Avatar billede xcover Nybegynder
28. januar 2010 - 09:38 Der er 6 kommentarer

Getrows med navne ?

Hejsa,

Jeg er begyndt at afprøve getrows - men jeg har et spørgsmål som jeg bliver nød til at forklare med et eksempel.

Kan jeg få felt navne med ? Altså den skal stadig putte den samme mængde data ind, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at bruge array som kan "hive" data´en ud igen ved at trække på felt navne istedet for arrIndhold(0,2) og arrIndhold(20,8) - jeg aner jo ikke hvilke data der ligger på disse pladser :)

Derfor kunne jeg godt tænke mig at kunne udtrække på følgende måde: arrIndhold("bmj" , "20-10-2011") og så skal den hente det data som ligger på den "plads" ?

Kan det lade sig gøre ?
Håber jeg har forklaret mig ordenligt.

Sådan her putter jeg det ind lige nu:
arrIndhold = rs.getrows()

Men mit nuværende array er helt ubrugligt, så længe jeg ikke kan "søge" den rigtige data frem - uden at gætte på diverse tal :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2010 - 10:58 #1
getrows henter kun dine data - skal du have kolonnenavne med over eller skal du kunne søge i dit array skal du lave egen funkionalitet til det.
Avatar billede xcover Nybegynder
28. januar 2010 - 11:08 #2
-> keysersoze
Okay ja takker :)

Der er rigtig meget data i mit array - og jeg har behov for at kunne trække det ud på følgende måde: arrIndhold("bmj" , "20-10-2011").

Altså så skal den finde den post der indeholder de to oplysninger, så jeg kan udskrive alle data der ligger i den række.

Hvordan laver jeg selv den funktion ?

Det er jo heller ikke sikkert at mit array indeholder "bmj" , "20-10-2011" - men så skal den bare skrive "ikke fundet".

Kan du give mig et eksemple på at komme igang ? For jeg aner slet ikke hvordan jeg skal starte den opgave.

På forhånd tusind tak
Avatar billede xcover Nybegynder
28. januar 2010 - 11:22 #3
I så fald kunne det jo også være lækkert blot at have en Array søge funktion, som kunne finde de kordinaterne til mig.

Så jeg har mulighed for at finde ud af hvilke plads en given oplysning ligger på i 2D array´et.

Skal jeg virkelig søge det igennem manuelt HVER gang jeg skal bruge en oplysning ? Eller kan man bygge et nyt array som fungere som en indholdsfortegnelse ?
Avatar billede xcover Nybegynder
28. januar 2010 - 12:44 #4
Nu fik jeg bikset noget sammen, som fortæller mig hvilken sted i array´et mine informationer ligger :):):)
MEEN er min løsning god eller dårlig ? Kan den optimeres ?
Den skal kaldes ca. 200-250 gange hver gang siden loades, så vil gerne vide om det er korrekt at gøre sådan:

Function in_array(element_1 , element_2 , arr)
    For i=0 To Ubound(arr,2)
        If Trim(arr(2,i)) = Trim(element_1) AND Trim(arr(4,i)) = Trim(element_2) Then
            in_array = i
            Exit Function
        Else
            in_array = "No"
        End If
    Next
End Function

element_1 = "112"
element_2 = "21-01-2010"

Response.Write in_array(element_1,element_2,arrIndhold)
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2010 - 18:31 #5
hvis du hverken kender den ene eller den anden dimensions-placering af din post er du nødt til at løbe det hele igennem - om 250 gennemløb er meget afhænger nok af mængden af data. Du kan evt prøve at kigge på filter (http://www.w3schools.com/VBscript/vbscript_ref_functions.asp#array) men er ikke sikker på den kan bruges i dit tilfælde - ellers vil XML måske være en løsning.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:45 #6
lukketid?