Avatar billede serverservice Praktikant
15. januar 2010 - 19:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Server med samba shares og gerne som domain controller - hvilken Linux bør jeg vælge ?

Hej jeg har en IBM x225 server med 4 diske i raid og jeg skal sætte den op for et mindre firma.

Jeg vil vælge en linux distro som er nem at konfigurere og har tidligere arbejdet med både Debian og Ubuntu webserver.

Jeg har nogle ønsker og krav..?

1. Samba. Det vigtigste er at jeg kan sætte bruger rettigheder til shares - og derfor ville det være kanon hvis den kunne fungere som DC - hvad bør jeg vælge for at det er nemt at opsætte. ?
2. Wine til windows apps - Mulighed for at anvende wine hvis der bliver brug for en windows applikation.
3. Grafisk mode
4. Backup til en netværksdisk - der skal sættes automatisk backup op - hvad kan I anbefale her som bare kan konfigureres i grafisk mode eller som er enkelt og driftsikkert ?

Hvad vil I foreslå som er nemt at arbejde med for en windows konfigurator som mig - dvs så lidt scripting er vigtig.

...Dennis
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2010 - 20:57 #1
Kan du ikke definere lidt nærmere hvad dir problem / spørgsmål går ud på ??
Avatar billede serverservice Praktikant
15. januar 2010 - 22:37 #2
Jeg vil bar kunne sikre rettigheder når flere brugere logger ind på serveren- I tilfælde af at der skal være forskellige rettigheder til shares .

Det skal bare være sikkert og mulighed for evt. windows applikationer med wine - grafisk mode - og helst som domain controller da det giver bedste sikkerhed ...

Hvad vil du foreslå i Linux ?

...Dennis
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2010 - 09:39 #3
Jeg har altid brugt SuSe og kørt med Samba i mere end 12 år - opret brugerne (f.eks. 1-2-3 med deres rettigheder på Linux maskinen, start Samba og nu kan brugeren "1" logge på en hvilken som helst computer i netværket, indtaste sit brugernavn og adgangskode og så spinder det for brugeren "1"
Avatar billede serverservice Praktikant
16. januar 2010 - 11:33 #4
Ok - er det samme muligt med Ubuntu eller debian som jeg er mere vant til ?
Dvs jeg behøver ikke forsøge at sætte den op som DC ..
ref. ?
http://www.howtoforge.com/openldap-samba-domain-controller-ubuntu7.10

Så er det lidt nemmere for mig i stedet for at skulle lære en ny distro at kende ang. ubuntu ?

....tak for info indtil vidre
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2010 - 12:14 #5
På SuSe / Red hat og Mandrake virker det sådan som jeg beskriver hvis du går frem efter guiden www.helgec.dk/samba.html
Avatar billede serverservice Praktikant
16. januar 2010 - 14:35 #6
Ok jeg finder en server version af en af ovenstående.
Men vender tilbage hvis der er spørgsmål ...

Tak for god hjælp Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
16. januar 2010 - 18:29 #7
Hej - jeg vil gerne være sikker på at mine andre krav kan opfyldes hvis jeg vælger f.x mandrake

Han anbefaler mandrake her http://www.mail-archive.com/luau@lists.freesoftwarehawaii.org/msg09277.html

Men det er ikke til et windows server netværk  - men ok hvis det kan de andre ting også

Så mit umiddelbare valg er enten ubuntu eller mandrake - hvad mener i andre om det ?

.Dennis
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2010 - 19:03 #8
Nu ved jeg ikke lige hvorfor du taler om server version, hvis det kun er et mindre firma så hent f.eks. SuSe 11.0 (ikke den sidste, men god og afprøvet9 så kører det for dig på under 1 time
Avatar billede serverservice Praktikant
16. januar 2010 - 20:35 #9
hmm men det er en server og jeg vil være sikker på at de funktioner er med som er til server i linux - men det er nok lidt om hvad man forettrækker ...
Avatar billede serverservice Praktikant
17. januar 2010 - 21:18 #10
Nå nu har jeg installeret Ubuntu 9.10 og den er rimelig nem at installere og man kan vælge samba ved installation - nå men jeg har ikke nået at konfigurere noget endnu ..

...Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2010 - 17:36 #11
Nå men jeg nåede ikke så meget fordi jeg fik solgt serveren til et firma som skulle bruge windows 2008 server på den .
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2010 - 19:33 #12
lukker