Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 00:21 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

SQL-forespørgsel i kundeformular

Så er den sgu\' gal igen. Jeg har lavet en søgefunktion vha. SQL der ser så\'n ud:
SELECT Final.* FROM Final WHERE [Final].[Nummer] Like \'*\' & [Forms]![Søg].[Søgefelt] & \'*\'; der virker udemærket. Jeg har en formular (Søg), hvor det er muligt for brugeren at søge på 10 forskellige nøgleord ad gangen. Kan man lave en forespørgsel der tilgodeser hvis fx man både søger på firmanavn, men også tlfnr. på én gang?? Indtil videre har jeg 10 forsk. forespørgsler som bliver kørt afhængig af hvilket felt brugeren søger på, men det virker ikke hvis man søger på flere felter ad gangen eller samler alle forespørgslerne i én. Forslag modtages med kyshånd, og helst ikke en VB-løsning, hvis det kan undgås, for det kan jeg ikke håndtere endnu.
Avatar billede nebula Nybegynder
18. juli 2001 - 01:15 #1
brug AND?
select * from final where nummer like \'%1%\' and firma like \'%hansen%\'
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 01:15 #2
Er der ikke noget med, at hvis man ikke indtaster i det ene af søgefelterne, så skal man/du indsætte % eller * for at indikere at der står noget i feltet?

Bare en idé!

//Claus
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 08:34 #3
Lort, jeg kom til at acceptere svarene, selvom de ikke blev besvaret ordentlig, jeg håber I vil blive ved med at hjælpe.
>nebula: men hvad nu hvis ikke der står noget i feltet, den måde du har lavet forspørgslen kræver jo at der står et eller andet.
nordclc: johh,.....jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener....Hvordan vil du indsætte et % el. * hvis ikke man indtaster noget i et af felterne ?
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 08:56 #4
1. Lav en forespørgsel hvor du tager de tabeller med som du skal bruge oplysninger fra.
2. Join dem sammen
3. Vælg de felter du skal bruge
4. I kriterier i firmakolonnen, skrive du: =[Indtast Firma]
5. Gentag punkt 4 i de kolonner brugerne skal kunne spørge på.

Håber du forstår hvad jeg mener.

//Claus

Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 09:21 #5
Hej claus,
det gør jeg, problemet er at jeg skulle importere en gammel dos-database med 7000poster og 150 felter. Eneste løsning jeg lige kunne finde var, at smide den ind i`én tabel......så svar 1-2 falder ud. Dit svar 4 kan jeg ikke bruge, idet man skal indtaste i en formular....
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 09:25 #6
Ahhh, jeg nu forstå jaa, jeg nok være lidt søvnig ikk :o)
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 11:47 #7
Har du en anden løsning nordclc?? Eller andre??
Måske et forslag til hvordan man ellers kan søge på flere nøgleord ad gangen i en formular??
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 12:04 #8
Hvad med om brugerne inde på formularen vælger menupunkt: <poster> <filter> <filter efter formular>

Indtaster deres oplysninger og trykker på filterknappen?

//Claus
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 12:31 #9
Ham jeg laver den for, vil helst have at den nye database skal være den gamle dos-database (hørte jeg nogen sige modstand mod forandring???)
Og han vil have mulighed for at kunne indtaste oplysninger i forskellige felter i formularen - herefter trykke på en søgknap og vupti, så skal den åbne en ny formular med søgeresultaterne. Han vil garanteret ikke have noget med menupunkter osv. Claus har du ikke en access-database liggende hvor du har lavet en god søgefunktion - en database jeg evt. kunne kigge på?
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 12:38 #10
Nej desværre ikke, jeg arbejder med Oracle SQL databaser.

MEN fortvivl ej:

1. Indspil en makro som laver følgende: vælger menupunkt: <poster> <filter> <filter efter formular>
2. Opret en knap på formularen (skriv søg med store børnebogstaver - he he), og få den til at køre makroen.

Vupti, ham den \"gamle\" du laver formularen til er glad, du er glad og skynder dig væk, og jeg er glad fordi vi fik løst problemet.

/Claus ;o)
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 13:01 #11
Så let slipper du ikke....:) For det du skriver har jeg oprettet. Det er filterfunktionen eller SQL\'en der er noget galt. Bruger man samme slags kode i Oracle SQL-databaser??Fortvivl ikke hvis jeg spørger dumt....
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 13:04 #12
Hvorfor laver du selv SQL kode, når du kan få Access til det?
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 14:03 #13
Kan man da undgå det, når man skal lave en søgefunktion på en formular?
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 14:06 #14
Har du ikke disse menupunkter til rådighed?: <poster> -> <filter> -> <filter efter formular>

Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 14:10 #15
Altså når du køre formularen!
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 14:30 #16
Nej, der en postkilde, som tilkendegiver om formularen er på basis af en tabel el. forespørgsel. Og så er der et menupunkt der hedder filter, hvor man så kan indtaste et filter (Lidt SQL-kodeagtigt halløjsa, he he).
Nu når du programmerer oracle-databaser, har du så ikke en smart SQL-sætning der løser alle mine problemer?
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 14:35 #17
Hvilenken version af Access køre du?
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 14:45 #18
Jeg kører access2000
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 14:47 #19
Har du en mail adresse, så har jeg en formular til test a, om vi snakker om det samme..
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 14:49 #20
Ja, selvfølgelig, du kan bare sende den til eriksen@doek.dk.
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 15:11 #21
Jeg har modtaget filen....og OK nu er jeg med på hvad du mener, men det kan jeg ikke bruge, fordi den færdige database kører helt uden brug af menupunkterne. Den skal være helt front-end, således at den fremstår som et uafhængigt program. Jeg kan ikke få ham den gamle til at gå op i menuen og trykke poster ->filter->filter efter formulart. Dette hele skal automatiseres, så han fx bare kan skrive 234 i \'varenr\' feltet og så herefter tryk på en søgknap (Som så kalder en makro, som så benytter en SQL-forspørgsel til at finde de rigtige poster, og som herefter filtrere posterne, igen via en makro). Det kan sgu\' godt være jeg er lidt tung at danse med.....:)
Avatar billede nordclc Nybegynder
18. juli 2001 - 15:17 #22
Tung, du vejer 650 kg ;o) Nej spøg til side. Jeg er løbet tør for ideer. Beklager
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 15:22 #23
Bare iorden, ellers tak for kampen og hjælpen.

Er der andre der har nogle nye ideer, eller løsning på SQL-forespørgslen?
Avatar billede mugs Novice
18. juli 2001 - 16:00 #24
Jeg benytter Access97, men kan sende dig en lille testdatabase med en søgefunktion i VBA beregnet på et tekstfelt.

Mvh / Mugs
Avatar billede webhelpers Praktikant
18. juli 2001 - 16:05 #25
Jeg kender godt nok ikke særligt til VBA, men man kan vel bytte lidt om på felterne og tilføje lidt osv, så koden passer til min base.
Mugs det må du meget gerne - du kan bare sende den til eriksen@doek.dk

Tak for det.