Avatar billede bjarkebang Nybegynder
26. januar 2010 - 15:54 Der er 14 kommentarer

Data label på sidste observation i et line plot (opdateres hver dag).

Hej alle her på eksperten.dk,

Jeg er ny bruger herinde, men har tidligere benyttet mig af svarene herinde.

Nåååh nu til min prolemstilling:

Jeg har en graf (line plot) der bliver opdateret hver morgen. Er det muligt at få vist "data label" (talværdi) på den sidste observation i mine data. Man kan hver dag gå manuelt ind og give den sidste observation en data label, men det ville hjælpe mig rigtig meget hvis man kan automatisere denne opgave?

På forhånd mange tak,

Med Venlig Hilsen
Bjarke
Avatar billede martin_moth Mester
26. januar 2010 - 17:04 #1
Prøv lige at smid lidt kode (kun det relevante), for jeg forstår ikke helt hvordan du laver den graf
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
26. januar 2010 - 23:09 #2
Grafen er bare lavet helt standard uden kode mm.. Dataene grafen tager udgangspunkt i kommer fra en hjemmeside der bliver opdateret hver dag. Derfor kommer der en ekstra obsevation hver dag i grafen. Det er den sidste observation jeg ønsker at få en data label på (et tal). Og da der kommer en ny observation hver dag, skal data labelen derfor skifte over til den sidste observation hver dag.

Jeg håber det giver lidt mening??
Avatar billede martin_moth Mester
27. januar 2010 - 11:05 #3
Øhh - er du i den rigtige kategori?
Avatar billede martin_moth Mester
27. januar 2010 - 11:06 #4
Prøv at start med at skriv hvilket program du bruger - ud fra kategorien antager jeg Visual Basic, men ud fra hvad du skriver lyder det som Excel, Lotus123 eller noget office regneark halløj
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
27. januar 2010 - 23:29 #5
Ahhh undskyld. Jeg er helt ny i den verden her. Det er VBA i excel. Er sproget ikke det samme??
Avatar billede martin_moth Mester
28. januar 2010 - 08:39 #6
Jo - men svært at gætte at du lige sidder i Excel... ;-)

Har du prøvet at optage en macro, udføre handlingen manuelt, og så stoppe optagelsen, og se om den kode der kommer frem ikke kan bruges med lidt tilretning?

Skal din kode downloade noget fra en hjememside, eller bare tilføje nogle data til en graf, eller hvad skal den helt præcist gøre - hvad gør du selv, hvad skal koden gøre
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
28. januar 2010 - 10:25 #7
Ja det har du fuldstændig ret i....:-)

Jeg har prøvet at optage en makro og så kigge på koden, men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad der skal ske før det virker.

Min kode skal udelukkende give en datalabel (dvs. skrive et tal på grafen for den sidste observation). Man kan manuelt gå ind og trykke på serien´s sidste punkt og så trykke "add data label." Men da data bliver opdateret hver dag, skal dette gøres hver dag.

Jeg ved ikke rigtigt om det overhovedet er klart hvad jeg ønsker??
Avatar billede excelent Ekspert
28. januar 2010 - 20:45 #8
Hvis det er kolonne A :

Marker A1:A1000  ret til max antal rækker
Skriv kilde i navneboksen + enter

Indsæt følgende formlen et passende sted (uden for synsfelt evt. andet ark, evt skjult kolonne/række)
=INDEKS(kilde;TÆLV(kilde))

Hvis der kan forekomme tomme celler i kolonne A så :
=INDEKS(kilde;TÆL.HVIS(INDIREKTE("A1:A"&TÆLV(kilde));"")+TÆLV(kilde))

Så refererer du blot til den celle/ det ark + celle hvor du indsætter formlen
Avatar billede excelent Ekspert
28. januar 2010 - 20:52 #9
Den lange skulle se sådan ud
=INDEKS(kilde;TÆL.HVIS(INDIREKTE("Ark1!A1:A"&TÆLV(kilde));"")+TÆLV(kilde))

Husk evt. ret Ark1 til aktuel
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
02. februar 2010 - 12:41 #10
Hej excelent:-)

Jeg har netop prøvet den formel du har givet mig. Det ender dog op med at den siger "VALUE". Jeg har indtastet den præcis som du har givet mig den (tror jeg da). Har du en ide om hvad det kan skyldes??
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
02. februar 2010 - 12:42 #11
=INDEX(MCkulYr11;COUNTIF(INDIRECT(Y9;TRUE&COUNTA(MCkulYr11));"")+COUNTA(MCkulYr11))

MCkulYr11 = kilden (altså hele kolonnen med data)!!
Avatar billede excelent Ekspert
02. februar 2010 - 15:42 #12
ok vi prøver lige en anden:
=INDEX(MCkulYr11;MAX(IF(MCkulYr11<>"";ROW(MCkulYr11))))
husk afslut med CTRL+SHIFT+ENTER så formlen indrammes af {}

MCkulYr11 må ikke dække hele kolonnen, ret til forventet maks antal rækker og husk det skal være absolut celleangivelse fx. $A$1:$A$1000
Avatar billede bjarkebang Nybegynder
04. februar 2010 - 10:14 #13
Hej igen,

Endnu engang tusind tak for hjælpen. Jeg kan desværre stadig ikke få det til at virke? Og jeg kan heller ikke helt forstå hvordan jeg ved brug af formlen kan få datalabel på sidste observation i min graf?

Undskyld at jeg er så besværlig, men jeg er nybegynder.
Avatar billede excelent Ekspert
05. februar 2010 - 14:50 #14
Det er helt ok, jeg har tilsyneladende ikke forstået spørgsmålet rigtigt
Kan du ikke sende filen, eller et eks. mail adr. under min profil