Avatar billede korup Nybegynder
03. februar 2010 - 10:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Omskrivning af æøå og andre spcialtegn

Hejsa

Jeg har lidt kvaler med special tegn i mine mail, æøå samt alle andre ikke "normale" bogstaver ændres sig til mærkelige tegn.

Jeg har pt. løst det ved at lave en replace på de enkelte tegn.

sText = Replace(sText, "é", "é ")
sText = Replace(sText, "ü", "ü")
sText = Replace(sText, "æ", "æ")
sText = Replace(sText, "ø", "ø")
sText = Replace(sText, "å", "å")
sText = Replace(sText, "Æ", "Æ")
sText = Replace(sText, "Ø", "Ø")
sText = Replace(sText, "Å", "Å")

Men der dukker heletiden nye tegn op. Fundes der ikke en bedre måde at gøre dette på?`

/Korup
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2010 - 10:17 #1
sText = Server.HtmlEncode(sText)

Men overvej også om det ikke skyldes encoding-problemer - artiklen er måske ikke så specielt beregnet til mailudsending, men problematikken er nok den samme; http://www.eksperten.dk/guide/1300
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:44 #2
lukketid?
Avatar billede korup Nybegynder
05. april 2010 - 11:53 #3
Jo, det er vist ved at være tid. ER ikke kommet frem til nogen bedre måde end den jeg har beskrevet øverst. :(

/korup
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 12:13 #4
hvad var der i vejen med Server.HtmlEncode?
Avatar billede korup Nybegynder
05. april 2010 - 15:42 #5
den lavede dem ikke om, tror der sker noget forskelligt encoding mellem.
- database
- form
- fil

og så kan den ikke rigtigt finde ud af det :(

/korup