tjens Nybegynder
05. februar 2010 - 13:27 #6
#5 Det inputfelt du har vist i #0 har id=lastname

Derfor har #1 og #2 brugt "lastname" i getElementById.

Hvordan ser dit "place" felt ud?
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
05. februar 2010 - 16:34 #7
Sådan her ser mit <input> tag ud:

<input id="place" value="" lang="da" tabindex="1" />

Sådan her ser mit javascript ud:

var myId = document.getElementById("place").value;

console.log(myId);

Når en person skriver noget ind i <input> feltet, så skal den skrive det ud i min console. Men det gør den ikke nu??
Avatar billede tjens Nybegynder
05. februar 2010 - 18:30 #8
Hvilken function har du linierne

    var myId = document.getElementById("place").value;
    console.log(myId);

i, og hvornår og hvordan kalder du denne function?
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
05. februar 2010 - 21:07 #9
Det er ikke i en function, skal jeg da det?

Vil det så du hvis jeg lægge koden ind i en function der fx hedder callFunction og så kalder functionen således?

<input id="place" value="" lang="da" tabindex="1" onchange="callFunction();" />

??
Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
05. februar 2010 - 23:23 #10
Så fandt jeg ud af det... Det var sådan som inlægget ovenover.
Så blev jeg det klogere på javascript :)

Koden ser således ud, hvis der er andre der kunne bruge dette fremover:

HTML:
<input id="place" value="" lang="da" tabindex="1" />

java script:
function callFunction (inputId) {
    var inId = document.getElementById(inputId).value;
    console.log(inId);
}
Avatar billede tjens Nybegynder
06. februar 2010 - 08:33 #11
Javascripts er altid opdelt i en masse functions.
Og måden de afvikles på kunne kaldes "event-orienteret".
D.v.s. når der sker en eller anden ting i browseren kaldes en function eller to.

Der er ikke nogen overordnet struktur, som du måske kender fra et server-program, hvor alt er organiseret og kører struktureret.

Som du fandt ud af er det events som onchange, onclick, onmouseover, onsubmit o.s.v. der styrer hvornår de forskellige små functions bliver afviklet.