Avatar billede nph12 Nybegynder
24. januar 2010 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Lave webside, hvor det ikke er nødvendig at lave refresh af siden

Hej
Hvordan laver jeg en webside, hvor man kan lave forskellige rettelser, hvor det ikke er nødvendigt at lave en refresh før ændringen slå igennem?

Kan man gøre dette i Javascript eller Ajax?
Avatar billede Gaerwyn Nybegynder
24. januar 2010 - 13:19 #1
AJAX er vejen frem her :)

der er forskellige javascript libaries der gør det nemt - såsom JQuery, mootools og andre
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. januar 2010 - 15:09 #2
Jeg er helt ny på AJAX området. Har du et lille eksempel eller en henvisning til, hvordan det kan laves?
Avatar billede intenz Novice
24. januar 2010 - 15:16 #3
Ajax er javascript, og javascript er samtidigt en masse andet.

Du skal bruge javascript til at ændre tingene på din hjemmeside dynamisk, og ajax til foretage requests til serveren der kan gemme og hente indhold. Og serveren skal så (gennem det server-side sprog du bruger, typisk .net eller php) sende resulatet tilbage til siden, hvor javascript så skal fortolke det og gøre det du vil gøre.

jQuery kan klart anbefales herfra. Der findes masser af tutorials til at komme igang med ajax, både som almindelige javasript og indenfor de forskellige frameworks.

Søg på google. F.eks. jquery ajax tutorial
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. januar 2010 - 15:33 #4
Jeg kunne godt tænke mig at lære Ajax. I første omgang vil jeg godt bare kunne lave en webside, hvor man kan lave nogle forskellige ændringer uden at man skal refresh siden før at ændringerne slår igenne. Hvordan gør jeg det helt konkret?
Avatar billede intenz Novice
24. januar 2010 - 15:42 #5
Svaret er det samme. Der findes masser af den slags hvis du lige søger på google...
Prøv:
http://www.nielsgamborg.dk/?p=ajax
Avatar billede tjens Nybegynder
24. januar 2010 - 16:23 #6
Jeg lavede et simpelt eksempel til et tilsvarende spørgsmål

http://www.eksperten.dk/spm/890356#reply_7474343

PS: Der er ingen grund til at demosiden hedder .php: Den indeholder kun HTML og javascript, og burde have været .html . Det er kun scriptet der danner svaret der skal være PHP.
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. januar 2010 - 17:31 #7
OK. Mange tak for hjælpen. Dem som vil havde point må lige oprette et svar
Avatar billede Gaerwyn Nybegynder
24. januar 2010 - 19:14 #8
svar :D
Avatar billede intenz Novice
24. januar 2010 - 19:51 #9
Jeg lægger et