Avatar billede mrgumble Nybegynder
20. januar 2010 - 09:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu fil- og LDAP-server -- Windows arbejdsmaskiner

Hej alle!

Jeg står overfor en mulig opgave, som jeg ville have jeres meninger om og noget hjælp til. Jeg kan nemlig tilsyneladende ikke finde de rigtige søgeord. Så jeg vil være tilfreds med henvisninger til eksterne sider og guides så jeg kan læse mig til mere.

Pga. nogle af programmerne, skal brugerne bruge Windows - stort set alle maskiner kører med Windows XP. Nogle af brugerne har flere arbejdspladser og sidder derfor i f.eks. både Silkeborg og Århus, men de har stationære maskiner.

Jeg har tænkt mig, at de skal anvende IMAP mail-konti, netop af hensyn til backup og flytbarhed; de er dog ikke alle opsatte på at bruge webmails, hvorfor de bruger Thunderbird. Dette giver en anden fordel - brugen af en central adressebog, LDAP.

Samtidig vil serveren stå som fil-server, og brugergodkendelsen af dette kan sagtens ske gennem LDAP (har jeg læst).

Det jeg nu vil vide er følgende:
Er det muligt, og hvordan, at lade Windows log-on styre sig af LDAP på Ubuntu?
Samtidig med dette, skal der oprettes forbindelse til flere netværksdrev, afhængigt af brugeren, samt Dokumenter og Skrivebord og deslige skal henvises til en privat mappe på et af netværksdrevene.
Jeg er indforstået med at det sidste kræver nogle scripts, men jeg mangler som sagt de rigtige søgeord for at finde disse oplysninger.

På forhånd tak,
Stefan
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. januar 2010 - 11:00 #1
Hvad tænker du på at lade Windows log-on styre sig af LDAP på ubuntu?

Som jeg forstår det, skal du bruge SAMBA, evt. som DC. Her kan du lave home folders (private netværksdrev), logon scripts og alt hvad du ønsker. Husk at scriptene skal være windows sprog, da det jo er windows klienter der aflæser logon filen.

Umiddelbart tror jeg ikke du behøver LDAP medmindre du skal bruge samba op imod et Windows AD, men det er jeg langt fra sikker på.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
20. januar 2010 - 11:21 #2
Ja, fildelingen kræver SAMBA. Og nu siger jeg til mig selv "Google 'Windows logon script' - duh!". Det er lige det med at finde de rigtige søgeord. ;)

Jeg vil undgå at skulle oprette samtlige brugere som Ubuntu-brugere, og jeg ved dette sagtens kan lade sig gøre når man har en LDAP, hvis bare de skal bekræftes til fildeling.

Men jeg har fundet disse tre links som ser ud til at være et godt udgangspunkt. Jeg deler dem for jer:
- SAMBA & Windows profiles: http://wiki.samba.org/index.php/Samba_&_Windows_Profiles
- Samba: shell generated windows logon scripts: http://nixcraft.com/ubuntu-debian/13104-linux-logon-samba-scripts-windows-network.html
- O'Reilly chapter - Logon Scripts: http://oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch06_06.html
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. januar 2010 - 12:11 #3
Den LDAP er det en Windows server hvor du har nogen brugere oprettet ?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
20. januar 2010 - 12:20 #4
Nej, jeg installerer OpenLDAP på Ubuntu-serveren.
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. januar 2010 - 12:36 #5
Ah ok! Lad mig endelig høre hvordan det skrider fremad.