Avatar billede krestenbanke Nybegynder
30. januar 2010 - 12:37 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Get fra tabel med SqlDataReader

Hej,

Jeg bruger følgende til at forsøge at trække data fra en tabel, men får fejlen:
"InvalidOperationExeption -
Der blev gjort et ugyldigt forsøg på at læse, mens der ingen data var."

Kode:

SqlCommand cmd = new SqlCommand("SELECT * FROM myTable where ID = " + id, connection);
connection.Open();
SqlDataReader reader = cmd.ExecuteReader();

textAddress.Text = (string)reader["address"];

//debug:
textField.Text = "Fieldcount: " + reader.FieldCount + " HasRows: " + reader.HasRows + " Depth: " + reader.Depth + " VisibleFCount " + reader.VisibleFieldCount;

---
Debug tekst:
Fieldcount: 14 HasRows: True Depth: 0 VisibleFCount 14

Derfor, det ser ud som, at jeg har fat i en række, men får ingen data - hvorfor?

Jeg har både prøvet med reader["enString"] og reader[3], men begge dele fejler...

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
30. januar 2010 - 13:07 #1
Du skal chekke at readeren har data, ja det siger næsten sig selv fra fejlen, men dvs. at du skal gøre sådan her:

while (reader.Read())
{
txtAddress.Text = (string)reader["address"];
}

Du skal tænke på at hvis der er flere rækker i tabellen vil du kun få vist den sidste i din txtAddress, det er muligt du bare sidder og fifler og bliver klogere, hvilket jo er super :) og bare vil have hul igennem!

Har du mulighed for Linq så brug det istedet :)
Avatar billede krestenbanke Nybegynder
30. januar 2010 - 13:27 #2
Fantastisk!
Det var jo bare det, der skulle til :-)

Tusind tak.

Jeg kender ikke til Linq, så det læser jeg lige op på ;-) Så tak for at henvise til det også!
Avatar billede janus_007 Nybegynder
30. januar 2010 - 14:48 #3
No problemo...