Avatar billede overwrite Nybegynder
17. juli 2001 - 17:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

bruger har for meget adgang!

hvordan sørger jeg for at brugerne ikke kan skrive cd .. og komme længere tilbage end deres documentroot?
som det ser ud nu har alle brugerne på min server adgang til alles filer og lign... hvordan stopper jeg så de kun har adgang til deres /usr/home/brugerdir ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2001 - 17:41 #1
Så vidt jeg ved skal du bruge en specialstrikket shell. Med sh, csh, bash osv. kan
du ikke umiddelbart ændre det. Det gør de i hvert fald hos en server jeg kender.
Avatar billede milpoer Nybegynder
17. juli 2001 - 18:55 #2
chmod 700 /home/dir/

du skal give directoryet inden brugerens /home/dir chmod 700

chmod 700 /dir/inden/brugerens/homedir/

så kan de ikke gå længere tilbage..
Avatar billede milpoer Nybegynder
17. juli 2001 - 18:56 #3
Avatar billede overwrite Nybegynder
17. juli 2001 - 19:39 #4
tsk tsk... jeg ved godt hvad chmod er og nej det vil slet ikke løse problemet - brugerne kan når de logger på ftp gå tilbage til / og se alle filer. De har ikke rettigheder til at slette fra andre end deres eget site men jeg vil have så de ikke kan browse serveren igennem!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2001 - 20:01 #5
Nå med ftp :) Hvad hedder din ftp-server ?
Avatar billede milpoer Nybegynder
17. juli 2001 - 22:33 #6
jeg har selv unix og ftp derpå, det har løst mit problem, prøv det da, og giv respons, jeg ved at dette kan løse problemet, det gjorde på min.
Avatar billede overwrite Nybegynder
17. juli 2001 - 22:41 #7
Min server står hos en udbyder, og jeg bruger FreeBSD og PROFTP til ftp - nogle gode forslag???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2001 - 22:48 #8
http://pdd.sourceforge.net/faq/proftpdfaq-5.html punkt 5.12 - er det
noget du kan bruge?
Avatar billede overwrite Nybegynder
17. juli 2001 - 23:02 #9
for at være ærlig er det min første gang med FreeBSD og jeg fatter lidt nada :) en der har tid og kræfter på at forklare hvilken fil jeg skal edit og hvad jeg skal tilføje/rette, jeg bruger ee til at edit med!
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 14:18 #10
Ok.. Jeg har læst lidt om at hvis du reinstaller og taget et modul med mod_sql så kan du opsætte det abosolute homedir for en bruger og han vil ikke kunne gå længere tilbage end /homedir/user/

.... Prøv at installere med mod_sql

Det kan findes på proftpd.org
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 14:21 #11
du kan til proftpd lave en .ftpaccess ligesom en .htaccess til apache, de skulle kunne bygges på samme møde.. se evt. www.proftpd.org/features.html

Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 14:46 #12
hvis du tager din .conf fil. og skriver

DefaultRoot            /home

kan brugerene ikke gå længere tilbage... det virker med 100% sikkerhed.
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 14:48 #13
du kan så heller ikke lave \"genveje\" med ln -s som ligger andre stedet på serveren, da den vil tage det som at ligge uden for tilladte.

God fornøjelse, jeg ser frem til pointne..

Avatar billede overwrite Nybegynder
18. juli 2001 - 15:45 #14
milpoer -> som jeg sagde var jeg newbie...

Jeg går ud fra det er proftpd.conf du mener jeg skal edit!?

min proftpd.conf kan ses på www.tjad.dk/ftp.txt

hvad skal jeg rette for eks at få brugeren \"peter\" til kun at se sit homedir!?
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 15:50 #15
det er proftpd.conf du skal rette i og du kan i linie 11,12

skrive

# Her angiver jeg default root
DefaultRoot      /home

unix lader kun brugeren logge på hvis han har en home dir i DefaultRoot dir\'et, så derfor skal du have en mappe der hedder /home/peter og han vil aldrig kunne gå længere tilbage end /home/peter
Avatar billede overwrite Nybegynder
18. juli 2001 - 15:53 #16
hmm skete ikke det vilde - når jeg logger på gennem eks. cute ftp kan brugerne stadig gå rundt på hele serveren - skal jeg restarte apache eller lign??? plejer man jo gerne at skulle!
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 15:55 #17
nej, du skal restart proftpd
Avatar billede overwrite Nybegynder
18. juli 2001 - 15:56 #18
ehm *GG* dummie spg: how!?
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. juli 2001 - 15:59 #19
du skrive

ps aux

der kommer en liste med alle de programmer du har kørende..

så kigger du efter det prog. proftpd og så skal du skrive

kill <id> (som proftpd har på listen)

dernæst

skal du gå til diret hvor proftpd ligger.. og skrive

./proftpd -n -d 5 -c /sti/til/config/namepåconfig.conf

Avatar billede overwrite Nybegynder
18. juli 2001 - 16:06 #20
ingen på min liste med ftp!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
12. maj 2002 - 19:45 #21
killall proftpd
og så /etc/init.d/proftpd start (eller hvor du nu starter den, oftest med inet-dæmonen)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
12. maj 2002 - 19:46 #22
hehe :)
svar næsten et år senere :)