Avatar billede krea Praktikant
26. januar 2010 - 23:01 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få adgang til filer skabt med batchjob

Hvis jeg har et eller andet batchjob eksekveret af root, der outputter en fil så har jeg ikke adgang til den via root.

F.eks. job.sh der indeholder et mysqldump generer dump.sql - så har jeg det problem at root ikke har adgang til filen. Dvs jeg kan se filen ved at trykke cd .. i root directoryet, men bortset fra det får jeg at vide at filen ikke eksisterer. ejer/gruppe er root.

Kører jeg kommandoen mysql direkte er der ingen problemer med at genkende filen.
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. januar 2010 - 09:15 #1
Hvilket bruger kører dumpet ?

Det kunne lugte lidt af, at dumpet fejler måske....

Hvad giver ls -l kommandoen dig i det dir hvor at filen ligger? Så kan du se hvem der er ejer og bruger af filen.

Alternativt kan du lave chown i scriptet efterfølgende, selvom root jo burde have adgang.
Avatar billede krea Praktikant
27. januar 2010 - 09:23 #2
Både med ls -l og chown får jeg at vide at filen ikke eksisterer. ejer/gruppe er root/root. Har kørt forskellige jobs, samme resultat. Som sagt hvis jeg kører kommandoen fra Plesk Scheduled tasks, så forløger alt fint.
Avatar billede krea Praktikant
27. januar 2010 - 09:25 #3
Nej kan godt lave ls -l:

-rw-r--r-- 1 root root
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. januar 2010 - 10:28 #4
Jeg kender ikke selv plesk, såh.

Hvor stor er filen? Altså hvad fylder den?
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. januar 2010 - 10:41 #5
En anden ting hvordan prøver du egentlig at tilgå filen helt præcist?
Avatar billede krea Praktikant
07. februar 2010 - 12:32 #6
Et eksempel:

Filen test.sh indeholder:

touch create file test123.fil (simpel kommando, der skaber en tom fil kaldet test123.fil)

chmod +x test.sh

/root/test.sh

Herefter hvis jeg skriver dir kan jeg se test123.fil bliver listet sammen med de øvrige filer - dvs. filen er tilsyneladende blevet oprettet

chmod 777 test123.fil
chmod: cannot access `test123.fil': No such file or directory

chown root:root test123.fil
chown: cannot access `test123.fil': No such file or directory

I øvrigt, har i mellem tiden fået en ny server der testes pt., der er det samme problem, den ny server kører med debian, den gamle med centos.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. februar 2010 - 13:53 #7
100% sikker på du ikke står i et forkert dir når du prøver at lave chmod og chown?

Det virker sateme mærkeligt det der.
Avatar billede krea Praktikant
07. februar 2010 - 14:03 #8
Ja, står i samme folder som jeg kan skrive dir og se filen. Når jeg skriver dir ser den sådan ud: test123.fil\r - der er tilføjelsen \r - har også prøvet at skrive chmod 777 test123.fil\r - det hjælper dog ikke.

chmod 777 test123.fil\r
chmod: cannot access `test123.filr': No such file or directory

chmod 777 test123.fil
chmod: cannot access `test123.fil': No such file or directory
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. februar 2010 - 15:40 #9
Prøv at indkapsle filnavnet med ""
Eks:
chmod 777 "test123.fil\r"

\ i filnavne er ikke godt.
Avatar billede krea Praktikant
09. februar 2010 - 20:22 #10
chmod 777 ´sitemap_ar.xml.gz\r´
chmod: cannot access `\264sitemap_ar.xml.gzr\264': No such file or directory

chmod 777 'sitemap_ar.xml.gz\r'
chmod: cannot access `sitemap_ar.xml.gz\\r': No such file or directory

chmod 777 "sitemap_ar.xml.gz\r"
chmod: cannot access `sitemap_ar.xml.gz\\r': No such file or directory

chmod 777 'sitemap_ar.xml.gz'
chmod: cannot access `sitemap_ar.xml.gz': No such file or directory

chmod 777 "sitemap_ar.xml.gz"
chmod: cannot access `sitemap_ar.xml.gz': No such file or directory

chmod 777 ´sitemap_ar.xml.gz´
chmod: cannot access `\264sitemap_ar.xml.gz\264': No such file or directory

(sitemap_ar.xml.gz er outputtet af et job og vises som sagt som sitemap_ar.xml.gz\r når der skrives dir)
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. februar 2010 - 21:10 #11
Bruger du ´ eller ', eller " ?
Det er ret vigtigt !
´ virker ikke
" virker
' virker

Det er dog stadig meget underligt at filen har det \r i sign!
Avatar billede krea Praktikant
09. februar 2010 - 21:18 #12
Jeg prøvede bare lige alle tre dele, men jeg dropper bare ´ fremover. Jeg det er underligt med den lille tilføjelse ...
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. februar 2010 - 07:53 #13
Og der er ingen af dem der virker ?

Anyhow, hvordan ser den streng ud der opretter filen ?
Avatar billede krea Praktikant
10. februar 2010 - 12:33 #14
Det er en lidt kompliceret streng, men det er også derfor at jeg lavede touch create file test123.fil for lige at teste at det ikke havde noget med jobbet at gøre.

Hvis du har et eksempel på et andet simpelt job du vil have jeg skal køre, så kan jeg evt gøre det som test.
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. februar 2010 - 14:06 #15
Må melde pas. Kan ikke lige gennemskue dit setup, hvordan du opretter filerne osv.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
11. februar 2010 - 07:17 #16
Prøv ls -al
og check rettigheder for det dir filen ligger i
Avatar billede krea Praktikant
11. februar 2010 - 13:16 #17
Linjen ser sådan ud:

-rw-r--r--  1 root root    57294 2010-02-10 23:11 sitemap_ar.xml.gz?

Der er åbenbart et spørgsmålstegn i enden af filnavnet - ved ikke lige hvorfor.
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. februar 2010 - 14:28 #18
Der må være noget galt med det batchjob der skal oprette filen.

Prøv noget så simpelt som
1)
opret en fil ved navn test.sh
indhold
#!/bin/sh
mysqldump -A -u root -p<kode> > dump.sql

Kør filen med sh test.sh
Virker dette?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
11. februar 2010 - 15:03 #19
Prøv
mv sitemap_ar.xml.gz* sitemap_ar.xml.gz
Avatar billede krea Praktikant
11. februar 2010 - 23:27 #20
"mv sitemap_ar.xml.gz* sitemap_ar.xml.gz"

Ja, nu er filen pludselig normal! Jeg har prøvet at tilføje ovenstående i slutningen af det script der laver filen, men får så følgende fejl når scriptet eksekveres:

mv: target `\r' is not a directory

Som sagt så ser filen sådan ud når man laver et dir: sitemap_ar.xml.gz\r
Avatar billede krea Praktikant
14. februar 2010 - 21:42 #21
Ok, så har jeg løst problemet. Problemet opstår kun hvis jeg laver .sh filen i notepad++ - bruger jeg den default notepad i windows opstår problemet ikke. Så jeg har afinstalleret og geninstalleret notepad++, og nu virker det igen med notepad++ Så der var et eller andet i opsætningen af notepad++ der drillede.
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. februar 2010 - 18:10 #22
Kool :) (hint, brug en *nix editor) ;)
Avatar billede krea Praktikant
19. februar 2010 - 00:20 #23
Har også fået anbefalet Ultraedit, det er et ganske fint program, der samler, editor, ftp, terminal i et :)