Avatar billede ravnborg Nybegynder
16. januar 2010 - 00:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Send 3 variabler ind i en funktion.

Hvordan laver man en funktion, der kan behandle tre variabler på en gang?

eks.
Jeg har lavet et script der kan forkorte brøker. Nu vil jeg gerne have det til at ligge i en funktion så jeg kan kalde det hver gang det skal bruges.
De tre variabler er heltal, tæller, nævner.
Avatar billede softspot Forsker
16. januar 2010 - 00:57 #1
Du kan sende parametre med til en funktion:

function fn(heltal, taeller, naevner)
  fn = heltal * taeller / naevner
end function
Avatar billede ravnborg Nybegynder
16. januar 2010 - 12:07 #2
Jeg vil gerne have alle tre med ud igen. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede lordnelson Seniormester
17. januar 2010 - 11:19 #3
Tror ikke jeg helt forstå at du gerne vil have de tre med ud igen
Navn1 = 10
navn2 = 20
navn3 = 5

function fn(heltal, taeller, naevner)
  fn = heltal * taeller / naevner
end function

var = fn(navn1,navn2,navn3)
Response.write var

Giver dig resultatet fra din function, og du har jo stadig værdierne i dine variabeler navn1, navn2, navn3
Avatar billede softspot Forsker
17. januar 2010 - 11:36 #4
Jeg kan heller ikke gennemskue hvorfor du vil lave en funktion som tager parametre og sender dem med tilbage igen, men jeg antager at du vil ændre dem inde i funktionen (ellers giver det ikke så meget mening at sende dem med tilbage :-)).

Du kan lave referenceparametre ved at foranstille dem med byref. Når du gør dette, kan du ændre deres værdi inde i funktionen så det slår igennem udenfor funktionen.

function fn(byref heltal, byref taeller, byref naevner)
  heltal = heltal * 0.1
  taeller = taeller / 0.4
  naevner = naevner * 0.14
  fn = heltal * taeller / naevner
end function
Avatar billede ravnborg Nybegynder
17. januar 2010 - 20:00 #5
byref virker perfekt.
softspot opret bare et svar.

Det min funktion skal gøre er, at forkorte en brøk, ikke udregne den. F.eks. 5/10 bliver forkortet til 1/2
Avatar billede softspot Forsker
17. januar 2010 - 22:47 #6
Jamen, så får du lige et svar herfra :-)
Avatar billede softspot Forsker
18. januar 2010 - 16:51 #7
Tak for point :-)