Avatar billede mattbp Nybegynder
01. februar 2010 - 13:56 Der er 21 kommentarer

GNU GRUB vil ikke boote Windows XP Pro

Hej, jeg har et problem: Jeg har en stationær computer med to harddiske: Den første er en SATA på 80 gb, som kører med Win XP Pro, og den anden er en IDE på 40 gb, som kører med Ubuntu 9.10.

Det er ikke særlig lang tid siden jeg installerede nogen af styresystemerne, men GNU GRUB kunne sagtens boote både Ubuntu og Windows. Men pludselig da jeg skulle genstarte Ubuntu, kunne GNU GRUB ikke "se" Windows, altså, jeg kan slet ikke vælge det. Ubuntu virker fint, og da jeg der igennem kan få adgang til 80 gb harddisken, kan jeg se at Windows-mappen med filer stadig er der. Windows er altså ikke slettet.

Jeg har prøvet at søge på problemet og skrive ind andre steder, men jeg kan ikke rigtig finde noget hjælp. Jeg håber at I så kan hjælpe mig her. :-)

Mvh. Mathias
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2010 - 14:03 #1
http://www.howtoforge.com/how-to-install-grub-2-on-ubuntu-9.04

Du kunne evt prøve med Grub 2 ( tidligere Supergrub Disk)
Avatar billede mattbp Nybegynder
01. februar 2010 - 16:09 #3
Mange tak, det vil jeg prøve at gøre. Det var også godt nok et hurtigt svar :-)
Avatar billede mattbp Nybegynder
01. februar 2010 - 19:29 #4
Den gider at installere. Inde på det link du har sendt står der også en lettere løsning, hvor man installerer Grub 2 vha. Synaptic, men den melder et problem, der for mig ser ud til at være det samme.

Det er ved "sudo aptitude install grub-pc". Når jeg taster det ind og trykker enter, arbejder den, og jeg kan se nogle ting der er mislykkedes. Den kommer ikke til hvor jeg skal svare ja eller nej på "Chainload from menu.lst?"
Avatar billede mattbp Nybegynder
01. februar 2010 - 19:48 #5
*Den gider ikke at installere :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2010 - 08:23 #6
Hvis du tidligere har haft det til at virke bør den gamle "menu.lst" stadig findes i /boot/grub - så den nemmeste løsning vil være at du kopierer ordlyden fra den gamle (og virkende) menu.lst over i den nye - husk at gemme
Avatar billede mattbp Nybegynder
03. februar 2010 - 14:51 #7
Der findes slet ikke nogen "menu.lst" i /boot/grub ... hvad kan det skyldes?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2010 - 20:52 #8
Jeg kender ikke Ubuntu, men det lyder da sært, prøv at søge efter "menu.lst" den må da findes et sted
Avatar billede mattbp Nybegynder
05. februar 2010 - 16:01 #9
Jeg fandt den! Men det ser kun ud til, at der findes én fil der hedder det. "grub-menu.lst"

Hvordan kan jeg gendanne den til sådan den var tidligere? :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 16:52 #10
Jeg har aldrig rigtig forstået de Ubuntu folk, jeg opfatter det som om de ønsker det skal være bare lidt anderledes end andre Linux distroer, men måske er jeg fejl på den. I din /grub/menu.lst bør der være et afsnit a.la nedenstående

title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Hvis det findes skal du muligvis skrive en ny MBR det kan du gøre fra shell som root.
Jeg er ret sikker på at filen skal hedde menu.lst du kan rename den på helt alm. vis
Avatar billede mattbp Nybegynder
05. februar 2010 - 18:52 #11
Filen der findes hedder grub-menu.lst

Den indeholder teksten:

# sample /boot/grub/menu.lst entry for memtest86
#
# This example assumes the contents of /boot is on the root partition.
# If your /boot is on its own partition, remove /boot from the 'kernel' line.

title  memtest86+
root  (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin

title  memtest86+ (serial console 115200)
root  (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8

Ville det hjælpe hvis jeg lavede et nyt afsnit, hvor jeg kopierede den tekst du skriver ind? (title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 19:29 #12
Som tidligere skrevet er jeg ikke dus med Ubuntu - jeg er ret sikker på at der skal være en fil der hedder "menu.lst" er du sikker på at skidtet ikke bare har tilladt sig at opdatere til grub2 - prøv om du kan finde en fil der hedder "grub.conf" og kopier så inholdet af den fil her i tråden
Avatar billede mattbp Nybegynder
05. februar 2010 - 22:03 #13
Det ser ikke ud til at filen "grub.conf" kan findes.

Siden jeg har prøvede at installere grub2 er der kommet fejlmeddelser ved nærmest at installationer eller opdateringer. Jeg har lagt mærke til at de altid slutter sådan:

Der opstod fejl under behandlingen:

rsyslog

samba-common

samba-common-bin

smbclient

winbind

grub-pc

(Her har jeg bare taget et tilfældigt spil fra Ubuntu Softwarecenter og prøvet at installere.)
De ting jeg installerer ser dog ud til at virke fint...
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 22:16 #14
"Siden jeg har prøvede at installere grub2 " Hvad mener du nu med det ?? det har du da ikke tidligere nævnt
Avatar billede mattbp Nybegynder
05. februar 2010 - 22:44 #15
Se mit tredje indlæg i denne tråd. Det er ikke lykkedes ordentligt, jeg prøvede, men GRUB'en ved opstarten ændrede sig ikke. Derefter prøvede jeg at afinstallere den, da der stod i pakkebeskrivelsen, at dette sagtens kunne gøres.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2010 - 08:23 #16
Måske er jeg bare morgensur, eller måske forstår jeg ikke en brik, men det lyder altså som en utrolig rodet affære når du skriver at du har installeret noget du alligevel ikke ved om du har installeret osv. har du overvejet at geninstallere Linux
Avatar billede mattbp Nybegynder
06. februar 2010 - 11:20 #17
Så prøver jeg at geninstallere Ubuntu og se om det hjælper på GRUB...
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2010 - 11:29 #18
Sørg nu for at du kan boote XP inden du geninstallerer
Avatar billede mattbp Nybegynder
06. februar 2010 - 14:20 #19
Beklager, jeg forstod dit indlæg som at jeg simpelthen skulle geninstallere Ubuntu, og se om det hjalp på GRUB.
Det gjorde det dog tilsyneladende. Jeg har geninstalleret Ubuntu, og nu kan jeg både vælge Ubuntu og XP i GRUB. Så det virker!
I hvert fald tak for hjælpen, jeg beklager, hvis jeg har gjort dig lidt knotten ved ikke altid at være lige tydelig.

Medmindre du har nogle evt. råd til at det ikke sker igen, kan vi stoppe her. Mit problem er løst. Hvordan overfører jeg denne tråds point til dig? (Jeg er helt ny i dette forum).
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2010 - 15:24 #20
Jeg er sgu ikke gnotten og jeg samler ikke point, så snup dem selv. Gør mig den tjeneste at se om der stadig ikke ligger en /boot/grub/menu.lst hvis der gør så kopier teksten her i tråden
Avatar billede mattbp Nybegynder
06. februar 2010 - 18:53 #21
Undskyld, så jeg har bare ikke opfattet det ordentligt.

Sådan ser grub-menu.lst ud nu (jeg synes dog den ligner den sidste):

# sample /boot/grub/menu.lst entry for memtest86
#
# This example assumes the contents of /boot is on the root partition.
# If your /boot is on its own partition, remove /boot from the 'kernel' line.

title  memtest86+
root  (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin

title  memtest86+ (serial console 115200)
root  (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8