Avatar billede heenet Novice
23. januar 2010 - 13:32 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Omsrtukturer/flytte hjemmeside uden at miste Google placering

Jeg skal omskukturerer en hjemmeside, så url'erne skifter fra noget i stil med www.hjemmeside.dk/side.asp?id=x til www.hjemmeside.dk/noget_mere_sigende/om_indholdet.asp.

Min kunde har en rimelig god placering på Google, og har ikke råd til at den går for meget tilbage, inden den går frem.
Hvordan undgår jeg det bedst?

Kan man med fordel omstrukturerer lidt af gangen?
eks: lave en liste over de sider der ligger godt på Google, og herfter omstrukturerer de andre sider, og så vente til de ligger bedre, inden man omstrukturer resten.

Tillægsspørgsmål:
Hvis jeg tager udgang i førnævnte eksempel www.hjemmeside.dk/noget_mere_sigende/om_indholdet.asp er det så bedre hvis den hedder www.hjemmeside.dk/noget_mere_sigende/om_indholdet/ istedet i forhold til Google søgeoptimering, eller er det ligemeget?

PS. jeg har læst et sted, at Google ser alt helt ned i 3. led, som vigtigt, men kommer det længere ned, så betragtes det som knap så væsentligt.
eks. www.hjemmeside.dk/1. led/2. led/3. led/ikke så vigtigt/
Er der noget om det?

På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2010 - 14:31 #1
Det er en svær øvelse, men kan gøres med planlægning. Her er hvordan.

Det handler om at det der allerede er optaget i google ikke flyttes eller fjernes til at starte med, kun ændres der hvor det kræves og derefter ganske langsomt.

planlæg hvordan det nye sight skal se ud og genbrug så mange sidenavne(filnavne) og links som muligt.

Start med at bevar den interne linkstruktur mest muligt og tilføj den nye interne linkstruktur således at du i værste fald har for mange interne links på dine sider til at starte med. Google lever at links.

Google skal finde ændringer og tilføjelser til at starte med ikke slettede eller fjernede sider, døde sider ellert forældreløse sider der bare ligger uden at nogen eller noget linker til dem.

Sørg gerne for at det nye sight har mere indhold end det gamle, en nedgang i indholdsmængde er ikke godt.

de gamle sider der er ikke mere er relevante starter du med at lave promoinente links på der linker til de nye sider. efter nogen tid, retter du teksten således at fremgår at denne side ikke længere er relevant og linker til de nye sider. Til sidst når alle de nye sider er godt optaget i google, styre du redirect med html 404 redirect (eller er det 303? det husker jeg ikke lige) efter mindst et år og når siderne ikke længere findes i googles index kan de fjernes helt.

Sprøg hvis jeg er lidt uklar eller du ikke helt forstår hvad jeg mener
Avatar billede MichaelGrove Nybegynder
23. januar 2010 - 14:47 #2
Du skal helt klart have gang i en masse 301 redirects, så minimere du det tab som du ellers ville få på Google ved at skifte links.
Avatar billede heenet Novice
23. januar 2010 - 19:36 #3
Den kode jeg har fundet frem til at redirecte gamle sider til nye med er:
<%
Response.Status = "301 Moved Permanently"
Response.AddHeader "Location", "http://www.hjemmeside.dk"
%>
302 er en midlertidig flytning, så vidt jeg er oplyst :-)

Jeg er ikke helt med på "promoinente links", men jeg har læst andre steder, at man skal passe på med at skifte indhold ud med f.eks. en kort tekst der fortæller at siden er nedlagt, og så link til den nye side, men det er du mener jeg skal ikke?

Ellers er jeg rimelig med på, at starte med at finde sider, som jeg alligevel ikke kan finde på Google, men så er dit forslag at lave helt nye sider med en ny længere tekst, og lade dem kører sideløbende indtil den nye ligger over den gamle. er det korrekt forstået?
Avatar billede heenet Novice
23. januar 2010 - 20:14 #4
..mener du, at man skal bygge den nye side op, så den kører sideløbende med den gamle.

forsiden hjemmeside.dk vises på dansk, tysk eller engelsk alt efter brugerens browseropsætning. vil man have et andet sprog, så klikke man over på hjemmeside.dk/?sprog=D for tysk, DK for dansk og GB for engelsk. Ville det være en ide, at lade de sider bestå med gamle links, og så skifte til det ny på hjemmeside.dk og lade dette kører indtil det er mere synligt på Google end det gamle?

