Avatar billede msl- Nybegynder
04. februar 2010 - 09:12 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering på hele rækker hvis værdi = "x"

Hej eksperter

Er følgende muligt?;

1) Området A5:K5 udfyldes med rød hvis D5="nej".

2) Området A5:K5 udfyldes med gul hvis D5="ja".

3) Området A5:K5 udfyldes med grøn hvis F5="ja", dog hvis F5="irr.", skal E5="ja".

4) Teksten i området A5:K5 farves grå, med hvid cellebaggrund hvis K5="ja"

Ovenstående skal fungere hierakisk, dvs. hvis punkt 4) overholdes, skal dette være den gældende formatering.

Formateringen skal ikke være bundet til række 5, den skal kunne benyttes på samtlige efterfølgende rækker.
Avatar billede rosco Novice
04. februar 2010 - 17:03 #1
Det var farverne:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Range("D5:D95"), Target) Is Nothing Then
Application.ScreenUpdating = False
ActiveSheet.Unprotect
    With Target
    Select Case Target.Value
' Et nej tal i kolonne D, farver kolonne A til K rød  i samme række
    Case "nej"
        ActiveCell.Offset(-1, -3).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = 3
        ActiveCell.Offset(-1, -3).Resize(, 11).Font.ColorIndex = 1
' Et 2 tal i kolonne D, farver kolonne A gul  i samme række
    Case "ja"
        ActiveCell.Offset(-1, -3).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = 6
        ActiveCell.Offset(-1, -3).Resize(, 11).Font.ColorIndex = 1
  Case Else
        ActiveCell.Offset(0, -3).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = xlNone
        ActiveCell.Offset(0, -3).Resize(, 11).Font.ColorIndex = xlAutomatic
  End Select

End With
End If

If Not Intersect(Range("F5:F95"), Target) Is Nothing Then
Application.ScreenUpdating = False
ActiveSheet.Unprotect
    With Target
    Select Case Target.Value
' Et nej tal i kolonne F, farver kolonne A til K rød  i samme række
    Case "ja"
        ActiveCell.Offset(-1, -5).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = 4
        ActiveCell.Offset(-1, -5).Resize(, 11).Font.ColorIndex = 1
    Case Else
        ActiveCell.Offset(0, -5).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = xlNone
        ActiveCell.Offset(0, -5).Resize(, 11).Font.ColorIndex = xlAutomatic
    End Select

End With
End If

If Not Intersect(Range("K5:K95"), Target) Is Nothing Then
Application.ScreenUpdating = False
ActiveSheet.Unprotect
    With Target
    Select Case Target.Value
' Et "ja" i kolonne K, farver kolonne A til K rød  i samme række
    Case "ja"
        ActiveCell.Offset(-1, -10).Resize(, 11).Interior.ColorIndex = xlNone
        ActiveCell.Offset(-1, -10).Resize(, 11).Font.ColorIndex = 16
    Case Else
        ActiveCell.Offset(0, -5).Resize(, 11).Font.ColorIndex = xlAutomatic
    End Select

End With
End If

Application.ScreenUpdating = True
'ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:=True
End Sub
Avatar billede rosco Novice
04. februar 2010 - 17:09 #2
For E5:

=HVIS(F5="irr";"ja";"")
Avatar billede rosco Novice
04. februar 2010 - 17:11 #3
"skal kunne benyttes på samtlige efterfølgende rækker"

Range("D5:D95") kan f.eks. rettes til

Range("D5:D36000")
Avatar billede msl- Nybegynder
05. februar 2010 - 08:27 #4
Mange tak for svaret :)

Har dog stadig et lille men; hvis jeg benytter en anden knap end enter til at afslutte udfyldningen i en af de kontrollerende celler, så forskyder den udfyldningen af farve alt efter hvilken knap du trykker.

Trykker jeg "pil op" flyttes farven til rækken ovenfor.

Trykker jeg "pil til højre" flyttes farven uden for området A:K.
Avatar billede msl- Nybegynder
05. februar 2010 - 08:38 #5
Har også det problem at hvis jeg f.eks. går ind og skriver "ja" i kolonne k, og derefter skriver "nej", så forbliver cellerne hvide med grå tekst.

Er der slet ingen måde at løse problemet på vha. knappen "betinget formatering"? Der er jo en linje der hedder "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres", har bare aldrig haft held af at få det til at fungere.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 08:58 #6
Hvis vi taler om Excel 20007 har jeg lavet et lille eksempel som jeg tror, om jeg forstår dig ret, gør det, du ønsker (uden VBA). Du kan få en kopi hvis du er interesseret og hvis du fortæller mig hvor jeg kan sende filen til.
Hans
Avatar billede msl- Nybegynder
05. februar 2010 - 09:31 #7
#dkhanknu

Jeg har smidt en intern besked til dig :)
Avatar billede rosco Novice
05. februar 2010 - 10:29 #8
msl-

Denne måde betinger at der bruges "Enter" når cellen forlades.

Selvfølgelig kan du bruge den indbyggede betinget formatering, men når det skal dække så mange rækker er VBA nemmere også hvis der skal ændres noget.

Hvilken anden tekst kan det stå o kolonne K?
Avatar billede msl- Nybegynder
05. februar 2010 - 11:09 #9
Jeg har nu været et skarn, og ændret forudsætningerne for at forsimple det hele lidt.

Jeg har nu brugt rullemenuer i kolonne D:J hvorfra svarene vælges.

Det er nu kun værdien i kolonne D der formateres efter;

Værdi i kolonne D:
"ej modtaget" lysegrå farve, sort tekst
"modtaget" lysegul farve, sort tekst
"påbegyndt" lysegrøn farve, sort tekst
"færdig" hvid farve, lysegrå tekst

Kolonne A:C er indtastningsfelter, jeg vil derimod gerne vide om der er en måde hvorpå excel selv kan oprette en rulemenu men samme valgmuligheder som ovenstående række såfremt der skrives i enten kolonne A, B eller C i en tom række.

A er et 5-cifret nummer, men stadig kan følgende ikke bruges:
Celle D3: =HVIS(A2>0;D2;"") for så viser den samme valg som man har foretaget i ovenstående celles rullemenu.

Undskylder besværet, hvis det er for meget skal jeg glædeligt give dig point for det du allerede har lavet rosco :)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 16:02 #10
msl

Giv hellere point til rosco (omend jeg ikke er enig i det han skriver i sidste sætning af meddelelse nr. 8 :-)). Han har vist brug en del tid på det her.

Hans
Avatar billede rosco Novice
05. februar 2010 - 17:11 #11
msl

Hvis du har brugt dkhanknu´s løsning skal han da have de point. Hvordan fik du løst det og hvad mangler du ?
Avatar billede msl- Nybegynder
09. februar 2010 - 15:58 #12
Det er op til jer hvem der skal have point...

Er det egentligt ikke muligt at splitte point mellem 2?

#rosco dkhanknu sendte mig et excel ark hvori jeg vha. knappen betinget formatering var i stand til at se formlerne. Ud fra disse kunne jeg selv kunne tilpasse det til mit behov :)

Men I skal have 1000 tak begge 2 :)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2010 - 17:06 #13
Her er i hvert fald et svar. Som tidligere nævnt i en anden tråd - jeg er her ikke for at få point, så for min skyld må du gerne give point til #rosco eller dele dem mellem os.

Hans