Avatar billede kjgizmo Novice
23. januar 2010 - 14:55 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

DC IN 5V kabel til usb....??

Jeg har en lille højtaler til min bærbare da jeg har nogen problemer med de interne højtalere..

Problemet med den eksterne er den kører på batterier, men der er stik til et dc in 5v kabel der desværre ikke fulgte med dengang jeg købte højtaleren

Så vil høre om der er nogen der har nogen gode råd til hvor jeg kan finde sådan kabel og gerne til usb så jeg ikke skal købe batterier ??
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2010 - 15:05 #1
USB  stikkene kan slet ikke trække så meget.

Kig efter en 220V / 5V DC adapter - f.eks:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3425897359&n=469331449&pn=662680881
23. januar 2010 - 15:11 #2
Jo - det kunne være smart at trække på de +5V der allerede er i USB stikket/ledningen. Hvis du er lidt snilde med værktøj kan du selv klippe et USB kabel over, og finde +5V ledningerne. Forbinde til tilsvarende +5V stik som passer til nævnte højtalere ...

Det trik har jeg gennemført før...

Pssssst: Du bør/skal følge op på dine tidligere spørgsmål ->
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/kjgizmo (Dem der ikke er grønne)
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2010 - 15:21 #3
Nu er det jo ikke kun "volt" der trækkes :-)
A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and was raised to 150 mA
in USB 3.0. A maximum of 5 unit loads (500 mA) can be drawn from a port
in USB 2.0, which was raised to 6 (900 mA) in USB 3.0. There are two
types of devices: low-power and high-power. Low-power devices draw at
most 1 unit load, with minimum operating voltage of 4.4 V in USB 2.0,
and 4 V in USB 3.0. High-power devices draw the maximum number of unit
loads supported by the standard. All devices default as low-power but
the device's software may request high-power as long as the power is
available on the providing bus."
23. januar 2010 - 15:30 #4
... det fremgår jo heller ikke om omtalte højtalere er i "piratos" lakrids størrelsen eller hyr ?

Nu får vi se/læse om <kjgizmo> pænt vender tilbage *S* ???
Avatar billede kjgizmo Novice
23. januar 2010 - 17:43 #5
Har lige taget nogen billeder af højtaleren så i kan se lidt mere, men skal lige siges den er ikke stor.. Er kun 17 x 10 cm i str .. :)

Jeg regner også med det nok skulle kunne lade sig gøre med at lave sådan kabel til usb stikket, og den burde nok kunne trække det. Men ved nu bare ikke lige hvor jeg finder sådan dc in 5v kabel, for dem thansen har ligner godt nok noget der er løgn med 4 stik i en osv..

Nogen gode råd ??

[IMG]http://i385.photobucket.com/albums/oo298/kjgizmo/DSC00994.jpg[/IMG]
Avatar billede kjgizmo Novice
23. januar 2010 - 17:45 #6
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2010 - 17:57 #7
Der må stå et eller andet mere en DC 5V på den højttaler.
Om usb kan trække det, er meget afgørende for hvad der trækkes af volt/mAh.
Hvis det ligger lige på kanten, så kan du få problemer med andre tilkoble usb enheder.

Nu var thansen jo også et eksempel, i den billige ende.
Avatar billede kjgizmo Novice
23. januar 2010 - 18:01 #8
hehe.. Thansen var et ganske fint eksempel uden tvivl og regner med lige smutte ned forbi da det kan være de har nogen gode råd hvad de ellers kan byde på .. :)

Der står DC 5v--1A
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2010 - 18:05 #9
Som tidligere skrevet, vil ikke anbefale at bruge USB - 1Amp er for meget at trække :-)
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
17. oktober 2010 - 16:29 #10
Selvfølgelig kan du trække det fra din pc, det kræver bare et split USB kabel, de fåes mange steder og følger sommetider med eksterne USB 2.0 2,5" diske.

I praktisk kan du trække 5v 0,5 Ah pr port, bruger du 2 porte kan du altså trække 1 Ah.
http://www.shg.dk/USB-Kabel/DELTACO-USB-stroemkabel-Y-kabel-1.8-m-2192738.html fx
Avatar billede haverslev Novice
17. oktober 2010 - 16:35 #11
svend-herlig > det er nu langt fra at du kan trække 1Ah på bærebare maskiner, det er noget andet på Stationære med PSU forsyning :-)
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
17. oktober 2010 - 22:47 #12
En standart er en standart, hvis der står din bærbar har USB2.0 skal den kunne levere 0,5 Ah pr. port, ellers ville producenterne jo aldrig kunne levere produkter til portene som ikke er forsynet med andet strøm. Men jeg skal da ikke sige om nogen maskiner ikke kan opfylde kravende, på den engelske wiki side står der at en usb port skal have et max levering mellem 0,5 og 0,9 ah
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 08:15 #13
Du mener altså at man blot kan sætte x antal usb stik i et bundkort og tage den strøm der er brug for ??

Nu er det jo meget få ting der får strøm direkte fra USB, det er f.eks ext. harddiske, men de der får strøm derfra har ikke et strømfobrug på mere end MAX 0,5 Ah
Hvis der er et større forbrug end (normalt) 4 Ah og derover, så er der som regel altid strømforsyning med.

