Avatar billede thomas_lunde Nybegynder
17. juli 2001 - 19:46 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

ASP eller PHP???

Jeg står og gerne vil lære et af disse to sprog, men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge?? Derfor spørger jeg:
- Hvilket sprog er bedst?
- Hvilket sprog er lettest at lære?
- Hvilket sprog er mest udbredt?
- HVorfor skal jeg vælge det ene sprog, og ikke det andet?
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 19:48 #1
hvorfor ikke lære dem begge ??? De har en del til fælles så når du har lært det ene så er det forholdvis nemt at lære det andet.
Avatar billede snebold Nybegynder
17. juli 2001 - 19:49 #2
Selv syntes jeg at PHP er bedst pga.

1. Det er mere logisk
2. Der findet tons vis af sider som omhandler PHP/MYSQL
3. Og hvis du kan C++ i fore vejen så ville det klart være bedst at vælge PHP
4. En god database (MYSQL)

:-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 19:52 #3
interface:>

3 og 4 kan du godt glemme ..

ASP:

3. Hvis du kan VB i forvejen så ville det klart være bedst at vælge ASP
4. En god database (mySQL)

sååe ...

Men selv vil jeg dog anbefale PHP
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 19:54 #4
interface har fat i noget af det rigtige. Det kommer nemlig også lidt an på hvilke sprog du kender til i forvenjen. Jeg vil helt klart anbefale et godt kendskab til HTML før du påbegynder ASP eller PHP.
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 19:55 #5
tdaugaard: Endelig en \"asp-mand\" der giver sig ... ;o)
Avatar billede thomas_lunde Nybegynder
17. juli 2001 - 19:55 #6
JEg vil sige at jeg ca. kan 75% af HTML, men jeg har fået meget undervisning i Turbo Pascal...Det er den viden jeg har inden jeg starter...
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 19:55 #7
kast en mønt. Plat = PHP, krone = ASP. og så lær dem begge i den rækkefølge.
Avatar billede snebold Nybegynder
17. juli 2001 - 19:56 #8
Hmm! Måske rigtig tdaugaard - jeg har før prøvet at starte på ASP men nej det hoppede jeg fra efter 2 ugers tid

PHP har jeg nu holdt fast i et par månedere..
Syntes det er mere logisk
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 19:56 #9
husk at det ikke er teknologien der skal være selve løsningen men den skal være midlet til en løsning.
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 19:57 #10
Selvfølgelig skal man kunne HTML (CSS er nu også godt at kende til!) før man begynder på noget der ligner PHP/ASP.

Som et multi godt eksempel på en side der omhandler PHP/MySQL (og self. Apache ... tdaugaard ;o) kan jeg hoste op med www.webcafe.dk som er en super super side!
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 19:57 #11
jeg kan altså ikke se hvad der er ulogisk i ASP ???
Avatar billede thomas_lunde Nybegynder
17. juli 2001 - 19:59 #12
JEg er så småt begyndt at læse de artikler og turorials der er på webcafe.dk...Men burde jeg ikke have en rimelig chance for at læse det, når jeg kan så meget HTML og Turbo Pascal i forvejen?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 19:59 #13
repsac:> hæ hæ jeg synes bare PHP er bedre end ASP, men stadig bruger jeg ASP .. (sikkert nok bare indtil jeg får lært PHP ordentligt ..)

Apache, nej .. PHP 4.06 kører helt fint på IIS under Win2K/XP og så kører man ASP samme sted .. neat :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:00 #14
agony:> Det kan jeg heller ikke tværtimod synes jeg ASP er mere logisk end PHP ...
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:00 #15
Jeg kunne kun HTML (og en bitte smule JavaScript) da jeg startede på PHP. Sidenhen har jeg fikset en masse PHP og CSS ...

Hvis du skal til og i gang så er det umiddelbart nemt at gøre på webcafe. Men du skal jo være opmærksom på at det begge sprog ikke er \"det samme\" som HTML ... det skal parses (på en webserver), men du finder hjælp til installation af hele skidtet på webcafe ...
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:00 #16
www.w3schools.com kan også anbefales :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:01 #17
Man burde lave en PROS and CONS side for ASP vs. PHP .. en hard facts sammenligning af funktioner/metoder und so ..
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:02 #18
=>agony: se forskellen mellem \"PHP er mere logisk end ASP\" og \"ASP er ulogisk\" ... for lige at forsvare interface ... :)

=>tdaugaard: Apache rykker! ... og vi kan blive ved ... ;o)
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:02 #19
tdaugaard > jeg er ening med dig :-) og hvis man følger de guldkorn som er på:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnasp/asptips.asp?frame=true

så tror jeg den hurtighed som PHP praler med bliver indhentet.
Avatar billede stig3 Mester
17. juli 2001 - 20:03 #20
Jeg ville vælge efter hvilket styresystem du bruger:

win -> asp    (pws eller iis og access eller sql server)
linux -> php  (apache mysql)

