Avatar billede stigc Nybegynder
17. juli 2001 - 19:32 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Flere databaser kontra en database

Jeg kan vel vinde lidt preformance på at lægge mine tabeller i flere databaser, eller hvad?

F.eks har jeg en masse LOG tabeller som kan blive meget store. Kan det øge preformance at lægge dem i deres egen database? (de få jo ´så hver deres fil)

Kun kompetente svar, tak!
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
17. juli 2001 - 19:58 #1
Jeg ville helt klart råde dig til at skifte til MySQL hvis det er muligt
Avatar billede terry Ekspert
17. juli 2001 - 21:14 #2
I doubt if you will notice better performance. In fact I would think it would be faster all eggs being in the same basket! If we were talking MS SQL then more than likely.
Access isnt a SERVER so it has to do all the work itself...
Avatar billede nebula Nybegynder
18. juli 2001 - 01:36 #3
Faktisk kan man i MS-SQL opnå bedre performance ved at ligge en database over flere filer. Det er dog noget der kræver god brug af analyse og erfaring, for ikke at opnå lige den modsatte effekt: at det hele bliver dobbelt så langsomt.

Access burde kunne vinde hastighed ved flere databaser, specielt hvis disse ligger spredt over flere diske. Er dette ikke tilfældet, tror jeg ikke der kan vindes noget på det. Det hele afhænger af, om du kan opdele din data i sektioner efter hvor meget de bliver brugt. f.eks. hvis du ved at de sidste 50% af loggen kun sjælent bliver læst, kan du ved at ligge disse over i egen database spare 50% i gennemløbet på f.eks. en select (forudsat at denne ikke er clusteret - hvilket jeg slet ikke ved om access kan - kan access ikke; sparer du 50%, og ellers; mindre end lidt).
Avatar billede terry Ekspert
18. juli 2001 - 08:36 #4
Access isnt a SERVER, it has to do all the work itself! Placing some data on one disk and some on another, will obviously save time moving the r/w heads around but thats about it.
Avatar billede ktp Nybegynder
18. juli 2001 - 14:09 #5
Der er ingen tvivl, det optimale er at ændre dine databaser fra MDB til ADP og anvende enten MS-SQL ellet MSDE (MS-SQL er det optimale). Det kræver du skal til at ombygge alle dine forspørgelser m.m. Jeg har selv været igennem møllen.
Du for en enorm hastighed ud af det.