Avatar billede lalaman2 Nybegynder
04. februar 2010 - 13:57 Der er 7 kommentarer

VBA: find de rigtige rækker og slet resten

Hej jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har en excel fil der indeholder mange rækker med data, jeg ønsker at benytte VBA til at løse nedenstående opgave.

Kolonne A indeholder en produkt kode(tal) samt beskrivelse(bogstaver)

Jeg ønsker at se de rækker hvor produktkoden kun er på 2 cifre, og slette de rækker hvor produktkoden er på flere cifre end 2.

Hvis i har brug for mere information er i velkommen til at skrive.
Avatar billede martin_moth Mester
04. februar 2010 - 14:13 #1
Ved du om produktkoden altid står først, eller sidst? det vil gøre det lidt nemmere, nemlig.

Kan du ikek komme med eksempler på indhold i kolonne A?
Avatar billede lalaman2 Nybegynder
04. februar 2010 - 14:23 #2
produktkoden står altid først.
eksempelvis:
132010 benzin
121030 maskiner
1020 diesel
45 smør
Avatar billede kabbak Professor
05. februar 2010 - 09:05 #3
sæt den i en tom kolonne og når du har rettet til rigtige celle så træk den ned til enden.
Brug så autofilter, til at vælge dem som skal slettes.

=HVIS(FIND(" ";A1;1)=3;"Gemmes";"Slettes")
Avatar billede lalaman2 Nybegynder
05. februar 2010 - 11:29 #4
det skal laves i VBA
Avatar billede kabbak Professor
05. februar 2010 - 11:53 #5
Public Sub SletOverToTal()
    Dim Til As Long, Kol As Integer, I As Long, A As Variant
    Kol = ActiveCell.Column
    Til = Cells(65536, Kol).End(xlUp).Row
    For I = Til To 2 Step -1
        A = Split(Cells(I, Kol), " ")
        If Val(A(0)) >= 100 Then Cells(I, Kol).EntireRow.Delete
    Next
End Sub

Stil dig på en celle i den kolonne som den skal virke på inden du kører den.

HUSK at makroer ikke kan fortrydes.
Avatar billede lalaman2 Nybegynder
06. februar 2010 - 13:26 #6
koden er sat ind i en sammenhæng hvor der bliver hentet et dokument inden. koden fejler ved If Val(A(0)) >= 100 Then. dog udføre den handlingen korrekt. du får de point, hvis jeg får det til at virke 100 %
Avatar billede kabbak Professor
06. februar 2010 - 14:34 #7
prøv at lave

Val(A(0)) >= 100

om til
Len(A(0)) >2