Man kan også køre php på pws og iis, hvis man installerer det, men det er der ingen fordel ved.
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:04 #21
=>tdaugaard: Går du i gang med denne side?
- i så fald skulle man kunne begge sprog til fulde fem ... tjek en gang funktionerne i manualen på www.php.net ... vi snakkes igen om nogle år ... ;)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:04 #22
repsac:> sikkert nok, men ikke hvis man også vil køre ASP :P
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:05 #23
PHP har de flest funktioner ingen tvivl om det
Avatar billede rasmusa Nybegynder
17. juli 2001 - 20:05 #24
Jeg synes ASP er lettest at lære, men PHP har helt klart flere indbyggede funktioner, der gør det meget mere funktionelt.
Det betyder også at du ikke er afhængig af alle mulige ekstra komponenter som i ASP
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:05 #25
repsac:> *G* ikke ALLE funktioner vel ..
Avatar billede zeth Nybegynder
17. juli 2001 - 20:06 #26
så har vi debatten igen :-)

1. Forskellige meninger - smag og behag, jeg mener ASP
2. Jeg syntes PHP har en svær syntax, og andre mener det modsatte...
3. ASP - TROR jeg, men mange er begyndt at bruge PHP på det sidste...
4. ASP er lavet til Windows, og Windows er som mange sikkert ved meget nemt at bruge i forhold til Linux og den slags... ASP er skræddersyet til Windows, men hvis du kan VB i forvejen er ASP sikkert bedst, men kan du C++ er PHP sikkert bedst...

krigen bliver ved, vi bliver aldrig enige :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:07 #27
rasmusa:> korrekt ...
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:08 #28
Kan vi lige blive enig om at access DB\'er sutter for slemt?
Struktueren dutter ikke ... read following:
Forestil dig at du har en ultra stor DB liggende på ... lad os sige 15mb. Hvis du skal lave en søgning i en sådan DB skal du først hente hele DB\'en, altså samtlige 15mb. Derefter søge efter det du vil finde for så at gemme (/sende) DB\'en (alle 15mb) igen, hvis du nu havde lavet en ændring ...
Med en SQL DB spørger du en server som søger i DB\'en hvorefter du netop kun for det \"tilsendt\" som du skal bruge ...
Access spasser på internettet ... ;o)
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:08 #29
LÆR DEM BEGGE :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:10 #30
repsac:> Access er noget crap .. men ehm .. hvad er det for noget vrøvl du snakker om med Access og 15 MB DB der skal hentes/gemmes ?
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:11 #31
hvis jeg ikke husker helt forkert så er der vist ikke meget sikkerhed i mySQL
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:12 #32
agony:> *LOL* Den dag du finder en Access database MERE sikker end mySQL der afmelder jeg min bruger fra eksperten og bliver væk for altid!
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:12 #33
Linux, apache og i øvrigt anden af den form for software er det som vil blive brugt mere i fremtiden tror jeg. Det er vel også derfor M$ er så meget ude om sig med nye, som de selv siger, banebrydende og fremragende programmer ...

Tag lige et kig på denne omgang stat.:
http://www.netcraft.com/survey
- her er det bare webservere ... :)
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:15 #34
tdaugaard  > jeg sagde da intet om at access var mere sikker end mySQL.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:15 #35
PHP dudes .. lad os lige høre lidt om sikkerhed på mySQL :-) (enlighten agony, please ..)
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:16 #36
=>agony: hvorfor koncentrere sig om at lære begge?
- du har en større ekspertise, men kan man det ene, hvad har man så mere brug for?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:17 #37
agony:> nej, men der er SLET ingen sikkerhed i Access og du skriver at der ikke er megen i mySQL .. det passer ikke .. mySQL er sikker nok ..
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:17 #38
=>agony: \"hvis jeg ikke husker helt forkert så er der vist ikke meget sikkerhed i mySQL\" ... kan nemt betragtes som om access er mere sikker ... ;)
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:18 #39
nå men der er jo nu ikke helt enig så hellere MS SQL
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:18 #40
Hmmm tjaehh ... man kan vel også gøre mysql usikker såehh ... ;o)
Bare vi er enige om at mysql slår access med flere længder ... :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 20:19 #41
agony:> MS SQL .. det koster $$$$$$$$ pr. CPU!
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:19 #42
Pas ... kender intet til MSSQL og har i øvrigt heller ikke hørt særligt meget om det ...
Avatar billede agony Nybegynder
17. juli 2001 - 20:22 #43
repsac > det er jo ikke altid man selv kan bestemmer hvad man skal udvikle i og derfor vil det være en fordel at lære dem begge. Så fandens svært er det jo altså heller ikke.
Avatar billede repsac Nybegynder
17. juli 2001 - 20:25 #44
Hmmm nææh ... det er self. rigtigt, men i så fald vil jeg da vælge at kunne et af dem super godt. Så er det vel reelt set kun forskellen i at \"skrive\"/lave det på der skal læres ... ca. ... :)