Avatar billede mathiasr Nybegynder
18. januar 2010 - 11:38 Der er 4 kommentarer

Lopslag på 2 værdier

Hej

Jeg har en tabel, som jeg gerne vil slå op i. Tabellen har 3 kol. Et almindeligt lopslag ville kunne løse problemet, hvis ikke det var fordi at den samme værdi i den første kol forekommer flere gange. Jeg har derfor brug for at den slår op i den første kol og derefter den anden kol for så at returnere den sidste kol.

Hvordan kan det laves?

pft
Avatar billede johs_j Novice
18. januar 2010 - 12:42 #1
Du er nødt til at lave 2 lopslag.
Det ville være nemmere at forklare præcis, hvis du havde skrevet nogle data at søge i.
Avatar billede mathiasr Nybegynder
18. januar 2010 - 13:17 #2
dataen kunne fx være:

A B C
1 2 98
1 3 674
1 4 76
1 5 osv
1 6
2 2
2 3
2 4
2 5

Den skal først finde a værdien så b værdien og så returnere c
Avatar billede johs_j Novice
19. januar 2010 - 09:07 #3
Hvilke søgekriterier skal der bruges?
Skal den værdi, der findes i A bruges til at søge i B?

Hvis du f.eks. vil søge efter 2 i A. Så vil den finde den første forekomst af tallet 2. I B står der også et 2 tal. Ud for den første forekomst af tallet 2 i B står der i C 98.
Lopslag vil aldrig nå ned til hvor der f.eks. står 2 i A og 3 i B.

Der findes jo også en måde at søge med 2 kriterier evt. via en makro.
Avatar billede mathiasr Nybegynder
19. januar 2010 - 09:44 #4
A og B er uafhængige af hinanden, forstået på den måde at de aldrig er ens. Problemet er (som du selv nævner), at den med et almindeligt lopslag vil tage den første værdi med 1 og returnere 98. Det skulle gerne være sådan, at den fandt alle poster med 1 i A-kolonnen, hvorefter den fandt den rigtige værdi i b-kolonnen. De to søgekriterier er kendt på forhånd.