Når den nye er på plads og det gamle stadig kører, bør jeg så ikke fra starten linke til det nye på hver enkelt side?
Avatar billede MichaelGrove Nybegynder
24. januar 2010 - 07:29 #5
Du skal bare lave redirect fra de gamle, til de nye sider. Så får du det meste af link-juicen flyttet med over.

Men ellers vil jeg anbefale dig at hive fat i en der ved noget om det. Ellers kan du komme til at miste mange placeringer, brugere mv. hvis du gør det forkert.
Avatar billede heenet Novice
24. januar 2010 - 13:14 #6
Det er jo så det jeg prøver her Michael :-)

Men jeg har også snakket med andre, og jeg ved ikke om det præcist er det Bufferzone mener, men ideen med at starte det nye op sideløbende med det andet på en gennemtænkt måde, lyder som den rigtige måde at gøre det på.
Her er jeg selvfølgelig bevist om, at de nye sider ikke må minde om de gamle, når de begge skal kører samtidig, men det er en oplagt chance for at få gennemgået alle tekster og fornyet dem da det også er tiltrængt.

Så min eneste spekulation går egentlig på, hvorvidt man skal linke til den direkte til den nye løsning fra andre hjemmesider, eller om man skal forsætte med at linke til den gamle, og herfra gøre opmærksom på at der findes et nyt site. Det er vel det bedste da man ellers begynde en forringelse af det kørende inden det nye er kommet igang?

Ellers nogen der har gode råd og/eller advarsler?
Avatar billede heenet Novice
24. januar 2010 - 13:15 #7
..og jeg kan faktisk godt stave til "omstrukturere", selvom de første forsøg ikke var for gode, hvilket irriterer mit øje vildt :-)
Avatar billede MichaelGrove Nybegynder
24. januar 2010 - 23:20 #8
Altså, hvis du vælger at opbygge det nye site løbende med at du udfaser det gamle. så skal du bare være opmærksom på at du ikke laver duplicate content, for så vil du højst sandsynligt blive straffet.

Mht. til at linke. så skal du jo begynde at link til de nye adresse, for ellers får folk jo aldrig lært dem.

Hvis du ikke laver 301 redirects, så overfører du jo ikke link værdien. Men det er selvfølgelig afhængig af hvor godt du ligger placeret i søgemaskinerne pt.
Avatar billede heenet Novice
25. januar 2010 - 12:58 #9
Jeg er meget opmærksom på duplicate content, og planen er at lave helt nye tekster, som ikke må minde tilnærmelsesvis om de gamle, selvom de beskriver det samme. Hvis formulering, opsætning og rækkefølgen ændres så burde det vel være ok?

Hvis du smider et svar MichaelGrove, hva siger I så til at dele point?
Avatar billede MichaelGrove Nybegynder
25. januar 2010 - 23:13 #10
Hvis du gør som beskrevet, så burde det ikke give nogle problemer. Men jeg ville (hvis det var min egen side) udskifte siderne en af gangen, og så lave en 301 redirect fra den gamle til den nye. Men det er jo helt op til dig :D

Jeg behøver ikke at få nogle point, ellers tak :)
Avatar billede heenet Novice
26. januar 2010 - 09:04 #11
Det er planen. Det er et forholdsvist stort site med mange sider, og en del af dem er enten ikke lige det en kunde vil søge på, eller dårligt indekseret på Google, så dem starter jeg med.

Det kan godt være du ikke har fortalt mig så meget jeg ikke var klar over, men du har bekræftet mine teorier, hvilket er mindst lige så godt, så du har helt klart fortjent point :-)
..ellers går det hele jo Bufferzone
Avatar billede MichaelGrove Nybegynder
26. januar 2010 - 15:33 #12
Så har du et svar :D
Avatar billede rif1900 Nybegynder
26. juli 2010 - 10:42 #13
Hej cd4all

Jeg har skrevet et blogindlæg omkring hvordan sådan en opgave kan løses og lidt om hvad den helt konkrete problemstilling er.

http://blog.brinth-hillerup.com/post/2010/07/22/Bevar-Jeres-google-placeringer-nar-i-far-ny-hjemmeside.aspx