Avatar billede BrJoe Nybegynder
16. januar 2010 - 17:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken host skal jeg bruge?

Hej alle!

Jeg har længe været kunde hos one.com og nu hvor jeg har lært en del om MySQL er det lige gået op for mig at de ikke understøtter det såkaldte "designer" i phpMyAdmin hvor man kan lave relationer visuelt.. Har brugt flere timer i phpMyAdmin på localhost både hjemme og på skolen, så troede det var noget der altid var tilgængeligt i phpMyAdmin - åbenbart ikke..

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre her? Og om jeg evt. skal skifte udbyder?

Jeg snakkede med en af deres online supportere og han sagde at det ikke kan lade sig gøre at lave relationer, jo selvfølgelig manuelt, men vil helst kunne visuelt..
Avatar billede BrJoe Nybegynder
16. januar 2010 - 22:17 #1
Nogen der har erfaringer med andre udbydere der tillader Designer funktionen i phpMyAdmin til at se sine tabeller og lave relationer?
Avatar billede muddi Praktikant
17. januar 2010 - 02:53 #2
Jeg kan anbefale dig at installere MySQL Workbench på din lokale maskine og så designe dine tabel-relationer der. Det er langt bedre end phpmyadmins implementering af samme funktionalitet.

http://wb.mysql.com/

Hvis du mod forventning ikke har lyst til at bruge Workbench, kan du jo bare "installere" nyeste version af phpmyadmin i http//ditdomæne.dk/phpmyadmin eller lign og så har du funktionen tilgængelig :)

http://www.phpmyadmin.net/home_page/downloads.php
Avatar billede muddi Praktikant
17. januar 2010 - 02:58 #3
Jeg ved ikke hvordan sikkerheden er hos One.com, men jeg ved at du hos Surftown skal tillade ekstern adgang til databasen fra den IP du forbinder fra.

Umiddelbart står der ikke noget på deres support om at det er nødvendigt eller at der skulle være lukket for ekstern adgang. Så prøv at først at oprette forbindelse fra Workbench og se om det ikke bare virker. Ellers må du kontakte deres support, hvis der skulle være lukket. Så kan det være de vil lukke op for dig :)
Avatar billede BrJoe Nybegynder
17. januar 2010 - 21:11 #4
Tak for svar..

Ja jeg ville jo allerhelst gerne have phpMyAdmin.. Har prøvet workbench og ja, du kender det jo nok når man har vænnet sig til noget andet..

Men, det vil så sige at jeg rent faktisk bare kan installere det på mit eget domæne? Og undlade at bruge det som one.com tilbyder?
Avatar billede muddi Praktikant
18. januar 2010 - 00:15 #5
Det kan du nemlig. Det er jo egentlig bare en masse php filer, men husk lige at læse "vejledningen i pakken". Det tager ikke så lang tid, men sørg for at følge vejledningen, så slipper du for problemer.

Du kan også installere phpmyadmin lokalt på din egen maskine, og så oprette forbindelse til din hosts mysql server. Der er mange mange muligheder :)

Jeg ved ikke hvornår du har prøvet WorkBench, men den er endelig ved at være klar. Jeg har også tidligere prøvet det, men droppede det igen. Jeg synes du skulle tage et kig på det igen, hvis det er over et halvt år siden du sidst brugte det :)

/Morten
Avatar billede BrJoe Nybegynder
18. januar 2010 - 01:06 #6
Du får selvfølgelig point for svarene :-) Sætter stor pris på dem!

Ja prøvede WorkBench for en del tid siden, kan ikke lige huske hvornår, men første indtryk af det var ekstremt uoverskueligt syntes jeg. Men det helt klart noget jeg vil kigge nærmere på, lige nu er jeg bare mest interesseret i at få phpMyAdmin "Designer" til at virke til mit domæne.
Jeg har allerede phpMyAdmin på min pc, der er der jeg arbejder med mine projekter "offline".

Du skulle vel ikke have nogen info om hvordan man præcist får sin lokale phpMyAdmin til at bruges til sit domæne? For det kunne gøre en masse ting nemmere for mig, faktisk.

Tak igen på forhånd.
Avatar billede muddi Praktikant
19. januar 2010 - 02:07 #7
Med sit domæne mener du da hvordan du kan administrere din mysql database hos One.com via phpMyAdmin?
Eller mener du hvordan du f.eks kan få phpmyadmin.minside.dk til at vise din lokale version af phpMyAdmin?

Jeg tror du mener det første, så det besvarer jeg :)

I den mappe hvor du har placeret phpMyAdmin skal du finde filen der hedder config.inc.php

Du har faktisk mulighed for at tilføje flere mysql-servere. Det vil sige at du fra din egen "installation" af phpmyadmin både kan styre din lokale mysql-server og den der hostes af one.com.

Se hvad alle indstillingerne gør her
http://www.phpmyadmin.net/documentation/Documentation.html#config

/Morten
Avatar billede BrJoe Nybegynder
19. januar 2010 - 15:43 #8
Det var lige præcis det jeg mente.
Mange tak for hjælpen :-)

Brian
Avatar billede BrJoe Nybegynder
19. januar 2010 - 15:49 #9
Måske spørger jeg dumt, har godt nok fundet filen config.inc.php i xampp phpmyadmin men ved egentlig ikke hvad jeg skal ændre eller for den sags skyld sætte ind her efter jeg har kigget dit link igennem hmm..
Avatar billede muddi Praktikant
19. januar 2010 - 20:14 #10
$cfgServers er et array af hosts. Du behøver ikke angive alle indstillinger, men som minimum skal du angive host, user og password.

Kopier hele delen mellem

/*
* First server
*/

og

/*
* End of servers configuration
*/

Sæt det så ind inden End of servers configuration og angiv host, user og password (og connect_type skal være tcp).

Så skulle det virke :)
Avatar billede BrJoe Nybegynder
20. januar 2010 - 00:33 #11
Har jeg gjort nu, men når jeg går ind på http://localhost/phpmyadmin/ så siger den adgang nægtet og kommer med denne fejl:
#2005 - Unknown MySQL server host
Avatar billede BrJoe Nybegynder
20. januar 2010 - 00:36 #12
Og når jeg går ind på mitdomæne.dk/phpmyadmin dukker heller intet op, kan det være fordi at phpmyadmin ligger inde i min xampp mappe, eller?
Avatar billede BrJoe Nybegynder
20. januar 2010 - 01:04 #13
Okay nu uploadede jeg mappen phpmyadmin til min egen server så den nu findes på mitdomæne.dk/phpmyadmin - men se dette screenshot af hvad den siger:
http://img46.imageshack.us/img46/7781/63909307.jpg

Jeg kan simpelthen ikke oprette databaser eller noget, hmm.. Årh jeg er forvirret :(
Avatar billede BrJoe Nybegynder
20. januar 2010 - 01:10 #14
Og så siger den også det her når jeg trykker på Databaser:
Forbindelse for kontrolbruger som defineret i din konfiguration slog fejl.