Avatar billede aks1 Nybegynder
20. januar 2010 - 12:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

NAS-server - Macbook - Ps3

Aloha! - aller aller først var jeg en smule i tvivl om hvor lige præcis dette spørgsmål skulle placeres!

Jeg håber der sidder en derude som er lidt mere snu og har lidt mere overblik, end jeg selv har hvad angår de tre maskiner som jeg har skrevet i min overskrift.

Først vil jeg sige at min viden om NAS-server er cirka = 0, det er første gang i dag(d. 20/1) at jeg støder på sådan en fætter, jeg googlede "NAS-server" og har nu fået en fornemmelse af at det er en mini server?! - Correct me if im wrong, please :]

Jeg vil prøve at forklare mit lille (luksus) problem:

Sagen er den at jeg er blevet den lykkelige ejer af en Playstation 3, som så lige pludselig har givet mig alverdens muligheder hvad angår afspilning af forskellige medier(musik, film og billeder).
Som det er lige nu har jeg en alm. eksternHDD. forbundet via USB til min Playstation, det kan jeg nu ikke sætte en finger på - det virker sgu bare.
Det jeg godt kunne tænke mig var om man kunne smække en eksternHDD.(NAS-server?!) til selve netværket hvor både min Playstation og Mac er forbundet til.
Hele min idé med dette er at jeg på min computer kan sidde og styre hvad der skal ligge på HDD'en og jeg så på min Playstation kan afspille de valgte medier.

Tillægsspørgsmål:
Hvis jeg nu får en HDD. på netværket, kan andre på samme netværk så også bare gå ind og slette/gemme/stjæle/rode rundt i mine data?

Hvis I allerede nu kender til det som jeg lige står og mangler, så smid meget gerne et link så jeg kan læse lidt nærmere.
Prisen på sådan et dyr er underordnet lige nu da jeg blot er i en form for undersøgelsesfase.

Håber på svar snarest ;)
(sorry for den noget lange tekst!!)

Hav en god dag.

Mvh. Anton Steenholt
Avatar billede tomten Nybegynder
20. januar 2010 - 12:38 #1
Hej Anton

En NAS-server (Network attached storage-server) er en letvægtsserver, der kan anvendes til streaming af film, musik, billeder etc. via et netværk. Typisk er der også indbygget FTP-server, printserver og andet godt i disse bokse.
Jeg har selv et hjemmenetværk med en PS3, NAS-server og en WD TV Live. Jeg har mine medier liggende på NAS-serveren, hvorefter jeg via et trådløst netværk streamer til PS3en. NAS-serveren er desuden forbundet til to bærbare computere via et netværk, så jeg kan flytte data til og fra NASen.
NAS-servere findes i mange prisklasser og modeller. Nogle understøtter flere harddiske, hvilket tillader RAID-konfigurationer, mens andre kun er til én harddisk. Typisk køber man NASen og derefter en harddisk. Montering af harddisk og opsætning af netværk er typisk en forholdsvis simpel opgave og bør ikke afskrække nogen.
Jeg anvender en Synology DS106j (ældre model af den nyere DS110j) som NAS med en 250 Gb Western Digital-harddisk og har ikke været andet end tilfreds. Du kan evt. se mere på www.synology.com. Jeg har desuden hørt om folk, der har gode erfaringer med QNAP NAS-servere (www.qnap.com), men har ikke selv ejet en.

Held og lykke med jagten!

/Thomas
Avatar billede snabeljan Nybegynder
20. januar 2010 - 12:54 #2
Hej Anton !

Jeg tilslutter mig Thomas's anbefaling - synology har virkelig gode produkter og da jeg har samme setup som dig, og streamer trådløst via PS3 til mit flade tv. Det virker perfekt.

PGA risikoen for datatab, vil jeg dog anbefale dig at købe en DS210j eller i det mindste en boks, hvor du putter minimum 2 harddiske i og laver noget RAID over dem.

God fornøjelse...

/jan
Avatar billede aks1 Nybegynder
26. januar 2010 - 10:27 #3
Hej i to.

Mange tak for jeres svar, ikke mindst tid, desværre har vi haft en indbrudstyv og derfor har jeg hverken ps3 eller mac længere ;\

Send venligst et svar så i kan få credit alligevel :)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
27. januar 2010 - 10:20 #4
Åh nej det var dog belastende! Forhåbentlig havde du en god backup af de vigtigste ting ;)

Men se på det positive - så kan du for forsikringspengene købe nyt 'legetøj'

/jan
Avatar billede aks1 Nybegynder
10. februar 2010 - 16:25 #5
Enormt irriterende, men som du skriver, det gælder om at se den positive side af sagen :)
Jeg ser bare frem til nye godter, næsten julen om igen.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. februar 2010 - 10:41 #6
He he ja - god fornøjelse med indkøb af nyt legetøj :D
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. februar 2010 - 10:41 #7
og tak for point alligevel - gjorde jo ikke rigtig noget !!!