Avatar billede jeppe75 Nybegynder
17. juli 2001 - 21:53 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

CD-rom installation til MAC??

min cd-rom virker ikke på en mac jeg har fået (180/8000) nu har jeg lånt en ekstern scsi cd-rom, gået ind i  driver setup og scannet Bus hvor den rigtigt nok finder den som ekstern CD-rom\'en og det rigtige Scsi-ID.... men når man sætter en cd i kommer der ingenting frem, og jeg har prøvet med en masse cd\'er
\'
hjælp hvis nogle kan gi mig et tip til et eller andet MAC forum/hjælpe sted ville jeg også blive glad da eksperten.dk vist mest er et PC sted...

jeppe
Avatar billede maxmull Nybegynder
17. juli 2001 - 22:08 #1
Prøv at sætte en system cd i drevet og så starte op med \"C\" tasten ned. Så skulle din mac gerne starte op på cd-rom drevet. Det der sansynligvis er galt er at driveren (udvidelse/extention) til cd-rom drevet er blevet smidt ud af system mappen. Hvis det er tilfældet må du instalere systemet igen eller finde den på en anden mac og så kopier filen ind igen.

Maxmull
Avatar billede Jman Praktikant
18. juli 2001 - 08:34 #2
Hvis du kan se CD-rom drevet (det eksterne) via ScSi, er der ikke noget problem med kontakten til den....
Jeg havde også engang en ældre model med eksterne CD-rom. Det var simpelthen et must at jeg skulle sætte CD i drevet INDEN jeg startede Mac\'en, ellers kunne den ikke læse hvad der var i...

Lige et sidesp. Har du prøvet at mounte fra ScSi, når du har tjekket BUS\'en
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
18. juli 2001 - 08:52 #3
hvad er mounte?
Avatar billede Jman Praktikant
18. juli 2001 - 08:56 #4
Når du har scannet med dit ScSi-scanner, bør der et sted være et sted hvor der står \"mount\" - det betyder at tilslutte/tilkoble (det er det bedste ord jeg lige nu kan komme på).
Avatar billede macsteen Nybegynder
30. juli 2001 - 14:46 #5
Det er ikke sikkert drevet er understøttet af Apple’s driver. Derfor skal du enten have fat i Toast CD Reader eller en hacket Apple driver som understøtter flere drev. Prøv lykken på xlr8yourmac.com.
Avatar billede mcphreak Nybegynder
08. august 2001 - 10:19 #6
Ellers kan du prøve D2\'s driver. Hvad er det for et CD-drev? Hvem har lavet det. Du kan altid hente driveren fra deres hjemmeside.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. august 2001 - 15:24 #7
Brug kontrolpanelet \"SCSIprobe\" i den version der passer til dit styresystem(MacOS).
Du kan hente det gratis på:
http://www.download.com (søg på: SCSIprobe)

hilsen: http://www.aeble.net