Avatar billede KlausEC Nybegynder
22. januar 2010 - 14:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

regular expression, specialtegn

hey,

Jeg vil gerne matche følgende streng (eksempel):
"21-01-2010 12:00:00    93,15" (det store mellemrum er tabulator, hvis nogen skulle være i tvivl...)

jeg har prøvet:

if (preg_match("/(\d+)\S(\d+)\S(\d+).(\d+):(\d+):(\d+)\t(\d+)\S(\d+)",$data)) {
//blah
}

intet synes at fange kolon mellem time, minut, sekund...
har også prøvet at fange netop dem
som [\:]
som \:
som :{1}
som snart hvad som helst...

Jeg kan sq ikke få den til at makke ret og er ved at få grå hår af det... nogle regex-hajer derude med et par forslag? :P
Avatar billede KlausEC Nybegynder
22. januar 2010 - 15:52 #1
jeg har imellemtiden fundet ud af, at det nok ikke er kolon, der fejler, men timen (og evt sekundet, men så langt når den ikke), dvs 12:00:00
Avatar billede KlausEC Nybegynder
22. januar 2010 - 16:41 #2
en ny opdagelse!

Jeg tror, det hele skyldes, at jeg åbner en windows-genereret tekstfil på en linux maskine.

Jeg bruger fopen($file, 'r') til at åbne den med.
Avatar billede coderdk Praktikant
22. januar 2010 - 21:02 #3
Skriv den direkte om:

$t = "21-01-2010 12:00:00    93,15";
$p = "/(\d+)-(\d+)-(\d+) (\d+):(\d+):(\d+)\t([\d,]+)/";
if ( preg_match( $p, $t, $m ) )
{
    echo "Match";
}
else
{
    echo "Ingen match";
}

Virker (såfremt du er sikker på at det store mellemrum er \t ;)
Avatar billede KlausEC Nybegynder
25. januar 2010 - 10:43 #4
jeg har nu rettet min kode til efter ovenstående forslag:

if (preg_match("/(\d+)-(\d+)-(\d+) (\d+):(\d+):(\d+)\t([\d,]+)/", $data)) {
//min kode.
} else { echo "line mismatch\n"; }

jeg får output "line mismatch ..." for alle datalinierne.

jeg tror som tidligere nævnt, at problemet skyldes, at filen er genereret i windows, og delt herpå.
Mappen bliver så mountet på min linux, som så prøver at læse indholdet.

Hvis jeg åbner filen med nano, ser indholdet således ud:

^@2^@0^@-^@0^@1^@-^@2^@0^@1^@0^@ ^@2^@1^@:^@0^@0^@:^@0^@0^@    ^@2^@8^@3^@2^@,^@2^@8^@0^@0
som så svarer til 20-01-2010 21:00:00    2832,2800
Avatar billede coderdk Praktikant
25. januar 2010 - 13:02 #5
Hmm prøv at køre en:

$data = utf8_decode( $data );

før...
Avatar billede KlausEC Nybegynder
25. januar 2010 - 13:21 #6
nu ser min kode sådan ud:

$data = utf8_decode($data);
if (preg_match("/(\d+)-(\d+)-(\d+) (\d+):(\d+):(\d+)\t([\d,]+)/", $data)) {
//min kode.
} else { echo "line mismatch\n"; }

får mismatches stadigvæk...
Avatar billede coderdk Praktikant
25. januar 2010 - 13:33 #7
Prøv en

var_dump( $data );

efter utf8_decode'en så vi lige kan se hvad PHP siger der er i $data...
Avatar billede KlausEC Nybegynder
26. januar 2010 - 16:04 #8
Jeg har lavet følgende tests:

var_dump($day);
var_dump($month);
var_dump($year);
var_dump($hour);
var_dump($minute);
var_dump($second);

Ovenstående giver (eksempelvis):
string(4) "24"
string(5) "01"
string(9) "2010"
string(5) "13"
string(5) "01"
string(5) "13"

Jeg prøver så at parse værdierne:
echo "hour: $hour, minute: $minute, second: $second, month: $month, day: $day, year: $year\n";
echo "(int)hour: ".(int)$hour.", (int)minute: ".(int)$minute.", (int)second: ".(int)$second.", (int)month: ".(int)$month.", (int)day: ".(int)$day.", (int)year: ".(int)$year."\n";

Ovenstående giver
hour: 13, minute: 01, second: 13, month: 01, day: 24, year: 2010
(int)hour: 0, (int)minute: 0, (int)second: 0, (int)month: 0, (int)day: 2, (int)year: 0
Avatar billede KlausEC Nybegynder
24. februar 2010 - 15:53 #9
løsningen måtte findes i '\0', der var foran hvert tegn...