Altså man sættes så blot 4 usb stik i en maskine og det trække så 2 Ah ialt !

Sådan spiller klaveret desværre ikke, men prøv det da på din egen pc. og du vi se hvad der sker :-)
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
18. oktober 2010 - 09:21 #14
Det har jeg selvfølgelig gjort inden jeg skriver det, men det er heller ikke hvad min maskine gør det handler om. Det handler om at der er en begrænsning på 2,5w pr port, og det han skal bruge er 5w
HVIS hans maskine ikke lever op til standarten vil der blot ske det at hans højtaler ikke kan spille for fuld styrke, men selvfølgelig ville det virke!

...og du har helt ret, 4x0,5 er 2 - hvis man har så mange porte i sin maskine altså. Det lyder ikke som om du kan regne eller ikke helt tror på dit eget klaver kan spille banjo? du har mange point men det her er logik, og energi kan ikke forsvinde.

Men hvad siger du kjgizmo? har du et af de omtalte stik, så kan vi jo se om jeg har ret.
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 09:46 #15
Hvad er da det for en gang vrøvl!!
Han skal BRUGE 5V og 1Ah >  #8
Så hvem blander æbler og pærer her ?

Ang. Points ???
Ja du kan jo altid henlede opmærksomheden på noget andet end det du ikke har helt tjek på.
"HVIS hans maskine ikke lever op til standarten vil der blot ske det at hans højtaler ikke kan spille for fuld styrke, men selvfølgelig ville det virke"  - LOL, den vil ikke spille overhovedet
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
18. oktober 2010 - 10:16 #16
Nu starter du jo selv den tone, og du er da for dum at høre på?

Jeg har ikke en udd. i elektronik, men ved da lidt om det. Ved du hvordan man regner effekt ud (hint v*a=w) hvis han har 5v-DC-0,5A tilrådighed og samler et lignende DC kabel vil han have dobbelt så meget strøm på samme spænding altså 0,5x2=1. Hvis du har været til festival eller andre steder hvor man laver scener med lyd, vil du måske kunne have hørt når de ikke har strøm nok, så kan der ske forskellige ting, fra at lyset blinker lidt (hvis de har lavet det på samme gruppe, eller er store nok) ELLER at lyden falder lidt i den dybeste bas. Det er selvfølgelig et lidt større regnestykke hvor spændingen også kan falde, så udelukkende et udtryk for manglende A er det ikke...
MEN en forstærker til så små højtaler er ikke så følsomme så den ikke virker hvis den kun har 5v-0,8a tilrådighed, det vil spille, men det vil lyde underligt når du skruer helt op, specielt hvis den har en lille basenhed.

-haverslev, jeg vil sætte en pils på de højtaler vil spille og gerne købe kabler og højtaler til formålet og optage det og ligge det på youtube
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 10:43 #17
"Nu starter du jo selv den tone, og du er da for dum at høre på?"
LOL - du er sgu for meget, det niveau gider jeg desværre ikke!!
så du "vinder" på dit ævl og om at jeg jo har "mange points" osv.
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
18. oktober 2010 - 14:14 #18
Jeg poienterede at bare fordi man har mange point har man ikke altid ret.
Du ved jeg har ret og flytter selv fokus. Så velkommen på dit niveau - hvis du mener det er at komme med tal du har belæg for eller selv at komme med en udredning/udregning så venter jeg spændt?
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 14:36 #19
Hvem begynder at snakke om points osv ? - dig!!
Kig sprøgsmål igennem og se hvem der ligger niveauet!!
Selvom du mener at jeg ikke har ret, så har jeg på intet tidspunkt "svinet" dig til.
Du flytte fokus, og jeg svarer igen, det må man åbenbart IKKE fordi man har mange Points" og så har man selvfølgelig ikke ret når man modagumentere dine indlæg.

Det køre nu i grimme indlæg og det betegnes som spam, men det ved du jo nok alt om !!
Slut herfra
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
18. oktober 2010 - 14:47 #20
Så på spørgsmålet har du stadig ikke svaret noget
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
27. december 2010 - 09:45 #21
jeg vil gerne se et mod regnestykke haverslev, eller sted du kan referere til, det er et enme der interessere mig og selvom debatten kig lidt højt sidst kunne det være spændende at finde et svar i fællesskab?

I midlertidig har jeg fundet en USB enhed der skal bruge præcis strøm for at virker, så der hvor jeg skriver at højtalerne blot vil spille lidt lavere gælder det ikke for alle enheder (selvom jeg stadig vil holde på det gør i højtalerne). Jeg har et 3 modem/router der skal modtage præcis 2a*5v=10w for at gå fra at være modem til at agere router. Jeg prøvede med at hæve spændingen lidt da jeg ikke havde den rigtige omformer så jeg opnåede de 6,2*1,8=11,2w, men der sidder en spændingsbegrænser i der sætter spændingen ned til 5v*1,8a=9w

MEN så satte jeg 2 USB omformer(12v cigar til mobiltelefoner - 5v*1a) altså 2*5v*1a og opnåede de 10w og det virkede selvfølgelig - i en pc ville det så kræve 4 stik da strømmen kun er den halve.

Dennis
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
13. oktober 2011 - 08:10 #22
skal den her lukkes?