Avatar billede sieljacks Nybegynder
19. januar 2010 - 16:05 Der er 7 kommentarer

Problemer med DCHP og netværksharddisk

Hej

Jeg har fået mig en netværksharddisk. En Iomega Media Network Harddrive. Den virker ganske udemærket så snart jeg sætter den til computeren direkte med kabel, men så snart den skal over min trådeløse router kan jeg ikke finde den på computeren. Jeg har ikke min egen internetforbindelse, men en forbindelse gennem et stik i væggen - efter det stik har jeg min router.

På Iomegas support side har jeg fundet ud af at mit problem har noget med DHCP at gøre (aner ikke hvad det er).

Tjek https://iomega-eu-en.custhelp.com/cgi-bin/iomega_eu_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=20880&p_created=1228594124&p_sid=LzSN9oSj&p_accessibility=&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MywzJnBfcHJvZHM9MTAzMSwxMDQzJnBfY2F0cz01MCZwX3B2PTIuMTA0MyZwX2N2PTEuNTAmcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3NjZl85PSZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWJsdWU*&p_li=&p_topview=1

Min harddisk "alternate between blue/orange"

Hvad i alverden skal man gøre ved det????

Har en Belkin router, og kører windows xp media center
Avatar billede sten2004 Nybegynder
19. januar 2010 - 17:16 #1
Har du installeret the Iomega Home Storage Manager software?

Softwaren skulle kunne finde iomega Nas'en. Når du NAS'en er fundet skal du muligvis tildele en statisk ip-adresse.

Du skriver du har en Belkin router, den vil typisk så være din interne DHCP-server.

Du finder din egen adresse ved at trykke Start - Kør, skrive cmd  i åben feltet og trykke ok. I kommandoprompten skriver du så ipconfig /all

Der vises nu en række detaljer om din netværksopsætning

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.20
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Da jeg ingen DHCP har, ved jeg samtidig at gateway-adressen typisk er identisk med DHCP serveren, ergo ville jeg regne med at 192.168.1.1 er DHCP-server. Hvis du skal finde en ledig adresse skriver du i kommandoprompten ping 192.168.1.30, hvis du får et timeout er adressen typisk ledig og du kan så angive 192.168.1.30 ved hjælp af Storage manageren.
Avatar billede sieljacks Nybegynder
20. januar 2010 - 10:30 #2
Jeg har installeret iomega manageren og den siger "no device found"
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. januar 2010 - 10:58 #3
Du har koblet NAS'en til en ledig port på din Belkin router?
Har du prøvet at finde din egen ip-adresse, bemærk om din pc får tildelt adresse via DHCP og din routers adresse?
Du kan få adgang til routeren via din browser, skriv http://ip-adressen på din router. typisk vil den være 192.168.1.1
Har du noget personlig firewall ala zonealarm eller en antivirus der laver netværksovervågning, så deaktiver disse.
Avatar billede sieljacks Nybegynder
20. januar 2010 - 11:22 #4
Jeg har været inde på routeren via browserne, og kan godt finde min ip. Mht firewall så har jeg AntiVir, men det burde da ikke have nogen indflydelse når der ingen problemer er når jeg sætter harddisken direkte til computeren med nertværkskabel?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. januar 2010 - 12:11 #5
En firewall kan overvåge pr netkort interface kører du normalt trådløs? Har du så en net-applikation der kører til dit trådløse netkort?

Hvis du kan tilgå din router og du der kan se din pc's adresse så burde du også i DHCP-serverens log/monitor kunne se NAS'en, hvis ikke kan det være at NAS'en er defineret med en statisk ipadresse.

Når du kobler NAS'en direkte på via et netværkskabel, kan Storage Manageren så finde NAS'en og hvilken ip-adresse sker det så til?

Er din router sat op til at være DHCP-server?

Dit media center kører det trådløst til din router?
Hvis ja, så tilslut det med netværkskabel, får du så samme ip-adresse?
Avatar billede sieljacks Nybegynder
20. januar 2010 - 14:25 #6
En firewall kan overvåge pr netkort interface kører du normalt trådløs? Har du så en net-applikation der kører til dit trådløse netkort?

Forstår ikke spørgsmålet?

Hvis du kan tilgå din router og du der kan se din pc's adresse så burde du også i DHCP-serverens log/monitor kunne se NAS'en, hvis ikke kan det være at NAS'en er defineret med en statisk ipadresse.

Kan se min egen ip adresse + min nabos + en unkknown, men tror ikke det er NAS'en da problemet er at den ikke kan få en ip-adresse (ifølge support). .

Når du kobler NAS'en direkte på via et netværkskabel, kan Storage Manageren så finde NAS'en og hvilken ip-adresse sker det så til?

NAS'ens ipadresse er 169.254.55.221 når man slutter den direkte til med netkabel

Er din router sat op til at være DHCP-server?

Tror jeg nok - der er i hvert fald noget der hedder DHCP client list.

Dit media center kører det trådløst til din router?

jeps

Hvis ja, så tilslut det med netværkskabel, får du så samme ip-adresse?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. januar 2010 - 18:27 #7
Nas'en får en default ipadresse da der ingen DHCP er dit media center tillader formentlig ikke routningen så dit netkort har ingen ip-adresse fra din trådløse router

Tilslut NAS til din pc

kør kommandoen ipconfig /all og noter dig adresserne her er det det trådløse netkort der er interessant.

er du i tvivl må du poste info fra ipconfig/all. du kan evt skrive ipconfig /all >> c:\netinfo.txt
herved kommer net informationer i tekstfilen netinfo.txt.

hvis din ip-adresse er 192.168.1.10 giver du NAs'en adressen 192.168.1.30, vigtigt at du angiver subnet-adressen korrekt

Åben Storage manager og find menuen Network

Vælg Manual og definer adresserne i henhold til ipconfig

Check evt først hvordan indstillingen under DHCP er defineret.

Fra manual til firmware 2.061

The Network screen provides tools to configure IP and workgroup settings.

Network Address Configuration

IP Addressing—Select the method the Home Media Drive will use to obtain an IP address.

Automatic (DHCP)—Dynamic Host Configuration Protocol. The Home Media Drive will obtain its IP settings from the DHCP server on the local network. By default, the Home Media Drive is configured to use DHCP.

Manual—If your network does not have a DHCP server, you must set a static IP address for your Home Media Drive to function properly. The following settings apply to Manual only:

IP Address—Enter an IP address for your Home Media Drive. The IP address of each device in the local area network must be within the same IP address range and subnet mask. For a small subnet with less than 253 IP addresses assigned (e.g. Class C private IP), each device in the LAN (Local Area Network) needs to have a unique IP Address in the format of 169.254.x.x to connect to other devices within the same network.

Subnet Mask—Specify the subnet mask for the Home Media Drive. The Subnet mask must be the same for all devices on the same subnet of the network. The default subnet setting is 255.255.0.0. Keep this default setting if your LAN has an IP address range in the format of 169.254.x.x.

DNS Server 1—Domain Name System. DNS translates IP addresses into more easily understandable names such as MyComputer.MyCompany.com. Enter the IP address of one or more DNS servers. This setting is usually provided by your Internet Service Provider.

DNS Server 2—Enter an alternate DNS server. This setting is usually provided by your Internet Service Provider. (Optional)

Gateway—If your network has a router or gateway, enter its address here.