Avatar billede tenshu89 Nybegynder
01. februar 2010 - 20:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Automatisk rangering med tre kriterier

Jeg skal rangere nogle kolonner. Det er opbygget med navn ude til siden, og ellers tre kolonner med forskellige point. Den skal først rangere efter en kolonne og i tilfælde af samme antal point, skal den bruge en anden kolonne som kriterium. Hvis der også i denne kolonne er samme antal point, skal den bruge en tredje kolonne som kriterium.

Det hele skal foregå automatisk, så jeg kun behøver at taste inddata, og arket vil så regne point ud og rangere. Jeg kan kun få den til at rangere for en kolonne. Hvordan får jeg den til også at tage højde for de to andre kolonner?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. februar 2010 - 09:13 #1
Hvordan rangerer du pointene?

Måske kan du lave en ekstra kolonne;
forudsat at dine point maksimalt har to cifre, og de står i kolonne B, C og D, så kan du lave en samlet score i kolonne E:

=B1*10000+C1*100+D1

D1 er så 991003 for points 99, 10 og 3. Dette tal kan sammenlignes med de øvrige, f.eks. er det større end 990830 (99, 8 og 3 point).

Kan det bruges til noget?

En anden mulighed er at lave en makro der sorterer kolonnerne
Avatar billede tenshu89 Nybegynder
03. februar 2010 - 09:46 #2
Jeg fandt en løsning, og den minder lidt om din, så hvis du smider et svar, får du pointene.

Tak for hjælpen!
Avatar billede tenshu89 Nybegynder
06. april 2012 - 00:19 #3
.