Avatar billede anderskm Nybegynder
26. januar 2010 - 16:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Begræns antallet af rækker i en tabel

Jeg har en tabel, der har et par forskellige kolonner, hvoraf den ene er auto_increment.
Er der en smart metode, hvormed jeg kan begrænse antallet af rækker i min til f.eks. 100 rækker, således at når række nr. 101 tilføjes, vil række 1 blive slette eller overskrevet?
Jeg tænker at det nemt, kan laves med php, men hvis der er en smart mysql metode, ville den være at foretrække.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. januar 2010 - 16:14 #1
Hvorfor? Du kan bruge LIMIT i din SQL.
Avatar billede anderskm Nybegynder
26. januar 2010 - 16:28 #2
For at begrænse datamængden fra den tabel i min database. Jeg bruger denne tabel til at gemme rettelserne fra en anden tabel, tabel2. Ideen er at jeg i den første tabel har fx. de sidste 10 rettelser fra tabel2.
Avatar billede anderskm Nybegynder
26. januar 2010 - 16:30 #3
Vil lige tilføje at jeg godt kender til LIMIT, men mit ønske er ikke at begrænse outputtet fra databasen, men derimod indholdet i databasen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2010 - 16:56 #4
Med nyere MySQL kan du lave en TRIGGER paa INSERT.

Ellers maa den kode som laver INSERT have noget logik som sletter gamle data.
Avatar billede anderskm Nybegynder
27. januar 2010 - 18:22 #5
arne_v:
Efter at have studeret TRIGGER på mysql's hjemmeside, lyder det til at kunne være en mulighed. Det er vist noget, jeg skal kigge nærmere på.
Smider du et svar, kvitterer jeg med 30 point :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2010 - 18:55 #6
svar