Avatar billede Pazia Nybegynder
02. februar 2010 - 11:09 Der er 3 kommentarer

Certifikat SBS2003 Active Sync

Står med et lille spørgsmål vedr. køb af certifikat til vores Small Business Server 2003, som kører Exchange 2003 Server.

Mobile enheder kan ikke komme ind via Active Sync, grundet ikke installeret certifikat og ønsker ikke at rode med det, da jeg har forstået på op til flere forums/tråde at det kan være noget værre bøvl.

Spørgsmålet er så, hvilket certifikat kan anbefales at købe til vores webportal/mailserver?

Hjemmesiden kører uden køb/salg eller lignende, det er nærmere en informationsside. Det VIGTIGSTE er sådan set bare SSL som kan behandle mail klienter, mobile enheder..

https://webmail.domæne.dk/exchange (SSL på 443 som standard) kører Outlook Web Access, som virker fint ekstern/intern for alle oprettet brugere.

Hvad certifikat ville folk anbefale? QuickSSL måske?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2010 - 13:26 #1
Ud fra ovenstående går jeg ud fra følgende.

Du har ikke behov for adgang til remote.domæne.dk.
Du kører ikke i nærmere fremtid Exchange 2007 og har ikke behov for autodiscover.domæne.dk.
Du ønsker en billig løsning der er mobil kompatibel.
Du skal ikke installere certifikatet på både SBS serveren og en ISA server (kræver licens til 2 installationer!).

Uanset hvilket certifikat du vælger, vil jeg anbefale dig at købe 3-5 år, både for den lidt lavere pris pr. år, men også for at undgå at bruge tid=penge alt for hurtigt igen, på at skulle fornye og installere nyt SSL. Derudover ville jeg foretrække en Dansk forhandler og et produkt med det ønskede support niveau, når det begynder at drille.

Jeg ville anbefale et AlphaSSL certifikat, som den billigste løsning, har høj mobil genkendelse og er teknisk høj værdi for pengene. www.alphassl.dk

Som en mellemløsning kan du vælge et GeoTrust certifikat, det vil også fungere fint, dog en smule dyrere.

Som en professionel løsning ville jeg vælge et GlobalSign DomainSSL certifikat, da du senere kan tilføje navne hvis behovet opstår, har licens til 3 installationer, fuld support, SGC inkluderet, osv. alle ting du ikke SKAL bruge, men som hurtigt kan spare dig tid og penge længere hen af vejen.

Til dit formål ville jeg ikke anbefale et RapidSSL certifikat grundet manglende mobil genkendelse. Derudover findes der langt flere udstedere og certifikater at vælge imellem, men jeg ville holde mig til ovenstående, da de kan købes af danske forhandlere og du derved har en smule bedre garanti for support og service, hvis der opstår problemer f.eks. med nogle af dine mobile enheder.

Jeg bruger selv www.fairssl.dk, men kig evt. også på priser/support/produkter fra www.trustzone.dk og www.digitaltcertifikat.dk.
Avatar billede Pazia Nybegynder
03. februar 2010 - 10:11 #2
Tusind tak for dit detaljeret svar, soledk.

Hvis du vil sende et svar herinde, skal jeg straks tildele dine kommende points :)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2010 - 16:04 #3
Det var så lidt, du siger bare til hvis der er andet :)