Multithreading med wx dev c++
Hej!Jeg er nybegynder i faget. Jeg sidder lige nu og prøver at arbejde med multithreading i wx dev c++. Jeg har lavet et lille program for at lære lidt om det, men jeg er stødt på problemer. Jeg har lavet en knap (en Button), som når man klikker på den aktiverer en løkke. Man kan så se på en progress bar (en Gauge) som langsomt udfyldes, at løkken kører. Så vidt så godt, det har jeg fået til at virke - en knap som aktiverer en løkke og løkkens progress vises på en gauge. Alt dette kører på hovedtråden, nu vil jeg så gerne prøve at lave en ny tråd som også har en knap og en progress bar. Målet er at jeg kan klikke på knappen til den nye tråd, se at løkken kører og så klikke på knappen til hovedtråden og på den måde have to løkker og progress bars kørene på samme tid.
Jeg har lavet en class til den nye tråd i headerfilen og jeg lavet en knap og en progress bar mere og også den funktion med den anden løkke. Når jeg compilerer koden er der et problem i linje 59 :
Connect(101, wxEVT_COMMAND_BUTTON_CLICKED,
wxCommandEventHandler(MyThread::Viser2));
Der skrives: invalid static_cast from type `void(MyThread::*)
(wxCommandEvent&)'to type`void(wxEventHandler...
Det er muligt at der er nogle ting jeg ikke har forstået omkring det at lave en ny tråd, men hvad er det der går galt.
Her er min kode.
På forhånd tak.
CK
Headerfil:
#ifndef __BASE_H
#define __BASE_H
class MainApp: public wxApp
{
public:
virtual bool OnInit();
};
class MainFrame: public wxFrame
{
public:
MainFrame(const wxString &title, const wxPoint &pos, const wxSize &size);
void OnQuit(wxCommandEvent &event);
void Viser(wxCommandEvent &event);
wxButton *start;
wxButton *start2;
wxGauge* gauge;
wxGauge* gauge2;
private:
DECLARE_EVENT_TABLE()
};
enum
{
ID_MAINWIN_QUIT = wxID_HIGHEST+1
};
class MyThread: public wxThread
{
public:
void Viser2(wxCommandEvent &event);
wxGauge* gauge2;
};
#endif
cpp fil:
#include <wx/wxprec.h>
#ifndef WX_PRECOMP
#include <wx/wx.h>
#include "wx/gauge.h"
#include <windows.h>
#endif
#include "gauge.h"
IMPLEMENT_APP(MainApp)
bool MainApp::OnInit()
{
MainFrame *win = new MainFrame(_("Frame"), wxPoint (100, 100),
wxSize(450, 340));
win->Show(TRUE);
SetTopWindow(win);
return TRUE;
}
BEGIN_EVENT_TABLE(MainFrame, wxFrame)
EVT_MENU(ID_MAINWIN_QUIT, MainFrame::OnQuit)
END_EVENT_TABLE()
MainFrame::MainFrame(const wxString &title, const wxPoint &pos, const wxSize &size)
: wxFrame((wxFrame *) NULL, -1, title, pos, size)
{
wxMenu *FileMenu = new wxMenu;
wxMenuBar *MenuBar = new wxMenuBar;
FileMenu->Append(ID_MAINWIN_QUIT, _("&Quit"));
MenuBar->Append(FileMenu, _("&File"));
SetMenuBar(MenuBar);
CreateStatusBar(2);
SetStatusText(_("Hello World!"));
wxPanel *panel = new wxPanel(this, wxID_ANY);
gauge = new wxGauge(panel, -1, 100, wxPoint(50, 150),
wxSize(250, 20), wxGA_SMOOTH);
gauge2 = new wxGauge(panel, -1, 100, wxPoint(50, 100),
wxSize(250, 20), wxGA_SMOOTH);
start = new wxButton(panel, 100, wxT("on"),
wxPoint(20, 20));
Connect(100, wxEVT_COMMAND_BUTTON_CLICKED,
wxCommandEventHandler(MainFrame::Viser));
start2 = new wxButton(panel, 101, wxT("on2"),
wxPoint(100, 20));
Connect(101, wxEVT_COMMAND_BUTTON_CLICKED,
wxCommandEventHandler(MyThread::Viser2));
}
void MainFrame::Viser(wxCommandEvent & WXUNUSED(event))
{
int value = gauge->GetValue();
while (value < 100)
{
gauge->SetValue(value++);
Sleep(500);
}
}
void MyThread::Viser2(wxCommandEvent & WXUNUSED(event))
{
int value = gauge2->GetValue();
while (value < 100)
{
gauge2->SetValue(value++);
Sleep(500);
}
}
void MainFrame::OnQuit(wxCommandEvent & WXUNUSED(event))
{
Close(TRUE);
}