Avatar billede enigma_morten Nybegynder
02. februar 2010 - 15:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel - Vis billede ud fra celleværdi

Hej eksperter

Dette spørgsmål går på Microsoft Office Excel:
En celle (A1) giver en specifik værdi. Alt afhængig af værdien skal der til højre vises et tilhørende billede.

F.eks. Hvis celle A1 = 0,5 så skal billede 1 vises. Er værdien 1,5 skal billede 2 vises.

A1 < 1,0    VIS billede 1

A1 > 1,0    VIS billede 2

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede supertekst Ekspert
02. februar 2010 - 16:02 #1
Via VBA kan det lade sig gøre. Prøv at indspilleen makro, der indsætter et billede - såer der et udgangspunkt.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2010 - 16:16 #2
billede 1 og billede 2 skal ligge i samme mappe som regnearket.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
    Dim shpTemp As Shape, lTop As Long, lTeft As Long, lWidth As Long, lHeight As Long
    If Target.Address = "$A$1" Then
        lTop = Range("A1").Top
        lleft = Range("A1").Left
        lWidth = 50
        lHeight = 50
        ActiveSheet.Pictures.Delete
        sti = ThisWorkbook.Path

        Select Case Target
            Case Is < 1, 0
              Set shpTemp = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(sti & "\billede 1.gif", True, False, lleft, lTop, lWidth, lHeight)
            Case Is > 1, 0
                Set shpTemp = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(sti & "\billede 2.gif", True, False, lleft, lTop, lWidth, lHeight)
            Case Else
              Exit Sub
        End Select
        Set shpTemp = Nothing
    End If
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2010 - 16:20 #3
Manglede End sub til sidst.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
    Dim shpTemp As Shape, lTop As Long, lTeft As Long, lWidth As Long, lHeight As Long
    If Target.Address = "$A$1" Then
        lTop = Range("A1").Top
        lleft = Range("A1").Left
        lWidth = 50
        lHeight = 50
        ActiveSheet.Pictures.Delete
        sti = ThisWorkbook.Path

        Select Case Target
            Case Is < 1, 0
              Set shpTemp = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(sti & "\billede 1.gif", True, False, lleft, lTop, lWidth, lHeight)
            Case Is > 1, 0
                Set shpTemp = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(sti & "\billede 2.gif", True, False, lleft, lTop, lWidth, lHeight)
            Case Else
              Exit Sub
        End Select
        Set shpTemp = Nothing
    End If
End sub
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
02. februar 2010 - 16:56 #4
Det var lige præcis det jeg skulle bruge!
Er det muligt at ligge billeder ind i Ark2 og således hente billedet ind i Ark1? - Så skal man vel ikke have billeder til at ligge i mappen?
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2010 - 20:10 #5
Den løsning har jeg desværre ikke :-(
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
02. februar 2010 - 21:21 #6
Nej okay. Det kunne bare være smart at opbevare billederne i selve regnearket, hvis man eksempelvis anvender regnearket på flere computere. Men jeg takker for dit svar!
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2010 - 22:02 #7
Tak for point :-)
Ja, det skulle man kunne, har brugt tid på at finde en løsning, men desværre ikke fundet den.
Men skal jo også skovle sne ;-)
Avatar billede k_skriver Juniormester
07. februar 2011 - 14:48 #8
Hej,

Hvad hvis jeg har billederne liggende i en særskilt mappe og vil hente et billede der matcher indholdet at celle A1 +.bmp og indsætte billedet i B1.

På den måde vil jeg få lavet et 'opslag' i min mappe og hente det rigtige billede og jeg skal kunne skifte billedet i B1 ved 'bare' at ændre indholdet af A1.

Se evt mit spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/930797
Avatar billede larsmobil Nybegynder
22. maj 2011 - 20:25 #9
En celle (A1) giver en specifik værdi. Alt afhængig af værdien skal der til højre vises et tilhørende billede.

F.eks. Hvis celle A1 = 210555 så skal billede 210555 vises.

Hvordan gør jeg det? er det lidt på samme måde eller ?

skal bruges til et varekatalog