Avatar billede kokken Nybegynder
17. januar 2010 - 11:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

2 IDE HDD kan ikke ses i Win 7

Ny pc med Win 7. Desværre ingen stik på bundkortet til IDE harddiske, så derfor har jeg købt et DeLOCK kort: Controller UDMA 133 RAID.
Kortet kan sagten ses i pc'en og den tilhørende driver er læst ind. Prøvede først med et kabel, hvorpå de 2 IDE-diske blev sat sammen og det sidste stik (blåt) blev sat på den blå indgang. Det virkede ikke. Skaftede så til den hvide indgang. Virkede heller ikke. Brugte så et ekstra kabel, så de kom på hver sin indgang. Virker heller ikke.
Under opstart, kan jeg komme ind og lave en form for konfigurering ved at trykke på F3, hvor jeg åbenbart skal vælge hvilken af diskene der skal køre som 1. og 2., men jeg er nervøs for at fore tage disse, da den interne nye harddisk jo skal køre som master. De 2 IDE-diske er begge uden jumper, hvilket vel er det samme som, at de skal køre som slave(r), hvilket de jo også skal. Hvordag griber jeg lige dette an ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2010 - 11:44 #1
Ganske vist ikke en direkte løsning, men vil blot sige at jag har prøvet med dette og det virker: http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=135-60
Avatar billede kokken Nybegynder
17. januar 2010 - 11:52 #2
>John
Tak for tippet. Vil dog i første omgang lige forsøge at få det andet til at virke :-)
Avatar billede kokken Nybegynder
17. januar 2010 - 12:11 #3
Så er problemet løst :-)
Min frygt for at en af de 2 IDE-diske skulle "stjæle" 1. pladsen (være Master), viste sig ubegrundet.
Den rigtige master kører jo på et andet kort end Controller UDMA 133 RAID-kortet. Den ene af de 2 IDE-diske blev sat til master og dette konfigurerede jeg inde i opsætningen, så nu kører alle 3 diske som de skal. FEDT
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 12:14 #4
"De 2 IDE-diske er begge uden jumper, hvilket vel er det samme som, at de skal køre som slave(r),"

Det kommer an på de enkelte harddiske. Der kan være stor forskel på, om en jumper i en bestemt placering betyder slave, master eller cable select. Og det samme er tilfældet med slet ingen jumper.

Det burde dog ikke være så væsentligt, når du kun har en harddisk pr. kabel.
Avatar billede kokken Nybegynder
17. januar 2010 - 17:24 #5
Hele balladen spillede først, da jeg fik sat jumper på den ene HD og valgte den som master. Dette uanset om der var 1 eller 2 kabler mellem de 2 harddiske og controllerkortet. Anyway, nu kører det. Har så blot lidt problemer med at komme ind i nogle af de forskellige mapper, da nogle af disse er sikret mod adgang. Håber jeg får den nød knækket :-/