Avatar billede feriboy Nybegynder
19. januar 2010 - 17:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rediger i en nyhed fra mysql

hej
Jeg har brug for et script hvor den henter fra mysql og man kan gå ind og redigere i det direkte fra hjemmesiden. Det script jeg har hernede er det script hvor den henter og man kan slet indlægs, men mangler et script hvor den henter oplysningerne ned i nogle forms, hvor man så kan rediger i teksten. Det skal siges jeg ikke den skarpe til php, så nok derfor det her script vil se lidt underligt ud for nogle af jer.. Men ville være rart hvis en af jer kunne give mig et komplet script, hvor jeg kan gå direkte ind og redigere i indlæg som henter fra mysql.

De to ting den skal hente fra mysql ned i nogle forms, er "navn" og "besked". Og så selvføgelig en knap hvor man trykke "Gem rettelser" på.

<?php
ob_start();
mysql_connect("???", "???", "???") or die(mysql_error());
mysql_select_db("???") or die(mysql_error());
if(isset($_GET['deleteId'])){
  mysql_query("DELETE FROM `profil` WHERE `id` = '" . mysql_real_escape_string($_GET['deleteId']) . "'");
}

?>
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title></title>
</head>

<body bgcolor="#FEC0CC">
        <p align="center"><a href="login.htm">Tilbage til login</a></p>

        <table border="0" cellpadding="2" width="48%" align="center">
        <?PHP
        $result = mysql_query("SELECT * FROM profil ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
        while ($r = mysql_fetch_array($result)) {
        $besked = nl2br($r["besked"] . " - <a href='?deleteId=" . $r["id"] . "'>slet</a>");
        ?>
        <tr>
        <td width="100%">

        <table border="1" cellpadding="2" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="83%" align="center">
        <tr>
        <td width="50%" bgcolor="#C0C0C0"><b><?=$r["navn"];?></b> &nbsp;</td>
        <td width="50%" bgcolor="#C0C0C0"><b><a href="mailto:<?=$r["mail"];?>" title="Mail <?=$r["navn"];?>"><?=$r["mail"];?></a></b></td>
        </tr>
        <tr>
        <td width="100%" colspan="2" bgcolor="#FFFFFF"> <?=$besked;?>&nbsp;</td>
        </tr>
        <tr>
        <td width="50%" bgcolor="#C0C0C0"> </td>
        <td width="50%" bgcolor="#C0C0C0">
        <p align="right"><font face="Verdana"><font size="1">Denne profil blev
        oprette den </font><b><font size="1"><?= date("j/n-Y  H:i", $r["dato"]);?>
        </font></b></font></td>
        </tr>
        </table>

        </td>
        </tr>
          <tr>
        <td width="100%" colspan="2" height="20"></td>
        </tr>

        <?php
        }
        ?>
        </table>

</body>

</html>
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
19. januar 2010 - 18:28 #1
du skal jo starte med at lave nogle forms først og fremmest.

<input type="text" name="navn" value="<?= $r['Navn']; ?>">

Sådan kan du oprette et alm med input felt, og jeg har også givet dig php koden til at hente data.
Avatar billede feriboy Nybegynder
19. januar 2010 - 18:45 #2
okai.. men det jeg ikke kan finde ud af er at man har jo alle de nyheder at vælge imellem ud fra et id nummer.. Det skal være sådan så man kan gå ind og vælge et indlæg hvor den vidersender dig til en side hvor den fremhenter infomationer fra det valgte id ned i nolge forms hvor man kan redigere dem. hvordan gør man det..

fx i det script jeg har sat ind her der er et link der hedder "slet", ved siden af det vil jeg gerne have et "rediger"-link hvor man vælger indlæg og bliver viderført til et anden side hvor man kan rediger i det..
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
19. januar 2010 - 18:55 #3
du skal lave en side, som lister alle dine nyheder, også skal de jo bare have et link og til rediger siden, kunne f.eks se sådan her ud:

rediger.php?id=1
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2010 - 21:23 #4
<?php

ob_start();
mysql_connect('???','???','???') or die;
mysql_select_db('???') or die;

if(isset($_GET['deleteId'])){
    mysql_query('delete from profil where id="'.intval($_GET['deleteId']).'"') or die;
    header('Location: '.$_SERVER['PHP_SELF']); die;
}

if(isset($_GET['saveId'])){
    mysql_query('update profil set navn="'.mysql_real_escape_string($_GET['navn']).'", mail="'.mysql_real_escape_string($_GET['mail']).'", besked="'.mysql_real_escape_string($_GET['besked']).'" WHERE id="'.intval($_GET['saveId']).'"');
    header('Location: '.$_SERVER['PHP_SELF']); die;
}

if(isset($_GET['editId'])) {
    $rs = mysql_query('select * FROM profil where id="'.intval($_GET['editId']).'"') or die;
    $profil = mysql_fetch_array($rs) or die;
    $html = '
        <form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'">
            <input type="hidden" name="saveId" value="'.intval($profil['id']).'" />
            Navn: <input type="text" name="navn" value="'.htmlspecialchars($profil['navn']).'" /><br />
            Mail: <input type="text" name="mail" value="'.htmlspecialchars($profil['mail']).'" /><br />
            Besked: <textarea name="besked">'.htmlspecialchars($profil['besked']).'</textarea><br />
            <input type="submit" value="Gem" />
        </form>
    ';
}

else {
    $html = '<table border="1">';
    $rs = mysql_query('select * from profil order by id desc') or die;
    while ($profil = mysql_fetch_array($rs)) {
        $html .= '
            <tr>
                <td>'.htmlspecialchars($profil['navn']).'</td>
                <td><a href="mailto:'.htmlspecialchars($profil['mail']).'">'.htmlspecialchars($profil['mail']).'</a></td>
                <td>'.nl2br(htmlspecialchars($profil['besked'])).'</td>
                <td>Denne profil blev oprette den '.date('j/n-Y H:i',$profil['dato']).'</td>
                <td><a href="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'?deleteId='.intval($profil['id']).'">Slet</a></td>
                <td><a href="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'?editId='.intval($profil['id']).'">Rediger</a></td>
            </tr>
        ';
    }
    $html .= '</table>';
}

?>

<html>
    <body>
        <?php echo($html); ?>
    </body>
</html>
Avatar billede feriboy Nybegynder
19. januar 2010 - 22:35 #5
tak for hjælpen metoovas. lige præcis dette jeg ønskede..